اعتماد را دوباره بسازیم

اعتماد را دوباره بسازیم

 همیشه زندگی بر وفق مراد نیست. گاهی اعتماد فرومی‌ریزد و دیوار بی‌اعتمادی تا آسمان بالا می‌رود. برای ترمیم آن باید چه كار كنیم؟‌ دكتر بهمن ابراهیمی این راهكارها را توصیه می‌كند:
 مشاهده ‌اكنون و اینجا:‌ به رفتارهای حال حاضر طرف مقابل نگاه كنید. به شواهد توجه كنیم. حتی اگر یك بار از او خطایی دیدید، به او فرصت جبران دهید. این به معنی فراموش كردن خطای او نیست. خطا را در گوشه ذهن نگه دارید، اما رفتارها را محك بزنید. همه جوانب مثبت و منفی را سنجیده و بالغانه رفتار كنید.
 عذرخواهی كردن:‌ یكی از نكته‌های بسیار مهم در روابط همین است. عذرخواهی به معنی شكست نیست؛ بلكه رفتاری بالغانه و درست و در راستای جلب اعتماد طرف مقابل است.
 با گذشته مخلوط نكنیم: گاهی ما با زمینه قبلی بی‌اعتمادی وارد ارتباط می‌شویم. این زمینه می‌تواند از كودكی بوده یا ناشی از روابط یا رابطه قبلی ما و شكست ناشی از آنها باشد. بنابراین برای دفع احساسات منفی،‌ حتما باید از روان‌شناس كمك بگیرید. در این شرایط ورود به رابطه جدید، ممنوع است.
  ترس‌ها را از بین ببریم: اگر با ترس‌های قبلی وارد رابطه جدید شویم،‌ دچار مشكل «كنترل‌گری» خواهیم شد. بنابراین باید هراس‌های قبلی را درمان كرد.
  طرح‌واره‌ها را بشناسیم: این طرح‌واره‌ها ناشی از اتفاقات دوران كودكی است. برای مثال ممكن است كودكی با طرح‌واره «ترس از دست دادن» بزرگ شده باشد. باید با مراجعه به روان‌شناس این موارد شناسایی و درمان شوند.
  وسواس فكری را درمان كنید:‌ بعضی افراد آمادگی فكرهای منفی را دارند. برهمین اساس،‌ هر مساله‌ای را این‌قدر بزرگ می‌كنند تا به نتیجه دلخواهشان برسند. بنابراین اگر دچار این مشكل هستید، حتما از درمانگر كمك بگیرید.
 مشاوره پیش از ازدواج:‌ باید با دیدگاه درست و نه به دلیل دیر شدن زمان ازدواج، اجبار خانواده و... ازدواج كنید. از مشاوره كمك بگیرید تا بتوانید به نگاه درستی درباره دلیل ازدواج و انتخاب برسید.