دشمنان، تعهد ایران درباره آدریان دریا را اشتباه تفسیر كردند

دشمنان، تعهد ایران درباره آدریان دریا را اشتباه تفسیر كردند


سفیر ایران در انگلیس گفت:‌ زمانی‌كه مقامات انگلیس و جبل‌الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتكش، به تعهد ایران اشاره كردند، برخی معاندان كه نمی‌توانستند آزادی نفتكش در سایه اقتدار سیاسی و دیپلماتیك ایران را باور كنند، این تعهد را به‌دروغ به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر كردند.
حمید بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در كانال تلگرامی خود توضیح داد:‌ فابیان پیكاردو، رئیس دولت جبل الطارق تاكید كرده ایران اعلام كرده بود نفت ایران به مقصد كشور تحت تحریم اتحادیه اروپا نخواهد رفت، اما تعهدی به ما نداده بود كه نفت ایران از سوریه سر در نیاورد. لذا با فروش نفت به شركت خصوصی حتی اگر نفت از سوریه سر در بیاورد نمی‌توان ایران را متهم به نقض موضع رسمی خود كرد.
وی افزود: لازم می‌دانم این توضیح را اضافه كنم كه اظهارات پیكاردو، موید همان مواضع و توضیحات اعلام شده از سوی كشورمان است. امروز خوشحالیم که برای همه كاملا مشخص شد منظور طرف انگلیسی از تعهد ایران همان اظهارات رسمی و متن یادداشت رسمی سفارت ایران بود و مشخص شد ایران نفت خود را به یك شركت خصوصی در دریا فروخته كه این‌هم نقض اظهارات رسمی مقامات كشور مورد اشاره در یادداشت سفارت نیست. بعیدی‌نژاد درباره حضورش در وزارت خارجه انگلیس نوشت: در جلسه با وزیر خارجه انگلیس، تاكید شد اقدام مقامات انگلیس علیه نفتكش حامل نفت ایران خلاف حقوق بین‌الملل بود. تحریم‌های اتحادیه اروپا قابل تعمیم به كشورهای ثالث نیست. به‌رغم تهدیدات بی‌شمار آمریكا، نفتكش نفت خود را در دریا به یك شركت خصوصی فروخت و تعهدی را هم نقض نكرده است. / ایرنا