چهره ماندگار  فناوری نانو  در «چرخ»

چهره ماندگار فناوری نانو در «چرخ»


بیست‌وششمین قسمت «چرخ» از فصل ششم، ساعت 19  امشب با موضوع بررسی فصل مشترك علوم و فناوری نانو و علوم عصب‌شناختی روی آنتن شبكه چهار سیما می‌رود.
به گزارش جام‌جم، در آغاز دهمین هفته برنامه چرخ در تابستان، حسین فروتن به‌عنوان مجری-كارشناس میز علم چرخ با دكتر هاشم رفیعی‌تبار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت‌وگو خواهد كرد.
دكتر رفیعی‌تبار معتقد است نانوفناوری دنیای امروز وارد مراحل سوم و چهارم شده است، در حالی كه نانو در ایران هنوز در مرحله اول یعنی تولید نانو مواد، دارویی یا صنعتی قرار دارد؛ به عبارت دیگر فصل مشترك نانو با سایر رشته‌ها در ایران اساسا منعكس نشده كه این مساله اثرات متوقف‌كننده‌ای در مسیر پیشرفت ایران در ایجاد علوم پیشرفته خواهد داشت.
به‌عبارت دیگر اكنون مسائلی در حوزه علوم و فناوری نانوی پزشكی مطرح است كه از حوزه نوروساینس سرچشمه می‌گیرند یا برعکس. این مساله را می‌توان در فصل مشترك نانو فناوری پزشكی و نوروساینس در تشخیص و پیشگیری بیماری‌های عصب‌شناختی نظیر آلزایمر، پاركینسون، سرطان مغز و ... در مقیاس‌های زیرسلولی و مولكولی به وضوح مشاهده كرد.
در بخش روایت خبری چرخ، محمود حاج‌زمان، كارشناس علمی برنامه، مهم‌ترین خبرهای دنیای علم را در هفته گذشته بررسی خواهد كرد. آشنایی با جزئیات كار دكتر كامران كمالی، خزنده‌شناس، از دیگر بخش‌های این قسمت چرخ خواهد بود.
مجله تصویری چرخ، مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور كارشناسان، استادان دانشگاه و نخبگان بررسی و واكاوی می‌كند.
«چرخ» تابستان امسال در روزهای یكشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبكه چهار پخش می‌شود. مجری چرخ حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌كنندگی آن را بر عهده دارند.