«مافیا» چیست؟

«مافیا» چیست؟


مافیا یك بازی گروهی است كه نبرد بین یك اقلیت آگاه و یك اكثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌كند. بازیكنان به‌طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند: یا مافیا كه همدیگر را می‌شناسند یا شهروند كه تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آنها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند. در فاز شب‌بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یك شهروند را می‌كشند. در طول فاز روز، تمام بازیكنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌كنند و برای حذف یك مظنون رای می‌دهند.
بازی ادامه می‌یابد تا زمانی كه همه مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یكی از شخصیت‌های مستقل كه هر كدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یك بازی معمولا نقش‌ها باید به گونه‌ای چیده شود كه برای هر شخصیت، شخصیت‌های مقابل و مكمل قرار گیرد.
فیلم‌های گرگ‌بازی، گرگینه، آدمكش و هشت نفرت‌انگیز از روی این بازی ساخته شده‌اند. در این بازی بی‌گناهان متهم، مورد بازخواست قرار گرفته و حتی كشته می‌شوند (از بازی بیرون انداخته می‌شوند). در حالی كه مافیای اصلی (گروه آگاه) تلاش می‌كنند تا دیگران (اكثریت ناآگاه) را متقاعد كنند كه خودشان شخصیت منفی (سیاه) نیستند. شهروندان در تلاشند با سرنخ‌هایی كه در طول بازی به دست می‌آورند، گروه مافیا را متلاشی سازند. در این بازی ارائه استدلال‌های منطقی (راست یا دروغ) و متقاعد ساختن افراد با فنون سخنوری و روانشناسی تقویت می‌شود.