‌مورد عجیب پاچینو

پس از 40سال، اسرار پشت‌پرده «اینک آخرالزمان» برملا شد

‌مورد عجیب پاچینو

آل‌پاچینو؛ بازیگر کلاسیك سینما تا به امروز نقش‌های مهم و به‌ یاد ماندنی بسیار زیادی را بازی كرده است. این نقش‌ها كه در ذهن تماشاگران سینما جاودانه شده‌اند، برای او جوایز متعدد سینمایی و تلویزیونی و تقدیر و تحسین فراوان منتقدان سینمایی را هم به همراه داشته است. یكی از فیلمسازانی كه با اهدای یك نقش جاودان و ماندگار به پاچینو باعث شهرت و موفقیت بسیار زیاد او شد، فرانسیس فورد كاپولا است. این فیلمساز نیویوركی در دهه 70 میلادی، ایفای نقش شخصیت مایكل كورلئونه در سه‌گانه «پدرخوانده» را به دست آل‌پاچینو سپرد. به گفته منتقدان و اهل فن، پاچینو این نقش سخت را به بهترین شكل ممكن جلوی دوربین ارائه كرد. او تا چند سال بعد، این نقش را در دو قسمت دوم و سوم این سه‌گانه هم تكرار كرد. اگر در قسمت اول این درام گانگستری در سال 1972، پاچینو نقش شخصیت دوم داستان را به عهده گرفت، اما در دو قسمت بعدی در سال‌های 1974 و 1990 به صورت شخصیت محوری داستان و ماجراها درآمد. اما شاید كمتر كسی بداند كاپولا بعد از موفقیت كلان مالی و انتقادی سه‌گانه گانگستری خود، بازی در یك نقش جنجالی دیگر را به پاچینو پیشنهاد كرد، که هیچ وقت نقشی به او نرسید!

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، فیلمساز غیرمتعارف سینما كه در 2 دهه 70 و 80میلادی یكی از مهم ترین و سرشناس‌ترین كارگردانان عالم سینما بود، به پاچینو پیشنهاد همكاری در درام ضد جنگ «اینك آخر‌الزمان» را داد. البته از ابتدای كار، قرار نبود نقش اصلی فیلم به پاچینو داده شود.
كاپولا از ابتدا قصد داشت نقش شخصیت کلنل کورتز را به دست مارلون براندو بسپارد. اما برای نقش بنجامین ویلارد، پاچینو نامزد اصلی بود. این نقش بعدا به مارتین شین سپرده شد.
پاچینو كه این روزها به دلیل بازی در «ایرلندی» مارتین اسكورسیزی مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار گرفته، در یكی از معدود مصاحبه‌هایش پرده از راز تولید  اینك آخر‌الزمان برداشته است. پاچینو در تازه‌ترین مصاحبه‌اش رسما گفته كاپولا خیلی دوست داشت او را در درام جنگی خود داشته باشد، اما بازیگر به این درخواست و پیشنهاد جواب رد داده است.
 آماده نبودن برای حضور
 «خیلی ساده باید بگویم آمادگی حضور در این نقش را نداشتم. هیچ چیز دیگری مطرح نبود و دلیل دیگری برای حضور نداشتنم در فیلم نبود. در مقطع خاصی از زندگی ام بودم و احساس می‌كردم نمی‌توانم فیلمی مثل  اینك آخر‌الزمان را بازی كنم. یادم نمی‌رود آن روزها كاپولا به من می‌گفت پاچینو در فیلمی بازی نكن، مگر این كه احساس كنی متعلق به خودت است و در آن راحت هستی. فكر ‌كردم زمان درستی برای بازی در فیلم و چنین نقشی نیست. كاپولا خیلی تشویقم كرد كه در فیلم بازی كنم. باورش این بود كه مناسب آن نقش هستم. اما خودم این‌گونه فكر نمی‌كردم.»
 دلایل دیگر
با وجود این ، منتقدان دلایل دیگری برای رد دعوت پاچینو ارائه می‌دهند. برخی با توجه به مشكلات عدیده‌ای كه سر راه تولید فیلم قرار گرفت، عقیده دارند پاچینو نمی‌خواست بخشی از این حواشی و حرف و حدیث‌ها باشد. به همین دلیل، بازی در آن را قبول نكرد. بحث‌های مربوط به تولید فیلم و مشكلات ناشی از آن، اعتبار فیلم و دست‌اندركارانش را زیر علامت سوال برد. از سوی دیگر، گروهی عنوان می‌كنند پاچینو بعد از موفقیت كلان پدرخوانده، این بار از كاپولا یك نقش اصلی می‌خواست و نه یك نقش مكمل مهم. او قبلا در زیر سایه شهرت و اقتدار براندو، نقش فرزندش را در قسمت اول پدرخوانده بازی كرده بود و حالا خواهان نقشی بزرگ‌تر و مهم‌تر بود. در داستان فیلم، كاپیتان ویلارد راهی جنگلی دورافتاده می‌شود تا كلنل والتر كورتز (با بازی براندو) را پیدا كند. كورتز در اعماق جنگل برای خودش یك امپراتوری برده‌داری به راه انداخته است. جالب این كه در دوران ساخت اینك آخر‌الزمان و تمام بحث و جدل‌های مربوط به آن، هیچ وقت صحبت از احتمال حضور یا عدم حضور پاچینو در آن مطرح نشد. این نشان می‌دهد در آن زمان، فقط پاچینو و كاپولا (و شاید یكی دو نفر از نزدیكان این دو) از ماجرا خبر داشتند و كس دیگری چیزی در این رابطه نمی‌دانست.
صحبت‌های جنجالی پاچینو درباره فیلم، با 40سالگی اكران عمومی آن مطرح شده است. این در حالی است كه كاپولا مدتی قبل به همین مناسبت، نسخه تازه‌ای از آن را اكران عمومی محدود كرد. این فیلم با نام «اینك آخر‌الزمان: تدوین نهایی» با طول زمان 181دقیقه روی پرده سینماها رفت. این نسخه دارای صحنه‌هایی بود كه تا به حال دیده نشده و در نسخه كوتاه‌تر قدیمی وجود نداشته است. نسخه بلو ری فیلم با توضیحات كارگردان هم، همین روزها وارد بازار دی‌وی‌دی خواهد شد.