ثبت ملی تونل برفی لرستان

ثبت ملی تونل برفی لرستان


تونل برفی ازنا یكی از جاذبه‌های استان لرستان، در منطقه اشترانكوه معروف به آلپ ایران قرار دارد و این روزها میزبان گردشگرانی است كه از گرمای هوا به خنكای دمای یك منطقه كوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می‌برند. این تونل شگفتی حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در اشترانكوه است؛ دره‌ای زیبا واقع در روستای كمندان ازنا كه هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن، توده‌ای از برف تشكیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید. برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانكوه رفت؛ رشته‎كوه سر‌به‌فلك‌كشیده‌ای كه با ۱۳ قله در پنج كیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.
از دل این رشته‎كوه، راهی به سوی روستای سرسبز كمندان وجود دارد. زمانی كه به تونل برفی می‌رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها گوش‌تان را نوازش می‌دهد؛ آب روانی كه تونلی به عرض ده متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ها ایجاد كرده است.
این تونل برفی زیبا هفته گذشته با شماره 573 در فهرست آثار طبیعی كشورمان به ثبت رسید. این خبر را ما از قول سید امین قاسمی؛ مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان می‌نویسیم. قاسمی در توضیح بیشتر به ایرنا می‌گوید: «در راستای اجرای تبصره 2 قانون تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ هـ. هیات محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند كشور در فهرست میراث طبیعی ملی، پرونده ثبت تونل برفی ازنا تهیه و به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث طبیعی و معنوی ارسال شد.»