معمای ادلب

چه كسانی مانع پاكسازی كانون تروریست‌ها در سوریه هستند؟

معمای ادلب

مدتی است ارتش سوریه عملیات خود را برای آزادی ادلب آغاز كرده و حتی در جریان آن موفق شده مناطقی از جمله خان‌شیخون را هم آزاد كند. این موضوع به مذاق تركیه خوش نیامد و به بهانه به راه افتادن موج جدید آوارگان خواستار توقف این عملیات شد. عملیات ادلب طی یك توافق جدید به آتش‌بس منجر شد. دولت سوریه می‌گوید به كمك متحدان خود از جمله ایران و روسیه قادر است تمام تروریست‌ها را از خاك سوریه پاكسازی كند مشروط بر این‌كه طرف‌های خارجی در این بحران دخالتی نكنند. با این حال تركیه از یك‌سو تلاش می‌كند با تصرف بخشی از خاك سوریه به كمك آمریكا منطقه‌ای امن را در سوریه ایجاد كند و از سوی دیگر با حمایت از گروه‌های تروریستی اجازه پاكسازی ادلب را ندهد. در گزارش امروز به وضعیت ادلب می‌پردازیم.

 ادلب یكی از شهرهای سوریه و مركز استانی به همین نام است كه در شمال باختری سوریه و در ۶۰ كیلومتری شهر حلب واقع شده‌ است. این شهر یكی از نخستین شهرهایی بود كه جنگ داخلی و هفت ساله سوریه از آنجا شروع شد و هم‌اكنون نیز آخرین روزهای نبرد با تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی‌شان در همین استان جریان دارد. شهر ادلب با جمعیتی كمتر از دو میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به طور كامل از تسلط نیروهای ارتش سوریه خارج شد و به اشغال گروه تروریستی تكفیری «جیش الفتح» در آمد. سپس در آن شورایی متشكل از چند گروه كوچك و بزرگ تشكیل شد. با شكست گروه‌های تروریستی در سوریه، بقایای این گروه‌ها خود را به ادلب رسانده و به دلیل همجواری با تركیه در آن اسكان داده شدند.
 درگیری‌های تازه
طی روزهای گذشته یك بار دیگر جنگنده‌های سوریه شهرستان كفرنبل، منطقه كفرما و چند روستا از توابع استان ادلب سوریه را هدف قرار دادند. حملات اخیر ارتش سوریه از آنجا شروع شد كه گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب توافق‌نامه سوچی را نقض كرده بودند. به موجب توافق‌نامه سوچی، قرار بود مخالفان مسلح روند تحویل سلاح‌های سنگین خود در مناطق خلع سلاح را به پایان برسانند. آنها اما با نقض این توافق به بخش‌هایی از خاك سوریه ازجمله پایگاه هوایی حمیمم حمله كردند. همین مساله موجب شد تا روسیه در كنار سوریه حملات سنگینی را علیه تروریست‌ها شروع كنند. روز گذشته در خبرها آمده بود كه همزمان با نشست سه‌جانبه روسای‌جمهور ایران، روسیه و تركیه در آنكارا برای حل مساله ادلب، یك خودرو در
چند صدمتری مرز كلیس تركیه منفجر و در اثر آن ۱۲نفر كشته شدند. رسانه‌های وابسته به حزب حاكم تركیه، این انفجار را به كردهای سوریه نسبت دادند تا به این وسیله بهانه‌ای برای سركوب آنها پیدا كنند. با این حال در همان زمان منابع محلی سوریه از كشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان در نتیجه انفجار كامیون بمبگذاری شده در شهرك الراعی واقع در حومه شمال شرقی حلب خبر دادند. این انفجار اما برعكس انفجار قبلی نشان داد كه گروه‌های تروریستی در سوریه دوباره فعال شده‌اند و اگر با آنها برخورد قاطعی نشود به‌زودی یك بار دیگر دمشق را هم هدف قرار خواهند داد. دولت سوریه با توجه به همین مساله تاكید دارد كه باید بدون فوت وقت تمام گروه‌های تروریستی را از شمال سوریه پاكسازی كند.
 حرف سوریه
وزارت خارجه سوریه با تأكید بر آزادسازی تمامی اراضی خود گفته است همراهی شبه‌نظامیان كرد با طرح‌های آمریكا و رژیم صهیونیستی را به‌شدت محكوم می‌كند. وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی به دبیر‌كل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تأكید كرد تجاوزات اخیر تروریست‌ها در استان‌های الحسكه، دیرالزور، رقه و حلب، «با حمایت ایالات متحده آمریكا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی [به رهبری آمریكا] صورت می‌گیرد». خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این نهاد گفت اقدامات گروه موسوم به قسد با طرح‌های برخی از كشورهای مزدور آمریكا همخوانی شومی دارد؛ طرح‌هایی كه رژیم صهیونیستی آن را برای منطقه ترسیم می‌كند و به قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر تمامیت ارضی، اتحاد ملت سوریه و حاكمیت و استقلال این كشور هیچ توجهی ندارد. دمشق ادامه داد: «شبه‌نظامیان قسد فقط به مشاركت در جنایات ائتلاف بین‌المللی علیه ملت سوریه بسنده نكردند، بلكه وارد مرحله جدیدی از ربودن غیر نظامیان، شكنجه، قتل و طرد آنان از محل اقامتشان شده‌اند و دارایی‌های آنان را سرقت می‌كنند». قسد نام اختصاری «قوات سوریا الدموقراطیه» (نیروهای دموكراتیك سوریه) است. این گروه متشكل از شبه‌نظامیان كردی است كه تحت حمایت آمریكا قرار دارند.
در خبرهای دیروز آمده بود كه آمریكا در اقدامی مشكوك ۱۵۰ كامیون حامل تسلیحات را وارد استان حسكه سوریه كرده است. قرار است این سلاح‌ها در اختیار گروه قسد قرار گیرد. به گفته مقامات سوری هدف واشنگتن از این اقدام ادامه نقشه‌های قبلی مبنی بر تخریب و از هم پاشیدگی منطقه است. استان حسكه در شمال شرقی سوریه قرار دارد و اقوام مختلف از جمله عرب‌ها و كردها در آن سكونت دارند.
 ادلب كانون تروریست‌ها
اكثر مناطق استان ادلب تحت كنترل گروه تحریرالشام قرار دارد. هیات تحریرالشام از ادغام چند گروه از جمله جبهه النصره سابق به وجود آمده است. جبهه النصره تا سال ۲۰۱۶ بخشی از گروه القاعده بود و هنوز هم در برخی رسانه‌ها به عنوان شاخه القاعده در سوریه شناخته می‌شود. گروه تحریرالشام از ابتدای سال جاری سلطه خود را بر استان ادلب تقویت كرد. از سوی دیگر نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه كه مورد حمایت تركیه هستند نیز در استان ادلب حضور دارند. در كنار این دو تشكل بزرگ می‌توان از برخی گروه‌های افراطی دیگر از جمله حراس‌الدین یاد كرد. به همین دلیل ادلب را باید هم‌اكنون كانون اصلی گروه‌های تروریستی باقیمانده در سوریه دانست.
هم‌اكنون ارتش سوریه به قدرت نیروی هوایی روسیه و حمایت ایران متكی بوده و در استان ادلب دست برتر را دارد. گروه تحریرالشام اعلام كرده است به هرگونه تهاجم زمینی و هوایی سوریه و متحدانش پاسخ خواهد داد‌. برخی منابع می‌گویند گروه‌های تروریستی در ادلب مجهز به موشك‌های ضدزره و راكت‌های زمین به زمین هستند. آنها در عین حال بمبگذاران انتحاری دارند كه می‌تواند خطرناك باشد. سخنگوی گروه تحریرالشام در پیامی ویدئویی این هفته اعلام كرد شورشیان رانده‌شده از مناطق دیگر سوریه همچون غوطه، درعا و حمص آماده دفاع از استان ادلب هستند. برخی كارشناسان تهدیدهای اخیر آمریكا و تركیه را در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی موجود در استان ادلب ارزیابی كرده و می‌گویند حال كه ارتش روسیه عرصه را بر تروریست‌ها تنگ كرده است تركیه به دفاع از آنها برخاسته است. به گفته این تحلیلگران، اگر دخالت‌های خارجی نباشد دولت سوریه به كمك متحدان خود قادر خواهد بود بقایای تروریست‌های تكفیری را از ادلب پاكسازی كند، از این رو تركیه نیز باید دست از توسعه‌طلبی و تهدیدهای توخالی خود برداشته و در كنار ایران و روسیه به روند پاكسازی تروریست‌ها در خاك سوریه كمك كند؛ بی‌تردید امنیت سوریه در نهایت به نفع تركیه نیز تمام خواهد شد و بخش اعظمی از بار سنگین آوارگان سوری از دوش دولت تركیه برداشته می‌شود.