سوت شروع نمایشگاه كتاب

سوت شروع نمایشگاه كتاب


نمایشگاه كتاب سال آینده از 26‌فروردین آغاز می‍شود. به گزارش جام‌جم شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران زمان برگزاری این رویداد فرهنگی را ۲۶ فروردین تا ۵اردیبهشت تعیین كرد.
در جلسه اعضای شورای سیاستگذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران درباره زمان برگزاری این نمایشگاه بحث و تبادل نظر و با توجه به تقارن تقویم نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با ایام ماه مبارك رمضان، سه گزینه زمانی برای برگزاری نمایشگاه كتاب تهران مطرح شد؛ برگزاری نمایشگاه كتاب تهران همزمان با ماه مبارك رمضان، برگزاری نمایشگاه كتاب تهران در نیمه دوم سال و برگزاری نمایشگاه كتاب براساس تقویم نمایشگاه با جابجایی چند روزه.
پس از مشورت اعضا، دو گزینه برگزاری نمایشگاه كتاب تهران در نیمه دوم سال و همزمان با ماه مبارك رمضان به دلایل مسائل فنی و اجرایی منتفی و در نهایت تاریخ ۲۶فروردین تا ۵ اردیبهشت سال۹۹ به عنوان زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران اعلام شد.
همچنین در این جلسه مصوب شد فراخوان انتخاب شعار نمایشگاه كتاب تهران از طریق موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منتشر شود.
در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذرای سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران كه با ریاست محسن جوادی برگزار شد، مهدی فیروزان، هومان حسن‌پور، مهدی اسماعیلی‌راد، محسن چینی‌فروشان، ایرج ضرغام، میثم نیلی، علیرضا سبحانی‌نسب، فریدون عموزاده خلیلی، محمد‌جواد مرادی‌نیا، ابراهیم حیدری، قادر آشنا و ایوب دهقانكار حضور داشتند.
نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در سال 1366 در نمایشگاه بین‌المللی تهران (در انتهای بزرگراه چمران) برپا شد و تا سال 1385 برگزاری آن در همین مكان ادامه پیدا كرد.
از سال 1386 نمایشگاه كتاب در مصلای امام خمینی‌(ره) تهران (در حوالی اراضی عباس‌آباد) برگزار شد و در سال 1395 (بیست و نهمین دوره) محل برگزاری به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب شهر تهران تغییر پیدا كرد و به مدت دو سال متوالی در این محل برگزار شد.
نمایشگاه كتاب 98 نیز از چهارم اردیبهشت 1398 تا 14 اردیبهشت 1398 به مدت ده روز كاری برگزار شود.
جالب است كه دوباره نمایشگاه كتاب تهران از سال 1396 به مصلای امام خمینی(ره) منتقل شد.
چیزی در حدود 600 هزار عنوان كتاب داخلی و نزدیك به 200 هزار عنوان كتاب خارجی، در حدود 2500 ناشر داخلی، 300 ناشر دیجیتالی، صد  ناشر خارجی و صد ناشر عربی در نمایشگاه كتاب 98 حضور داشتند. به طور كلی 3400 ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند.