كشتی‌ها هم دوستدار محیط‌زیست می‌شوند!

كشتی‌ها هم دوستدار محیط‌زیست می‌شوند!


این روزها اخبار بسیاری درباره توسعه خودروهای برقی منتشر می‌شود. حتما شنیده‌اید برخی كشورها برای مقابله با گرمایش زمین و آلودگی هوا تصمیم دارند استفاده از خودروهای بنزینی را تا یك یا دو دهه آینده ممنوع كنند. اما شاید درباره برقی شدن كشتی‌ها تاكنون چیزی به گوشتان نخورده باشد. واقعیت این است كه متخصصان حمل‌ونقل دریایی هم نمی‌خواهند از قافله برقی و دوستدار محیط‌زیست شدن عقب بمانند.
به‌تازگی كشتی برقی‌ای به نام اِلِن (Ellen) در زمینه حمل‌ونقل دریایی برقی ركوردشكنی كرده است. این كشتی الكتریكی موفق شده در نخستین سفرش مسافت حدود 20 كیلومتری بین بندرهای سُبی (Soby)  و فینشاو (Fynshav) در جنوب كشور دانمارك را با موفقیت و فقط با استفاده از شارژ باتری‌هایش طی كند. این شناور دریایی ظرفیت حمل ۳۰ وسیله نقلیه و ۲۰۰ مسافر را دارد. الن به یكی از بزرگ‌ترین مجموعه باتری‌هایی كه تاكنون در جهان ساخته شده مجهز است كه به آن امكان سفرهای طولانی دریایی را بدون استفاده از قطره‌ای سوخت‌ فسیلی می‌دهد. باتری‌های این كشتی ساخت شركت سوئیسی لكلانشه (Leclanché) هستند و ظرفیت ذخیره كردن 3/4 مگاوات ساعت انرژی الكتریكی را دارند. این باتری‌های پرظرفیت الن را تبدیل به بزرگ‌ترین كشتی الكتریكی حال حاضر می‌كنند. برای این‌كه تصوری از بزرگی این عدد داشته باشید خوب است آن را با مصرف برق خانه‌هایمان مقایسه كنیم. الگوی مصرف برق مشتركان خانگی در تهران برای فصل تابستان ماهانه 300 كیلووات ساعت است؛ یعنی باتری‌های این كشتی با یك‌بار شارژ می‌توانند بیش از 14 ماه انرژی برق یك خانه در تهران با مصرف متوسط را تأمین كنند. به بیان دیگر این باتری‌ها می‌توانند به 430 خانه در محله‌ای در تهران به مدت یك شبانه‌روز كامل در تابستان برق بدهند. ویژگی مهم دیگر این باتری‌ها سرعت شارژ بسیار بالای آنهاست كه در نوع خود ركوردشكن است. باتری‌های كشتی الن در مدت فقط یك ساعت كامل شارژ می‌شوند.
كشتی الن می‌تواند مسافت ۲۲ مایل دریایی (حدودا معادل 40 كیلومتر) را با یك‌بار شارژ شدن باتری‌هایش طی كند. برای مقایسه، فاصله دریایی جزیره كیش تا بندر چارك در كشور خودمان 32 كیلومتر است. بسیاری از گردشگران برای سفر دریایی به جزیره كیش از این مسیر استفاده می‌كنند.
تخمین زده می‌شود استفاده از این كشتی سالانه از انتشار 2000 تن گاز گلخانه‌ای دی‌اكسید كربن جلوگیری كند. علاوه بر این استفاده از كشتی الن هر سال جلوی ورود 5/2تن ذرات معلق و 4/1 تن گاز آلاینده دی‌اكسید گوگرد را به جو می‌گیرد.
معرفی و آغاز به كار شناور الن در حالی انجام‌گرفته است كه سازمان بین‌المللی دریانوردی زیرمجموعه سازمان ملل متحد با ملاحظات زیست‌محیطی تصمیم دارد قوانین سختگیرانه‌تری برای آلایندگی كشتی‌ها وضع كند. این سازمان از ژانویه ۲۰۲۰/دی ۱۳۹۸ استفاده كشتی‌ها از سوخت‌هایی كه بیش از 5/0 درصد گوگرد داشته باشند را ممنوع می‌كند. در حال حاضر مقدار مجاز گوگرد در سوخت كشتی‌ها 5/3 درصد است.
منبع: CNBC