شیطنت‌های کله سحری!

گزارشی از پشت صحنه «سلام صبح بخیر» که چند ماهی است به مهم‌ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون تبدیل شده است

شیطنت‌های کله سحری!

حدود سه ماهی از پایان پخش برنامه صبحگاهی پرطرفدار «حالا خورشید» گذشت تا برنامه دیگری جایگزین آن در شبكه سه شود؛ آن هم در شرایطی كه این برنامه به‌واسطه حضور و نوع اجرای رضا رشیدپور به یكی از برندهای شبكه سه تبدیل شده بود. اما با پایان پخش این برنامه، مدتی آنتن خالی از هر گونه برنامه ویژه صبحگاهی بود تا این‌كه برنامه «سلام صبح بخیر» به تهیه‌كنندگی ابوالفضل صفری و با اجرای حسین كلهر و سید حسین حسینی پا گرفت. این برنامه به سردبیری وحید سعیدی با محوریت حال خوب، موضوعات مختلف اعم از اجتماعی، ورزشی و فرهنگی را دربر می‌گیرد و سعی در ایجاد نشاط در ساعات اولیه صبح دارد. گرچه به دلیل نوع اجرای حسین كلهر و شیطنت‌هایی كه دارد و مطالبی كه روی آنتن زنده بیان می‌كند، گاه وارد حاشیه‌هایی نیز شده است؛ با این حال توانسته پس از مدتی مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. ضمن این‌كه گروه سازنده تلاش می‌كنند با بخش‌‌‌های متنوع و متفاوت فضای شادی را در برنامه ایجاد و به نوعی از كلیشه‌ها پرهیز كنند. از این‌رو جام‌جم به پشت صحنه این برنامه رفته و گزارشی را از روند تولید آن تهیه كرده كه در ادامه می‌خوانید:

تكاپو در استودیو 11
هنوز نیم ساعتی به آغاز برنامه مانده كه همراه تهیه‌كننده و یكی دو نفر از عوامل وارد استودیو 11 می‌شوم. همه در تكاپو هستند تا به موقع و بدون هیچ خللی برنامه روی آنتن برود. یكی از ویژگی‌های برنامه‌های زنده و به‌خصوص صبحگاهی همین تكاپو و هیجان و نشاطی است كه در وجود همه عوامل می‌توان احساس كرد. در این میان برخی عوامل همچنان در حال صرف صبحانه در اتاق روبه‌رو هستند و مهمانان برنامه نیز در اتاق تشریفات منتظر هستند تا به موقع در برنامه حضور پیدا كنند. نكته جالب این برنامه نام آن است كه یادآور برنامه‌ای به همین نام است كه در دهه60 در رادیو پخش می‌شد و هنوز هم خیلی‌ها جواد آتش‌افروز و محمود شهریاری را با این برنامه به خاطر دارند. مجری‌ها حدود 15 دقیقه به شروع برنامه وارد استودیو می‌شوند و نگاهی گذرا به متن و جدول پخش برنامه می‌اندازند. البته حسین كلهر با همان انرژی و نشاط و لبخندی كه از او سراغ داریم، وارد می‌شود و شروع به شوخی با همكارانش می‌كند. سردبیر برنامه در حال مرور بخش‌هاست. همه چیز مهیا شده تا سلام صبح بخیر روی آنتن برود. با توجه به حال و هوای ماه محرم، موسیقی‌هایی انتخاب شده‌اند كه متناسب با این ماه باشد. گرچه زمانی كه برنامه آغاز می‌شود، حسین كلهر مثل همیشه از هر فرصتی برای شوخی استفاده می‌كند. هنوز چند دقیقه‌ای از آغاز برنامه نگذشته كه علی فروغی، مدیر شبكه سه برای بازدید از برنامه وارد استودیو می‌شود و با عوامل گپ می‌زند. مهمانان برنامه نیز به نوبت وارد استودیو می‌شوند.



مرز بین رادیو و تلویزیون را رعایت می‌كنم
اگر از شنوندگان رادیو باشید، قطعا با سید حسین حسینی آشنا هستید. گوینده‌ای كه این روزها یكی از سكانداران برنامه سلام صبح بخیر است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص تجربه اجرای تلویزیونی و این‌كه چقدر سعی می‌كند مرز بین اجرای تلویزیونی و گویندگی رادیو را رعایت كند، بیان كرد: من پیش از این برنامه تجربه اجرای روزانه را در تلویزیون نداشتم و با این برنامه تجربه كردم. همان‌طور كه می‌دانید رادیو رسانه خیال است و شنونده با تصور خودش در ذهنش از گوینده‌ای كه صدایش را می‌شنود، شخصیت خلق می‌كند. بنابراین وقتی همان گوینده را در تلویزیون می‌بیند، باورش به هم می‌ریزد و تا مدت‌ها حس غریبی با آن شخص دارد. برای من هم این اتفاق افتاد. اما خب نمی‌توان این را هم نادیده گرفت كه رسانه تلویزیون فراگیرتر است و مخاطبان گسترده‌تری دارد. به همین دلیل وقتی آقای فروغی لطف كرد و از من دعوت به همكاری كرد، پذیرفتم. خوشبختانه بازخورد منفی از جانب مخاطبان به خاطر حضورم در تلویزیون نگرفتم. چون این تصور را داشتم به خاطر همان نكاتی كه عرض كردم، مخاطب من را به عنوان مجری در تلویزیون نپذیرد و ترجیح بدهد در رادیو با صدای من تصویر سازی كند.
وی درباره ویژگی‌های این برنامه هم تاكید كرد: سال‌ها بود پرسشگری در برنامه‌های صبحگاهی وجود نداشت و فكر می‌كنم سلام صبح بخیر این ویژگی و ظرفیت را دارد كه به برند شبكه تبدیل شود و در كشور جریان ساز باشد.



اشتباه می‌كنم اما دروغ نمی‌گویم
حسین كلهر كارش را با طنز در مطبوعات آغاز كرده و به عنوان مشاور هم با چند برنامه همكاری داشته است.
حالا او مجری‌ اصلی برنامه سلام صبح بخیر است كه در گفت‌وگو با جام‌جم به نكات مهمی درباره اجرای این برنامه اشاره كرد. وی درباره سختی‌های اجرای برنامه صبحگاهی و این‌كه مخاطب مدام در حال مقایسه كردن با برنامه حالا خورشید است، توضیح داد: اجرای برنامه صبحگاهی هر روز سخت است. البته همین قیاس هم كار را سخت تر می‌كند. اما ما هم سعی نكردیم كار خاصی انجام بدهیم یا جایگزین برنامه یا كسی شویم. كار خودمان را می‌كنیم و سعی می‌كنیم حرف درست بزنیم و به زبان مشترك تلویزیون و مردم برسیم.
وی درباره شیطنت‌هایی كه روی آنتن دارد و باعث می‌شود مدام از عده‌ای عذرخواهی كند هم گفت: هر عذرخواهی كه من در برنامه می‌كنم، كنایه‌ای است به افرادی كه جنبه شوخی كردن ندارند. البته من مدعی اجرا نیستم و بارها گفته‌ام من روزنامه‌نگاری هستم كه در برنامه صبحگاهی هم حضور دارد. نكته مهم‌تر این‌كه معتقدم مجری باید خودش باشد و دروغ نگوید. من هم سعی كرده ام حتی هنگامی كه اشتباه می‌كنم، هیچ‌وقت دروغ نگویم. كلهر در پاسخ به این سوال كه تا چه حد برای دیده شدن روی اتفاقات فضای مجازی موج سواری می‌كند هم بیان كرد: به خاطر تحریریه قدرتمندی كه ما داریم، ادعا می‌كنم 24 ساعت پیش از این‌كه موجی در فضای مجازی به راه بیفتد، ما از آن مطلعیم و به آن موضوع در برنامه می‌پردازیم. حتی خودمان موج را ایجاد می‌كنیم.



«سلام صبح بخیر» جریان‌ساز است
ابوالفضل صفری كه این شب‌ها سریال «ترور خاموش» را نیز روی آنتن شبكه یك دارد، تهیه‌كننده این برنامه است. وی درباره روند شكل‌گیری این برنامه به جام‌جم گفت: از ابتدا قرار بود مجله تصویری را با كاركرد سه‌گانه‌ای داشته باشیم تحت عنوان سلام صبح بخیر، سلام عصر بخیر و سلام شب بخیر. بنابراین زمانی كه حالا خورشید روی آنتن بود، قرار شده بود سلام شب بخیر را كار كنیم كه به پایان پخش حالا خورشید رسیدیم و به همین دلیل مدیر شبكه خواست سلام صبح بخیر را شروع كنیم كه قرار است تا پایان سال برنامه روی آنتن باشد.
وی درباره سختی برنامه صبحگاهی و قیاس با برنامه حالا خورشید هم بیان كرد: متاسفانه این قیاس وجود دارد كه هر برنامه‌ای با برنامه قبل از خودش مقایسه می‌شود. با این حال این ریسك را پذیرفتم و همین نكته كار را سخت‌تر می‌كرد. ضمن این‌كه حدود 25 روز فرصت برای پیش‌تولید برنامه داشتیم.
صفری درباره ویژگی این برنامه و تفاوت‌هایی كه با سایر برنامه‌های صبحگاهی دارد توضیح داد: برنامه ما تفاوت فاحشی با سایر برنامه‌هایی از این دست دارد. این‌كه به اندازه یك روزنامه تحریریه دارد و وجه تمایزش با سایر برنامه‌ها همین نكته است. یعنی تولید هر اتفاقی روی آنتن مبتنی بر متن است و مجری‌ها هر اتفاقی را كه مقابل دوربین رقم می‌زنند، بر‌اساس متن و كاركرد تحریریه است. با اطمینان می‌گویم هیچ بداهه‌ای در برنامه وجود ندارد و همه چیز حساب‌شده و طبق متن پیش می‌رود؛ حتی شوخی‌هایی كه مجری‌ها روی آنتن انجام می‌دهند. بنابراین همه چیز فكر و طراحی شده اتفاق می‌افتد. مهم‌تر این‌كه سلام صبح بخیر اخبار را بازنشر نمی‌كند. بلكه برنامه به گونه‌ای طراحی شده كه جریان‌ساز می‌شود. اگر حاشیه‌ای هم به وجود می‌آید به خاطر این مساله است كه ذات برنامه صبحگاهی همین مساله است و طبیعی است كه گاهی درگیر حاشیه هم شود.
این تهیه‌كننده درباره نحوه انتخاب مجری‌های برنامه عنوان كرد: حسین كلهر ده سال است به مجموعه ما اضافه شده و با ما همكاری می‌كند. ضمن این‌كه تلویزیون را می‌شناسد و با ادبیات رسانه آشناست. از طرفی من فكر می‌كنم تلویزیون به چنین چهره‌ای نیاز داشت. او تحصیلكرده یكی از بهترین دانشگاه‌های كشور هست. بنابراین سعی كردیم خیلی فكر شده در این زمینه انتخاب كنیم.
صفری درباره این‌كه تا چه اندازه در برنامه از موجی كه در فضای مجازی راه افتاده استفاده می‌كند، گفت: ما مدعی هستیم خوراك برنامه را هیچ‌گاه از فضای مجازی نمی‌گیریم و سعی نمی‌كنیم برای جذابیت، از موجی كه در فضای مجازی راه افتاده در برنامه استفاده كنیم و افتخار می‌كنیم كه خودمان تولیدكننده خبر هستیم.