به نام قانون، ایست!

مروری بر سریال‌های پلیسی خاطره‌ساز خارجی که در سال‌های گذشته پخش شده‌اند

به نام قانون، ایست!

یك زمانی شبكه‌های تلویزیونی پر بود از سریال‌های پلیسی و معمایی. سریال‌های پرمخاطب خارجی كه اتفاقا به‌موقع هم وارد شبكه‌های داخلی می‌شدند و به شكل حرفه‌ای دوبله و هر هفته روی آنتن می‌رفتند. صداپیشه‌های معروفی كه روی نقش‌های اول‌ این سریال‌ها حرف زده‌اند بسیاری‌شان با همان نام و عنوان شناخته و حتی معروف شده‌اند.سریال‌هایی كه حسابی طرفدار داشت و همه دوست داشتند تا انتها آن را دنبال كرده و متوجه شوند جرم و جنایت قتل و سرقت و... كه رخ داده، چطور كشف و رسوا می‌شود. تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز، انفجار خودروها در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، تیراندازی‌های هیجان‌انگیز، در كنار چهره‌های مرموز كارآگاه‌ها و پلیس‌های‌ جنایی و كشف معماهایی كه تصور می‌شد به عقل جن هم نمی‌رسد و... باعث می‌شد تا همه مشتاق قسمت‌های بعدی شوند كه قرار بود هر هفته از یكی از شبكه‌های تلویزیون منتشر شود. در این گزارش مروری داریم به برخی از این سریال‌هایی كه زمانی برای خودشان گل كرده بودند.

ناوارو
سریالی كارآگاهی- تجسسی كه كمیسر پلیسش با دخترش زندگی می‌كرد. این سریال كه محصول كشور فرانسه است حول محور این كمیسر جذاب می‌گردد و با آن بارانی كارآگاهی و شال سفیدرنگی كه معمولا به گردن دارد به دنبال كشف ماجراها و معماهایی است كه برایش پیش می‌آید. نام این كمیسر، آنتوان ناوارو بود و نام سریال هم با همین عنوان شناخته می‌شود. سریالی كه بهرام زند نقش اول آن را گویندگی كرد. روژه هنن بازیگر نقش ناوارو درگذشته،‌ اما بازی او از یاد هیچ كس نخواهد رفت. او برای بازی در سریال ناوارو برنده جایزه بهترین بازیگر هم شده بود. البته بماند كه او باجناق فرانسوا میتران، رئیس جمهور فرانسه بود و این موضوع نیز شهرتی برای او دست و پا كرده بود.  این سریال كه 109 قسمت داشت و از شبكه یك سیما پخش می‌شد و موسیقی تیتراژ آن هم جزو موسیقی‌های بسیار معروف و خاطره‌ساز است، نقش اولش را یك مرد 60 ساله به‌عهده داشت. با این وجود به‌خوبی توانسته بود با قد بلند و چهارشانه‌اش مخاطبان را به سمت خود جذب كند. چون با كارآگاهی مواجه بودند كه موهایش را در آسیاب سفید نكرده و برای همین تمام كسانی كه حول محور او می‌گشتند نیز توانستند به‌خوبی تاثیر این نقش را به مخاطبان نشان دهند. این سریال محصول سال 1989 بود و تا سال 2006 از تلویزیون فرانسه پخش شد. ناوارو سریال موفقی بود كه در زمان خودش از این سریال به عنوان یكی از مجموعه‌های موفق پلیسی و الگویی برای سریال‌های مشابه در این ژانر یاد می‌شد. برای همین هم همیشه در فهرست بهترین سریال‌های پلیسی در كنار درك و كمیسر ركس جای دارد.

پوآرو
پوآرو با آن سر نیمه‌كچل و سبیل‌های تاب‌داده به سمت بالا و كلاه‌شاپو و كت و شلوار مشكی و نگاه و لبخند مرموزش را هیچ‌كس فراموش نخواهد كرد. به‌خصوص صدای او را كه با صداپیشگی اكبر منانی است در یاد بسیاری جاودانه كرده. این‌سریال كه برگرفته از نوشته‌های آگاتا كریستی است محصول كشور انگلستان بوده و بازیگرش هم دیوید سوشی است. بازیگری كه شهرت‌اش را مدیون بازی در این نقش است.
این سریال از سال 1989 تا 2013 در 13 فصل پخش شد و اتفاقا در ایران طرفداران بسیاری نیز پیدا كرد. كارآگاهی تخیلی كه از كشور بلژیك بود و از نیروی پلیس بلژیك به كارآگاهی خصوصی در انگلیس بدل شده بود. پو‌آرو شخصیتی بود كه همیشه همان میزان موهایی كه روی سرش باقی‌مانده بود را مرتب نگه می‌داشت، سبیل‌هایش مرتب و رو به بالا براق شده بودند و لباس‌هایش همیشه اتوكشیده و مرتب بودند و تا حدودی شمه‌هایی از وسواس در او دیده می‌شد. این ویژگی بارز او را در كنار علاقه‌اش به خوردن غذا را هم كسانی كه این سریال را دنبال می‌كردند، می‌دانستند. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند پوآرو یكی از محبوب‌ترین شخصیت‌های كارآگاهی در دنیای فیلم و سینما و به طور حتم باهوش‌ترین كارآگا‌‌هان بوده است. كارآگاهی كه دیگر در قسمت پایانی می‌میرد و به نوعی خود را می‌كشد. سوشی نیز بعد از آن‌كه 25 سال در نقش پوآرو ظاهر می‌شد پس از بازی در قسمت پایانی با این شخصیت خداحافظی كرد؛ اما در هر صورت شهرت او در این نقش برای همیشه جاودانه ماند.  این سریال هم برای مدتی طولانی از شبكه یك سیما پخش شد و اتفاقا طرفدار بسیاری هم داشت و جذابیت و مرموز بودن او موجب می‌شد بسیاری مشتاقانه در انتظار قسمت‌های جدید آن بوده و در زمان تماشا خود را در قالب هركول پوآرو گذاشته و تلاش‌شان بر این بود تا مانند او، كاشف حقایقی باشند كه البته در بسیاری از موارد موفق به كشف نمی‌شدند چون كمتر كسی هوش پوآرو را دارد.

ماجرای شرلوك هلمز
شاید تلفظ نام این شخصیت برای بسیاری دشوار بود، اما آرتور كانن دویل، خالق یكی از بهترین شخصیت‌های پلیسی است كه توانسته در كل جهان طرفدار بسیاری نیز پیدا كند. به خاطر همین علاقه باعث شد تا سریال آن هم بارها و بارها ساخته شود كه اتفاقا اكثرشان با بازخورد خوبی مواجه شدند؛ به‌طوری كه جرمی برت، بازیگر نقش شرلوك در سریال ماجراهای شرلوك نیز شهرت خود را مدیون این كارآگاه باهوش و خبره است و به عنوان نماد شرلوك هلمز شناخته می‌شود. این سریال در هفت‌فصل ساخته و از سال 1984 تا 1994 پخش شد. این كارآگاه هم مانند پوآرو در قسمت پایانی‌اش می‌میرد و مرگ ناگهانی بازیگر این نقش نیز موجب می‌شود تا این سریال ادامه‌دار نباشد.
تفاوت این كارآگاه با آن پیپ و كلاه معروفش نسبت به كارآگاه سریال‌های دیگر پلیسی در این است كه شرلوك هلمز به پلیس مشاوره می‌دهد. مردی تنها كه به نظر می‌رسد خانواده‌ای نیز ندارد و برای همین هم به تنهایی زندگی می‌كند. مرد مرموزی كه باوجود تنها‌بودن و جامعه‌گریز بودنش بسیار باهوش است و نگاهی دارد كه با نگاه‌های دیگر متفاوت است. در این سریال برای كشف این كارآگاه مرموز به گذشته او هم نگاهی شده است تا از این طریق هم مخاطبان از رازهای پنهان زندگی او سردرآوردند. 

هشدار برای كبری 11
این سریال با سریال‌هایی كه تاكنون از آنها یاد شد یك تفاوت فاحش دارد و آن در اكشن بودن و هیجانی است كه در این سریال موج می‌زند. تعقیب و گریزهای جاده‌ای، انفجار، تیراندازی و... چاشنی اصلی و هیجان‌انگیز این سریال است كه در زمان پخش آن از شبكه پنج سیما همه را میخكوب پای تلویزیون می‌نشاند.  سریالی كه ساخت كشور آلمان است و 45 فصل آن از سال 1996 تاكنون ساخته شده و در 120 كشور جهان نیز پخش شده است. جالب است كه این سریال برخلاف سریال‌های دیگر دو قهرمان دارد. نام سمیر برای بسیاری نامی آشناست؛ نقشی كه بازیگرش را اردوگان آتالای را بر‌عهده داشت و رنه اشتینك هم كه در نقش تام قهرمان دیگر این سریال بود نیز توانستند برای خودشان حسابی طرفدار دست و پا كنند. البته جالب اینجاست كه تاكنون قهرمان دوم بارها در ماجراهای تعقیب و گریز كشته شده و تنها سمیر قهرمان ثابت این سریال باقی مانده است، به طوری‌كه كریس ریتر، بازیگری است كه جای تام را بعد از مرگ او می‌گیرد و پس از مرگ او بن یگر جایگزین و همراه سمیر در داستان می‌شود. آخرین فصل این سریال در سال 2019 ساخته شده و احتمال دارد همچنان ادامه داشته باشد.  یكی از مهم‌ترین دلایل شهرت این سریال برای ایرانی‌ها البته بعد از هیجان و جذابیت آن كه برای تمام كشورهای دنیا مشترك است، حضور پیمان ابدی، بدلكار ایرانی در این سریال بود كه از سال 86 به ایران برمی‌گردد؛ اما در سال 88 در یك حادثه بدلكاری داخل كشور جان خود را از دست می‌دهد.