سفر عمران‌خان برای میانجیگری؟

سفر عمران‌خان برای میانجیگری؟


حمله تروریستی به نفتكش ایرانی در نزدیكی بندر جده عربستان در حالی صورت گرفته كه نخست‌وزیر پاكستان امروز به تهران می‌آید و فردا با مقامات عالی‌رتبه كشورمان دیدار می‌كند.
منابع رسمی در پاكستان، هدف از این سفر را پیشبرد ابتكار میانجیگری در منطقه خوانده‌اند. روزنامه پاكستانی داون به نقل از منابع آگاه (بدون ذكر نام) گزارش داد: عمران خان شامگاه شنبه وارد تهران خواهد شد و روز یكشنبه دیدار رسمی وی با دكتر حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران برگزار می‌شود، سپس وی تهران را به مقصد ریاض ترك خواهد كرد؛ جایی كه عمران خان قرار است گفت‌وگوهایی با حاكمان سعودی
داشته باشد.
منابع خبری پاكستان گفتند: عمران خان، ماه گذشته پیش از سفر به نیویورك برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل به ریاض رفت. در جریان چهارمین سفر نخست وزیر پاكستان به عربستان، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از طرف پاكستانی درخواست كرد برای تنش زدایی با ایران نقش‌آفرینی كند.
در تایید این اخبار رسانه‌های پاكستان می‌توان به دیدار اخیر عمران خان با رئیس‌جمهور كشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره كرد؛ دیداری كه اولین برنامه حسن روحانی در این سفر بود و در همان ساعات اولیه حضور رئیس‌جمهور در نیویورك انجام شد.
روحانی در نشست خبری كه در پایان سفر به نیویورك داشت، با تایید این‌كه با عمران‌خان درباره روابط ایران و عربستان و ایران و آمریكا گفت‌وگو كرده است، افزود: نخست‌وزیر پاكستان مشغول پیگیری موضوع است و احتمالا مذاكرات دیگری هم بین عمران خان و مقام‌های ایرانی صورت بگیرد.
براساس اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد در راستای پیگیری همان موضوع است كه امروز عمران خان به تهران می‌آید و برخی منابع آگاه در وزارت خارجه پاكستان هم به رسانه‌ها گفتند: هدف از سفر عمران خان به ایران و عربستان برای هموار شدن مسیر بهبود روابط میان دو كشور و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است.
نخست وزیر پاكستان اول اردیبهشت امسال هم به ایران سفر كرده بود. وی همچنین در قامت نخست‌وزیر تاكنون پنج مرتبه به عربستان سفر كرده است.