بانك‌ها به بخشنامه‌های دولت اهمیتی نمی‌دهند

بانك‌ها به بخشنامه‌های دولت اهمیتی نمی‌دهند


احمدرضا سرحدی، كارشناس حوزه مسكن در خصوص  اختصاص 20 درصدی تسهیلات بانك‌ها به بخش مسكن گفت: چنین پیشنهادهایی كه جنبه اقتصادی آن سنجیده نشده و به صورت بخشنامه‌ای است طبیعتا عملیاتی نیز نخواهد بود و كسی به آن وقعی نمی‌نهد. حتی اگر در این امر بانك مركزی و وزیر راه با هم هماهنگ باشند، بانك‌ها هرگز 20 درصد از تسهیلاتشان را به بخش مسكن اختصاص نمی‌دهند و آن را به زیرمجموعه‌های خود می‌دهند، چون سود بانك‌ها در این امر دیده نشده است.
این كارشناس حوزه مسكن تصریح كرد: با این حال بانك مسكن به دلیل بازپرداخت وام‌های مسكن مهر و افزایش پس‌انداز صندوق‌های سپرده مسكن می‌توانند به این امر كمك كند، ولی بانك‌های دیگر از این ابلاغیه تبعیت نمی‌كنند.
سرحدی در ادامه با بیان این‌كه نباید تسهیلات بانك‌ها به خرید خانه اختصاص یابد، بیان كرد: تجربیات گذشته در این خصوص نشان می‌دهد با اعطای این وام‌ها التهاباتی در بخش مسكن اتفاق خواهد افتاد، هرچند ركود وسیعی در بخش مسكن حاكم است.
وی افزود: چون مسكن كالای بسیار گرانی است طبیعتا افزایش عرضه مسكن (سه میلیون خانه خالی) به كاهش قیمت این كالای ارزشمند منجر نشده است و مردم توانایی خرید مسكن را ندارند، بنابراین با اختصاص تسهیلات 20‌درصدی بانك‌ها به این بخش می‌توان تا سال آینده شاهد تغییرات جدی در بازار مسكن باشیم به شرط این‌كه پمپاژ پولی وسیعی در این امر صورت گیرد.