معمار كاشان، برگزیده جهان

امشب یك معمار ایرانی به خاطر مرمت خانه سعادت در كاشان جایزه معتبر AMP را دریافت می‌كند

معمار كاشان، برگزیده جهان

بیراه نیست اگر بگوییم مدت‌هاست كاشان پایتخت معماری ایران است. این را نه از این روی می‌گوییم كه بهترین و قدیمی‌ترین و ارزشمندترین سازه‌های ایران در این شهر قرار گرفته، هر چند كه از این لحاظ نیز كاشان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، بلكه از این رو می‌گوییم كه مدتی است نگاه معماران ایرانی و جهانی به خانه‌های صفوی و قجری این شهر دوخته شده است. آنها یكی دو دهه‌ای است این خانه‌ها را زیر نظر گرفته‌اند و با در پیش‌گرفتن پروسه مرمت و بازسازی، آنها را به خانه‌هایی برای ادبیات و هنر و گاه اقامتگاه تبدیل می‌كنند. بارها در همین صفحه از خانه‌های تاریخی كاج و سرو و احسان نوشته‌ایم كه با زحمت چندین ساله بچه‌های هنردوست این شهر حالا خانه‌هایی هستند برای ادبیات و هنر. از جمله این‌كه آنجا، هم گالری تاسیس شده است و هم چندین و چند جغرافیا برای انجام فعالیت‌های هنری. كتاب‌های كتابخانه‌های منوچهر شیبانی و محمدتقی جعفری حالا مدتی است آنجا جمع‌آوری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا خبر تازه‌ای در رابطه با معماری و كاشان به گوش ما رسیده است. چه خبری؟ عرض می‌كنیم.

حسین فرمانی، رئیس ایرانی گروه فرمانی و خالق جوایز معتبر معماری، طراحی و عكاسی دیروز با ایران‌آرت به گفت‌وگو نشسته و خبر داده كه دوشنبه ۱۴ اكتبر، یك بانوی معمار ایرانی به عنوان برگزیده AMP مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. منظور فرمانی، پریسا منوچهری كاشانی است كه اهالی كاشان، او و خواهرش را به خاطر چند معماری شگفت‌انگیزشان در این شهر خوب می‌شناسند.
آن‌طور كه فرمانی گفته این مراسم باشكوه در حضور دست‌كم ۳۰۰ معمار برجسته بین‌المللی در موزه معتبر گوگنهایم بیلبائو اسپانیا برگزار می‌شود. براساس اعلام رسانه‌ها برندگان از بین هزاران آثار از ۶۰ كشور انتخاب شده‌اند. هر طرح ارسالی توسط هیات داوران كه متشكل از معماران برجسته، دانشگاهیان و كارشناسان صنعت است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. هیات داوران AMP سه پروژه را به عنوان برنده برتر معماریMasterPrize 2019 انتخاب كرده‌اند و تنها یك‌درصد از آثار مورد بررسی قرار گرفته به چنین جایگاه ممتازی دست یافته‌اند.
برندگان طی سال آینده از تبلیغات گسترده‌ای برخوردار شده و طرح‌های‌شان در گستره جهانی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین طرح‌های برتر در كتاب معماری AMP كه در سطح جهانی توزیع می‌شود منتشر خواهد شد. در همین حال موسسه معماری AMP -  كه یكی از معتبرترین جوایز معماری جهان است‌- چندی پیش اعلام كرده‌ بود كه برندگان امسال در زمره خلاق‌ترین و الهام‌بخش‌ترین پروژه‌های معماری از سراسر جهان هستند.
اما همان‌طور كه گفتیم خبر هیجان‌انگیز برای ایرانیان و جامعه معماری ایران این است كه پریسا منوچهری كاشانی جایزه بین‌المللی A+Awards سال ۲۰۱۹ جایزه بخش معماری و مرمت را برای پروژه مرمت خانه تاریخی‌ سعادت در كاشان دریافت خواهد کرد.
خانه سعادت نیز ‌مانند دیگر سازه‌های قجری كاشان، مبتنی است بر معماری گودال‌باغچه؛ نوعی از خانه‌سازی كه جز نمونه‌ای در اصفهان، مختص كاشان است.
منوچهری این جایزه را از طرف این موسسه به دست آورده و در گوگنهایم بیلبائو از او تقدیر می‌شود. گویا این اولین بار است كه پروژه مرمت یك خانه تاریخی‌ در ایران موفق به دریافت این جایزه شده ‌است.
جایزه جهانی معماری
جایزه Architecture MasterPrize از سال ۲۰۰۷ توسط گروه فرمانی تاسیس شد. ماموریت این انجمن، قدردانی از طراحی معماری با كیفیت در سراسر جهان است. تجلیل از خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های معماری، معماری مناظر و طراحی داخلی را سرلوحه خود قرار داده و پذیرای معماران سراسر دنیاست.
این انجمن چند برنامه سالانه را سازماندهی می‌كند: جایزه طراحی معماری سال برای پروژه‌های انفرادی و تیمی كه در پنج سال اخیر به انجام رسیده و در معماری، طراحی داخلی یا طراحی چشم‌انداز سرآمد باشند. جایزه سال معماری بالاترین افتخار از سوی شركت AMP است. این شركت برترین معماری و معماری نوین، فضای داخلی و چشم‌انداز را در سراسر جهان به رسمیت می‌شناسد و آن را معرفی می‌كند. در عین حال گروه فرمانی در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده است سازمان‌جوایز بین‌المللی طراحی (IDA)، جایزه عكاسی بین‌المللی، جایزه de de la Photographie در پاریس، رقابت خلاق بین‌المللی لندن، و جایزه سالانه Lucie  برای عكاسی كه از معتبرترین جوایز عكاسی جهان ارزیابی می‌شود را برگزار می‌كند.