پایان رقابت نامزدهای ریاست جمهوری در تونس

پایان رقابت نامزدهای ریاست جمهوری در تونس

روز گذشته مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس در حالی برگزار شد که نگاه‌های داخلی و بیرونی برای تعیین سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور به نتیجه آن دوخته شده است. نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۴ شهریور برگزار شد و بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس، بیش از 7 میلیون جمعیت واجد رای  این کشور از میان 24 نامزد قیس سعید و نبیل القروی  را به دوردوم فرستادند .
به گزارش ایرنا ، مردم تونس از ساعت 7 صبح دیروز پای صندوق های رای رفتند تا از میان دو نامزد ریاست جمهوری "نبیل القروی" تاجر و صاحب نفوذ رسانه ای و نیز رهبر حزب "قلب تونس" و "قیس سعید" حقوقدان و شخصیت دانشگاهی که نامزد مستقل به حساب می آید یکی را برای سکان داری و مدیریت اجرایی کشورشان به کاخ ریاست جمهوری "کارتاژ" بفرستند.
کارزار انتخاباتی تونس طی روزهای گذشته به شدت داغ بوده است . به ویژه مناظره های تلویزیونی نامزدهای این مرحله از انتخابات بینندگان زیادی را به پای تلویزیون ها کشاند و مردم درجریان آنها توانستند آخرین برنامه‌ها و طرح های توسعه همه جانبه کشورشان را از زبان نامزدها بشنوند و سرانجام به یک انتخاب درست دست بزنند . نبیل قروی که هفته پیش از زندان آزاد شده بود همراه با قیس سعید در آخرین مناظره تلویزیونی خود که جمعه شب برگزار شد به سوالاتی درباره سیاست خارجی، امنیت و دفاع که بر اساس قانون اساسی جزء اختیارات رئیس‌جمهوری است، پاسخ دادند. طبق گزارش شبکه الجزیره، سعید که خود حقوقدان بازنشسته است، بر استقلال دستگاه قضایی و عدم‌دخالت احزاب در آن و ضرورت اجرای قانون برای همه تأکید کرد و القروی نیز اجرای اصلاحات در دستگاه اطلاعاتی برای نابودی تروریسم را پیشنهاد کرد. سعید 61ساله هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را «خیانتی بزرگ» توصیف کرده است و می‌گوید بندی در قانون اساسی کشور در خصوص جرم بودن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گنجانده شود.رقیب وی نبیل القروی 56 ساله در پاسخ به گزارش چند رسانه کشور در رابطه با ارتباط خودش با شخصی به نام "آری بن مناشی" افسر سابق موساد و ملاقات با او، ضمن تایید این ملاقات ادعا کرد که  از اسرائیلی بودن او اطلاعی نداشته و مناشی خود را تبعه کانادا معرفی کرده بود.پیشتر بن مناشی در یک ویدئویی با اشاره به اینکه به عنوان مشاور امنیتی اسرائیل فعالیت می‌کرده است، گفت که با القروی، برادر و همسرش در تونس ملاقات کرده و دو قرارداد امضا کرده است. سعید همچنین بر پرهیز از تمرکز قدرت در دست دولت و بر اولویت مبارزه با فساد تأکید می کند و حزب النهضه تونس نیز از او حمایت کرده است. با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی تونس انتظار می رود حزب النهضه دولت آینده در این کشور را تشکیل دهد . النهضه می گوید هرگز با نبیل القروی ائتلاف نخواهد کرد.