نسخه Pdf

مقدمه به جای متن!

همخوانی كاتبان/ 7

مقدمه به جای متن!

شیما آشتیانی / روزنامه‌نگار

 در این شماره برای انتخاب كتاب، سراغ یك نویسنده و روزنامه‌نگار رفته‌ایم. حورا نژادصداقت كه ده سال در رسانه‌ها فعالیت كرده برای این هفته سه كتاب را این‌گونه به ما معرفی می‌كند:
«برهم زدن عادت‌های كتابخوانی همیشه برایم جالب است. مثلا گاهی فقط مقدمه‌خوانی می‌كنم. بعضی از كتاب‌ها مقدمه‌ها و پیشگفتارهایشان خیلی سخت‌تر از خود كتاب است. بعضی‌ها هم مقدمه‌های آبكی دارند و تهش چیزی دست مخاطب را نمی‌گیرد. اما یك سری از كتاب‌ها مقدمه‌های بسیار دقیقی دارند كه حتی می‌توان هر چند وقت یكبار به آنها مراجعه كرد. مثلا گزیده‌ای كه دكتر شفیعی كدكنی از غزلیات شمس (در نشر سخن) دارند. خواندن غزلیات انتخابی دكتر شفیعی با توضیحات موجز ولی كاربردی‌ای كه دارند، لذتبخش است، اما بخش خواندنی‌تر این كتاب، مقدمه ایشان است. تعریفی كه دكتر شفیعی از تصوف دارد، آن‌قدر دقیق و دلنشین است كه احتمالا شما هم دلتان نمی‌آید خواندن این مقدمه تمام شود و حتما با خود خواهید گفت: عجب... پس تصوف یعنی این!»
اثر دو جلدی «غزلیات شمس تبریز» با گزینش و تفسیر استاد محمدرضا شفیعی كدكنی تدوین شده و این اثر دارای ویژگی‌هایی است كه آن را از آثار مشابه متمایز می‌كند؛ توضیح اصطلاحات و كلمات دشوار یا تفسیری مختصر پای هر شعر آمده است. او ادامه می‌دهد:
«آقای منوچهر انور هم مقدمه‌هایی دقیق و خواندنی برای كتاب‌هایش می‌نویسد كه گاهی نگاهتان را به امور تغییر می‌دهد. مثلا ایشان درباره تغییر زبان در مقدمه نمایشنامه خانه عروسكی نوشته هنریك ایبسن نكات جالبی مطرح می‌كند كه احتمالا پس از پایان خواندن مقدمه چراغی برایتان روشن می‌شود كه چرا زبان اداری و حكومتی با زبان عامیانه‌ای كه ما روزانه با آن صحبت می‌كنیم متفاوت است و ریشه این تفاوت‌ها از كجا بوده.»
نمایشنامه خانه عروسك یا عروسكخانه در سال 1879 توسط هنریك ایبسن نوشته‌ شد. خانه عروسك اولین نمایشنامه حسی ایبسن و اكنون مشهورترین اثر اوست كه در كالج‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
نژادصداقت در راستای مقدمه‌خوانی‌اش سراغ یك كتاب درباره یك فیلسوف روان‌شناس رفت:
«ما از یونگ فراوان شنیده‌ یا حتی خوانده‌ایم، اما چرا یونگ برای ما جالب است؟ وقتی كه یونگ داشته افكارش را می‌نوشته، ما ایرانی‌ها در چه وضعیتی بودیم؟ پیشگفتار دكتر شمیسا بر كتاب «یونگ می‌گوید»، آنقدر متفاوت است كه شاید یكی دوبار كتاب را ببینید و صبر كنید تا به این زودی‌ها مقدمه‌اش تمام نشود.»
در این كتاب كه از سوی ویلیام مك گوایر و ریچارد فرانسیس كرینگتون‌هال گردآوری و تالیف شده، تعدادی از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های یونگ و خاطرات دیداركنندگان او فراهم آمده است. 
ضمیمه کلیک