استقلال بر لبه پرتگاه؟

از ماجراهای فتحی تا جلسه با وزیر و احتمال تغییرات مدیریتی

استقلال بر لبه پرتگاه؟

باشگاه استقلال همچنان دستخوش حوادث و اتفاقات زیادی است. از سال گذشته كه امیرحسین فتحی به‌این باشگاه ملحق شد، خیلی‌ها اعتقاد داشتند امیرحسین فتحی نمی‌تواند استقلال پرحاشیه را مدیریت كند. به هر حال او تجربه مدیریت نداشته و تنها در بخش حقوقی فعالیت كرده بود؛‌منتها دوستی نزدیك فتحی و سلطانی‌فر، وزیر ورزش باعث شد تا هیچ فاكتور مدیریتی ملاك نباشد و او بر مسند مدیریت باشگاه بنشیند.
حاصل مدیریت فتحی در یك سال و اندی گذشته حواشی و اتفاقات زیادی در استقلال بوده است. دعوای كاپیتان‌های استقلال یعنی مهدی رحمتی، پژمان منتظری و خسرو حیدری در دوران مدیریت او اتفاق افتاد. منتظری حتی در یك مصاحبه گفت، فردی كه علیه او و خسرو حیدری جوسازی می‌كند، در یكی از جلسات فتحی و بازیكنان كنار دست مدیرعامل نشسته بود. منتظری حتی به او توصیه كرد اگر می‌خواهد در مدیریت استقلال موفق باشد، این فرد را از خود دور كند اما این اتفاق هرگز رخ نداد.
از سال گذشته تا امروز خرید بازیكنان خارجی در استقلال جنجال‌ساز بوده است. از گرو و ماركوس نیومایر بگیرید كه روی هم ده میلیارد روی دست تیم هزینه گذاشتند تا ایسما و منشا كه هركدام برای نیم‌فصل 240 هزار دلار گرفتند! همین امسال شیخ دیاباته قراردادی به ارزش 550 هزار دلار بسته كه معلوم نیست چه كسی قرار است پول را بدهد. هرویه میلیچ هم نشان داده كیفیت بالایی ندارد.
از سال گذشته تا امروز فتحی با چند بازیكن استقلال از جمله فرشید اسماعیلی، روزبه چشمی و فرشید باقری مقابل چشم دیگر بازیكنان درگیری لفظی داشته است! او اخیرا هم هر بار به تمرین رفته با بازیكنان قهر بوده و یك كلام با آنها صحبت نكرده است.
اخراج شفر در حالی كه قرارداد داشت و جایگزین كردن فرهاد مجیدی هم از جمله تصمیمات جنجالی فتحی بود. همین حالا شفر 800 هزار دلار از استقلال طلب كرده و به‌زودی رای آن از سوی فیفا اعلام می‌شود.
جدایی پاتوسی و همام هم از استقلال خیلی جنجالی بود. این دو بازیكن به ادعای فتحی قرار بود بمانند ولی در نهایت رفتند. آخرش كسی نفهمید پاتوسی كه قرارداد داشت، چطور رفت و باشگاه كه پول نداشت، چطور دیاباته را خرید؟! از سویی همام هم به باشگاه اسماعیلی مصر رفت كه قطعا این انتقال هم مجانی نبوده و برای همه سوال است چطور او فقط با پرداخت 150 هزار دلار با استقلال فسخ كرد؟ البته این پول هم نقدی پرداخت نشد. او 120 هزار دلار طلب داشت. 30 هزار دلار هم نقد داد و فسخ گرفت و رفت!
فروش صیادمنش به فنرباغچه هم از آن مواردی بود كه همچنان بحث دارد. دعوای شفر و فتحی به خاطر این انتقال شروع شد و همین حالا كسی نمی‌داند اللهیار در تركیه به چه سرنوشتی دچار شده است. رای سوپر جام هم كه به نفع قرمزها اعلام شد. در این دو سه ماهه هم دعواهای خطیر و بازیكنان به‌شدت برای استقلال جنجال ساز شد و نكته اینجاست که امیرحسین فتحی در رسانه‌ها حتی یك بار هم علیه معاون سابق و حاشیه ساز خود موضع نگرفت تا برای هواداران سوالات زیادی به وجود بیاید.
دعوای چند هفته‌ای استراماچونی هم از جمله حواشی دوران مدیریت فتحی بود. همین‌طور جذب بلبلی كه با محرومیت این بازیكن همراه شد. موارد اینچنینی در استقلال زیاد بوده و به نظر می‌رسد حالا خود وزیر هم كه او را منصوب كرده، خسته شده است. روز یكشنبه سلطانی‌فر فتحی را به اتاق كارش فراخواند و او را به خاطر مذاكره با گری هوپر بازخواست كرد. از همان لحظه هم شایعه جدایی و استعفای مدیرعامل استقلال به صورت جدی شنیده شد.
 اظهارات 2 مدیر استقلالی
كاظم اولیایی مدیرعامل اسبق استقلال درباره اتفاقات رخ داده و همین‌طور كناره‌گیری احتمالی فتحی می‌گوید: شرایط، شرایط مطلوبی نیست. گزینش‌ها در استقلال بی‌منطق و بی‌دلیل انجام می‌شود،
علی فتح‌ا...زاده یكی دیگر از مدیران سابق استقلال هم با انتقاد از شرایط فعلی به جام‌جم می‌گوید: به نظر من وزارتخانه لج كرده است. وقتی بعد از یك سال مدیر مورد علاقه‌شان را برمی‌دارند یعنی اعتراف می‌كنند اشتباه كرده‌اند. چند نفر را در استقلال قربانی كردند؟ مگر افشارزاده و افتخاری در ورزش ما آدم‌های كوچكی بودند؟ اینها را هم
خراب كردند.
او درباره استقلال می‌گوید: «استقلال به لبه پرتگاه رسیده است. الان هم كسی مسؤولیت باشگاه را قبول نمی‌كند. مگر وزیر نگفته بود تمام بدهی‌های استقلال صاف نشده؟! چرا الان باشگاه كلی بدهی دیگر دارد؟!»
فتح‌ا...زاده می‌گوید قطعا او جزو كاندیداهای مدیریت استقلال نیست: وزیر ورزش با من رابطه خوبی ندارد.
دیروز نام‌های اولیایی و قریب به صورت جدی برای مدیریت استقلال مطرح شد، اما به نظر می‌رسد گزینه اول شانس بیشتری دارد، چراكه رابطه‌اش با وزیر ورزش و همین‌طور فدراسیون خوب است.