خطر ماه گرفتگی!

آیا خانم‌ها می‌توانند زمان بارداری خود را با چرخه‌های ماه تنظیم كنند؟

خطر ماه گرفتگی!

ماه عامل اصلی جزر و مدهای اقیانوسی روی كره زمین است و درواقع، اثر گرانشی آنقدر قدرتمند است كه پوسته سیاره ما هر روز در معرض تأثیرات جزر و مدی قرار دارند. در این میان، با توجه به اثراتی كه ماه روی كره زمین دارد، مردم به این نتیجه رسیده‌اند كه به طور قطع روی جنبه‌های مختلف فیزیكی و روانی بدن انسان هم اثرگذار خواهد بود. در این گزارش به بررسی صحت این باور قدیمی پرداخته‌ایم تا آن را از نظر علمی بررسی كنیم.

 ماه و سیكل‌های قاعدگی
بعضی افراد هنوز هم بر این باورند كه بروز سیكل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه در ارتباط است و هنوز هم معتقدند كه ارتباط تنگاتنگی بین این دو پدیده وجود دارد. وبگاه‌ها و نرم‌افزارهای تلفن همراه متعددی وجود دارند كه به خانم‌ها كمك می‌كنند چرخه ماه را بررسی كرده و براساس آن بتوانند همزمانی آن را با شروع سیكل‌های قاعدگی تعیین كنند. برخی حتی بر این باورند كه با این كار خانم‌ها حتی می‌توانند زمان بارداری خود را با چرخه‌های ماه تنظیم كنند، اما آیا ارتباط زمان باروری با چرخه ماه واقعیت است یا تنها در حد افسانه و باوری قدیمی بین مردم
وجود دارد؟
باور این كه سیكل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه در ارتباط‌اند، به این مفهوم است  كه سیكل‌های قاعدگی معمولا 28 روزه هستند و این مدت دقیقا برابر با یك چرخه ماه است. حركت انتقالی ماه به دور كره زمین حدود 27 روز و 7 ساعت و 43 دقیقه به طول می‌انجامد و همچنین چرخه هلال‌های ماه 5/29 روز است. دانشمندان در دهه‌های 70، 80 و 90 میلادی بر این باور بودند كه سیكل‌های قاعدگی و تخمك‌گذاری با فاز نور كه منتهی به ماه كامل می‌شود و فاز تاریكی كه منجر به آغاز ماه جدید می‌شود، همزمان است. برخی از این مطالعات ارتباط میان فازهای مختلف ماه و تغییرات ایجاد شده در میزان هورمون ملاتونین را نشان می‌دهند. ملاتونین هورمونی است كه به تنظیم چرخه‌های خواب و بیداری و سیكل‌های قاعدگی كمك می‌كند. محققان در سال 2005 تحقیقی روی زنان نپالی انجام دادند كه نشان داد در زنانی كه تخمك‌گذاری آنها با فاز ماه كامل همزمان بوده و زنانی كه در دوره ماه كامل باردار می‌شوند، احتمال تولد فرزند پسر به مراتب بالاتر است و از سوی دیگر، زنانی كه پیش از ماه كامل باردار می‌شوند بیشتر فرزند دختر به دنیا می‌آورند.
با وجود این بیشتر سیكل‌های قاعدگی با چرخه‌های ماه همزمان نمی‌شوند مگر این كه این اتفاق به صورت تصادفی رخ دهد. به طور طبیعی، سیكل‌های قاعدگی در همه جای دنیا 21 تا 35 روزه هستند كه طول مدت آن به سن و عوامل هورمونی بستگی دارد. در مطالعاتی كه طی یك سال اخیر روی زنان انجام شده، نشان می‌دهد هیچ ارتباطی میان بارداری، قاعدگی و فازهای ماه وجود ندارد.
 ماه و كیفیت خواب
طبق باوری قدیمی كه از سال‌ها پیش بین مردم رواج داشته، ماه كامل در روند خواب افراد اختلال ایجاد می‌كند و آنها را بیشتر در معرض بی‌خوابی قرار می‌دهد. جالب‌ترین موضوعی كه در این میان جلب توجه می‌كند، ارتباط ماه با جنبه‌های محرمانه زندگی انسان‌هاست. شواهد به اندازه كافی برای اثبات تاثیر ماه روی خواب آدمی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد ماه كامل می‌تواند كیفیت خواب را در افراد تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چند سال پیش محققان شماری از افراد را بررسی و كیفیت خواب آنها را در فازهای مختلف ماه مطالعه كردند. نتایج به دست آمده حاكی از آن بود افراد در زمانی كه ماه كامل بود، كمترین كیفیت خواب را داشتند. یعنی افراد یا در طول شب بیدار بوده یا خواب سبكی داشته‌اند كه كیفیت خواب آنها را ضعیف می‌كند.
محققان در تحقیق دیگری، تعداد دیگری را بررسی كردند و آنها داوطلب شدند و سه روز و نیم در اتاق تاریكی كه بدون پنجره بود بخوابند. پژوهشگران در این مدت تغییرات ایجاد شده در ساختار خواب، فعالیت مغز حین خواب و میزان هورمون‌های ملاتونین و كورتیزول را بررسی كردند. بلافاصله قبل و بعد از ماه كامل، به‌طور متوسط 5 دقیقه زمان می‌برد تا افراد بخوابند و مدت خواب آنها تا حدود
20 دقیقه كاهش می‌یابد. خواب در زمان ماه كامل معمولا سبك‌تر از مواقع دیگر است و میزان ملاتونین با نزدیك‌شدن به فاز ماه كامل افت می‌كند. محققان بر این باورند در زمان ماه كامل، حتی اگر ماه دیده نشود، باز هم خواب را در انسان تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 ماه و صرع
در تحقیقات سال‌های اخیر، هیچ ارتباطی بین حملات صرع و ماه كامل گزارش نشده است. این در حالی است كه برخی بیماران مبتلا به صرع معتقدند حملات صرع آنها در زمان ماه كامل آغاز می‌شود.
منبع: medicalnewstoday