نسخه Pdf

آینده ورق خواهد خورد؟

نگاهی به گوشی تاشوی جدید سامسونگ و مسیر پیش رو

آینده ورق خواهد خورد؟

بهار امسال سامسونگ با عرضه گوشی تاشوی گلكسی فولد حسابی سروصدا كرد. این دستگاه كه بسته به نگاه شما تبلتی است كه تا شده و اندازه گوشی می‌شود یا گوشی‌ای كه باز و تبلت می‌شود، شروع خوبی نداشت. گلكسی فولد از همان ابتدای راه با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو بود و مشكلاتش در ساخت و طراحی - كه در تست‌های اولیه نمایان شد - باعث عقب افتادن عرضه عمومی آن تا همین چند هفته پیش شد. حالا گلكسی فولد با قیمت سرسام‌آور 2000‌دلاری خود اینجاست و آمده تا آغازگر عصر جدیدی در فناوری گوشی‌های هوشمند باشد. اما آیا در واقعیت هم این گوشی چیز جدیدی برای عرضه دارد؟ آیا صفحات تاشو آمده‌اند كه بمانند یا مثل تلویزیون‌های سه‌بعدی از آن دسته تب‌های مقطعی فناورانه‌ای است كه چندسالی دوام آورده و جای خود را به محصولات كاربردی‌تر و بهتر خواهد داد؟ اگر شما هم با چنین سوالاتی مواجه هستید، پیشنهاد می‌كنیم این گزارش را از دست ندهید.

آرش جهانگیری

سخت‌افزار
با صفحه‌نمایش شروع می‌كنیم كه مهم‌ترین ویژگی این گوشی و مزیت رقابتی آن است. این گوشی دو صفحه نمایش دارد كه یكی روی بدنه و دیگری سطح داخلی گوشی را دربر می‌گیرد. صفحه بیرونی یك نمایشگر 6/4 اینچی
AMOLED با نسبت تصویر 21:9 و وضوح تصویر 1680 در 720 است كه كیفیت تصویری مناسب، ولی بسیار كشیده و كوچك ارائه می‌كند. حاشیه‌های پهن این نمایشگر باعث می‌شود كار كردن یك‌دستی با آن راحت نباشد و تنها برای جواب دادن به تماس‌ها و فرستادن پیامك‌های كوتاه مناسب است. اما با باز كردن گوشی به برگ برنده سامسونگ یعنی نمایشگر 3/7‌اینچی منعطف فولد می‌رسیم كه وضوح تصویری معادل 2152 در 1563 پیكسل دارد و نسبت به آن چیزی كه در رونمایی از فولد شاهد بودیم اصلاحات متعددی داشته است. لولای وسط برای جلوگیری از ورود آلودگی پوشانده شده و محافظ پلاستیكی صفحه‌نمایش تا داخل بدنه امتداد پیدا كرده تا دیگر به‌سادگی یا به‌صورت تصادفی نمایشگر گران‌قیمت‌تان را از بین نبرید. البته این نمایشگر هنوز هم بسیار آسیب‌پذیر است و سامسونگ در همین زمینه توصیه‌های بسیاری در دفترچه راهنمای محصول گنجانده است. 
مساله دیگر، شیار وسط صفحه نمایشگر است كه در بسیاری از موارد قابل چشم‌پوشی نیست و حس داشتن یك صفحه نمایش یكدست را به شما منتقل نمی‌كند. در دیگر موارد این گوشی/ تبلت در هیچ زمینه‌ای از رقبا عقب نیست و با پردازنده اسنپ‌دراگون 855، 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه و دوربین عالی خود هر انتظاری را كه از یك گوشی پرچمدار دارید برآورده می‌كند. باتری این گوشی هرچند با 4380 میلی‌آمپرساعت از ظرفیت قابل‌قبولی برخوردار است، ولی با توجه به نمایشگر بزرگ اصلی خیلی دوام نمی‌آورد و می‌توان گفت از عملكرد متوسطی برخوردار است. 

نرم‌افزار
گلكسی فولد در زمان عرضه از نسخه 9 اندروید استفاده می‌كند كه قاعدتا همزمان با عرضه اندروید 10 شاهد ارتقای آن خواهیم بود، اما جدای از سیستم‌عامل، شركت سامسونگ چند قابلیت نرم‌افزاری مخصوص برای این گوشی درنظر گرفته كه شاید در نگاه اول جالب باشند، اما در نهایت خیلی كاربردی نیستند و نمی‌توانند مزیت رقابتی خاصی برای این پرچمدار ایجاد كنند. نخستین قابلیت اختصاصی این گوشی رابط كاربری one UI است كه كمترین شباهت را به نسخه اندروید پای دارد. این رابط كاربری، دستورات حركتی مختلفی را در اختیار كاربر قرار می‌دهد كه كار كردن با این ابعاد را آسان كند. همچنین یك نوار ابزار نیز به‌صورت كشویی كنار گوشی قرار دارد كه نرم‌افزارهای اصلی گوشی را در دسترستان قرار می‌دهد. همچنین شما می‌توانید صفحه‌نمایش خود را به‌صورت مولتی‌تسك (چندوظیفگی) استفاده كنید، اما جالب این‌كه نمی‌توانید این تصویر را به دو قسمت مناسب تقسیم كنید و دقیقا تصویر از محل تا شدن صفحه‌نمایش جدا می‌شود.

نرم‌افزارهای ناسازگار
اگر به‌عنوان یك كاربر ایرانی به این گوشی نگاه كنیم، برای اجرای ‌نرم‌افزارهای مختلف قطعا به مشكل برخواهید خورد. دلیل این مشكل هم ابعاد نامتعارف صفحه‌نمایش گلكسی فولد است. اگر همین حالا بسیاری از ‌نرم‌افزارهای ایرانی و همچنین درصد بالایی از ‌نرم‌افزارهای موجود در گوگل‌پلی را روی تبلت‌ها یا گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش به غیر از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ باز كنید، متوجه می‌شوید اپلیكیشن هیچ سازگاری با آنها ندارد و در اصل برای یك صفحه‌نمایش استاندارد طراحی شده است. حالا فرض كنید همین ‌نرم‌افزارها را در صفحه‌نمایش گلكسی فولد باز كنید. قطعا نتیجه اصلا كاربردی نخواهد بود، چراكه یا بخشی از صفحه‌نمایش بدون كاربری و بدون استفاده باقی خواهد ماند یا هر كدام از اجزای نرم‌افزار كه برای ابعاد استاندارد طراحی شده جای خود را از دست می‌دهد و تجربه كاربری ناخوشایندی را برایتان ایجاد خواهد كرد. در واقع می‌توان گفت بیشترین انتظاری كه می‌توانید از این گوشی تاشو داشته باشید، ایفای نقش یك تبلت است، نه یك گوشی كاربردی و همیشگی. حالا فرض كنید ۲۰۰۰ دلار برای چنین محصولی پول داده‌اید تا هم برایتان یك تبلت باشد و هم یك گوشی قدرتمند.

دوربین به تعداد لازم
​​​​​​​در پشت دستگاه یك دوربین سه‌گانه قرار دارد كه به‌صورت عمودی زیر هم قرار گرفته است. این دوربین‌ها مانند سری گلكسی اس۱۰ شامل دوربین ۱۲ مگاپیكسل عریض با دیافراگم دوگانه 2.4 -f/1.5 ‌ 
یك دوربین ۱۲ مگاپیكسل دیگر با لنز تله‌فوتو با ویژگی زوم دو برابر و دیافراگم f/2.4 و یك دوربین ۱۶ مگاپیكسل با لنز فوق عریض ۱۲۳ درجه با دیافراگم f/2.2 است. اگر فكر می‌كنید دوربین‌ها به همین‌جا تمام می‌شود سخت در اشتباه هستید، چراكه در بالای نمایشگر یك دوربین سلفی ۱۲ مگاپیكسلی قرار دارد، اما باز هم ماجرای دوربین‌ها ادامه دارد؛ یعنی شما از هر جهت كه به این گوشی نگاه كنید یكی دو دوربین می‌بینید كه سامسونگ در این گوشی جا داده است! در نمایشگر داخلی این گوشی یك دوربین‌دوگانه ــ تركیبی از یك حسگر ده مگاپیكسلی در كنار یك حسگر 8 مگاپیكسلی ــ قرار گرفته است. این تركیب، تصویر عریضی را در اختیارتان قرار می‌دهد كه برای گرفتن عكس‌های واید و اولتراواید بسیار مناسب است. در كل نمی‌توان به مجموع دوربین‌های كنار هم قرار گرفته خورده‌ای گرفت، چراكه تركیبی از كیفیت، تنوع و همچنین قدرت را در كنار هم قرار داده است. نمونه عكس‌های منتشر شده از این دستگاه گواه این مساله‌است.
ضمیمه کلیک