نسخه Pdf

گاهی دلم برای باغ‌کتاب تنگ می‌شود

گفت‌وگوی آدینه این هفته با امیر تیموری، شاعر

گاهی دلم برای باغ‌کتاب تنگ می‌شود

شیما آشتیانی

امیر تیموری در تیر 1371 متولد شد. درحال‌حاضر دانشجوی مقطع كارشناسی ارشد زبان ادبیات فارسی است. تیموری را بیشتر به‌عنوان شاعر می‌شناسیم، اما چند سالی است كه در تلویزیون مشغول برنامه‌سازی است و كارگردان تیزر، مستند و برنامه‌های بسیاری از جمله كارگردان هنری برنامه صبحی دیگر، كاملا دخترونه (سری دوم) و مستندهایی چون خانم و آقای مطالعه در شبكه دوم سیما و سلام كتاب بوده ‌است و البته در رادیو نیز هرازگاهی برنامه‌هایی دارد. او به موسیقی علاقه‌مند است و در این حوزه نیز فعالیت می‌كند.
تنها كتاب امیر تیموری «فاتحه» نام دارد. این‌كتاب شامل 33 غزل و گزیده سروده‌هایش از سال 88 است كه نشر نزدیك‌تر آن را منتشر كرده‌ است. جرقه شاعری او ریشه در كودكی دارد. تصویری كه از آن زمان به‌خاطر می‌آورد، رمان ‌خواندن مادر بوده ‌است و شعرخواندن پدر كه او به همراه برادرش سعی در حفظ كردن آن اشعار داشته‌ است. تیموری می‌گوید: «زمانی كه سواد نداشتم به كتاب‌های كتابخانه بزرگمان با حسرت نگاه می‌كردم و فقط از رنگ و جلدشان خوشم می‌آمد.» شعر شنیدن، شعر خواندن و شعر حفظ كردن جرقه فوق‌العاده‌ای است برای این كه یك آدم در زندگی‌اش شاعر شود. او البته علت اصلی پیشرفت‌اش را حمایت و تشویق پدر و مادر خود در آثار ابتدایی‌اش می‌داند. اولین موفقیت او در سال دوم دبیرستان و كسب مقام اولی كنگره شعر دانش‌آموزی بود كه باعث شد به فكر شعر نوشتن به صورت جدی بیفتد. مرتضی امیری‌اسفندقه، علی معلم‌دامغانی و ساعد باقری از شعرای بنام و استادان او بوده‌اند.

کتاب
یكی از كتاب‌هایی كه همیشه دوست داشتم و به دوستانم هم معرفی كرده‌ام كتاب «راه هنرمند» خانم جولیا كامرون، خواهر جیمز كامرون، كارگردان معروف سینماست. این كتاب به‌جز محتوایش، یك‌سری تمرین هم برای انجام دادن دارد. 
در مجموع كتابی است در جهت بازیابی خلاقیت.

  توضیحات تکمیلی
كتاب «راه هنرمند: بازیابی خلاقیت» نوشته جولیا كامرون و ترجمه گیتی خوشدل است. جولیا كامرون در این كتاب 
طی 12 هفته، تكنیك‌هایی را ارائه می‌دهد كه در نهایت بتوانند متكی‌ بر توانایی‌هایشان، در هر مسیری كه هستند، قدرت خلاقیت خود را بازیابند. این تكنیك‌ها بیش از همه بر اجرای تغییر و تحول در درون خود فرد تمركز دارند. شما نه با یك كتاب تئوری كه با یك كتاب كاملا كاربردی روبه‌رو هستید كه به‌شرط اجرای تمرینات آن می‌توانید تاثیرات شگفت‌انگیزی را در زندگی خود مشاهده كنید. این كتاب در 15 بخش نوشته شده است. در سه بخش ابتدایی، نویسنده با ارائه مقدمه‌ای، بخش‌های كتاب را معرفی می‌كند و خواننده با هدف و شیوه روند كتاب به‌خوبی آشنا می‌شود. 

مستند
تازه‌ترین اثری كه دیدم و خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم یك مجموعه مستندی بود به نام «یك سنگ عجیب». اولین بار، تصاویر فوق‌العاده‌ای در شبكه مستند نظر من را به خودش جلب كرد كه ویل اسمیت هم مجری آن بود. بعد از جست‌وجو متوجه شدم یك مستند ده قسمتی است كه تهیه‌كننده اجرایی‌اش را دارن آرونوفسكی به‌عهده داشت. بعدا فهمیدم چرا آن‌قدر فوق‌العاده است. به‌نظرم مستندی بی‌نظیر و دیدنی است.

 توضیحات تكمیلی
یك سنگ عجیب، یك فیلم مستند سریالی ساخته دارن آرونوفسكی است كه توسط شبكه نشنال‌جئوگرافیك در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۸ برای نخستین بار پخش شد. این پروژه در شش قاره و ۴۵ كشور جهان فیلمبرداری شده ‌است و با تكنیك‌های فیلمبرداری خاص خود، نماهایی از زندگی بشر روی زمین را به تصویر می‌كشد كه خیلی كمتر به آنها توجه شده‌ است. این مستند ده قسمتی داستان چگونگی زنده ماندن زمین را با كمك هشت فضانورد كه از بالای زمین شاهد اتفاقات منحصر به فردی بوده‌اند بازگو می‌كند. طبق گفته نشنال‌جئوگرافیك فصل دوم این مجموعه مستند برای سال ۲۰۱۹ تمدید شده است.

سفر
شهرهای زیادی هستند كه در استان مازندران نوار ساحلی خزر را تشكیل می‌دهند. محمود‌آباد، ایزدشهر، نور و... من اما فكر می‌كنم شاید دیدن موزه‌گالری «دیدی» در ایزدشهر خالی از لطف نباشد. یك موزه‌گالری شخصی ‌است با آثار نقاشی و مجسمه‌سازی كه بیش از 500 میلیارد تومان ارزش مالی دارد. من به‌تازگی به ایزدشهر سفر كرده‌ام و آنجا بودم. 

  توضیحات تکمیلی
موزه دیدی مجموعه‌ای منحصر به‌فرد‌ است كه چندسالی ‌است در شهر ایزدشهر كه بین شهرهای محمودآباد و نور در استان مازندران قرار دارد، تاسیس شده‌ است. این مجموعه موجب شده تا شهر زیبای ایزدشهر به یكی از مقاصد هنری استان مازندران تبدیل شود. این موزه در اواسط بهار سال ۱۳۹۵ در مكانی كه بیش از 3000 متر‌مربع وسعت دارد تاسیس شد. سازنده گالری دیدی، فردی به نام علی توسلی است كه سال‌هاست در زمینه جمع‌آوری و نگهداری آثار هنری فعالیت دارد و این مكان را تماما با هزینه‌های شخصی خود بنا كرده است.

پاتوق
پاتوق خاصی ندارم. قرارهایم را معمولا در دفتر كار خودم می‌گذارم. هرازگاهی اما دلم برای باغ كتاب تنگ می‌شود. به آنجا می‌روم و دوری می‌زنم.

  توضیحات تکمیلی
باغ كتاب تهران با این هدف ساخته شده است كه هر علاقه‌مند كتابی را راضی كند. هركس برای خرید كتاب عادتی دارد؛ بعضی‌ها عاشق شهر كتاب هستند و بعضی دیگر به كتابفروشی خاصی سر می‌زنند. باغ كتاب تهران بدون شك یكی از متفاوت‌ترین كتابفروشی‌هایی است كه می‌توانید در ایران ببینید. تنوع بسیار بالای باغ كتاب یك مجموعه‌ای جذاب برای كتاب و علاقه‌مندان به آن ساخته است. با این‌كه این مجموعه نام كتاب را همراه خود دارد، ولی در واقعیت باغ كتاب تهران بیشتر از این‌كه فقط یك كتابفروشی باشد، مكانی فرهنگی است.
ضمیمه قاب کوچک