نسخه Pdf

شبكه‌ای برای همه فصول

نگاهی به برخی نقاط قوت و ضعف شبكه ورزش با مرور جدول پخش یك هفته این شبكه

شبكه‌ای برای همه فصول

چینش جدول پخش یكی از سخت‌ترین كارهای تیم مدیریتی هر شبكه تلویزیونی است؛ اتفاقی كه نیازمند درك درست نیازهای مخاطب هدف شبكه و علاقه‌مندی‌های آنها، شناخت فواصل زمانی‌ای كه مخاطبان بیشتر به شبكه رجوع می‌كنند و...، بخشی از نكاتی است كه طراحان جدول پخش یك شبكه تلویزیونی باید به آن توجه كنند. البته این همه ماجرا نیست و از آنجا كه به قول قدیمی‌ها «مُشك باید خود ببوید، نه آن‌كه عطار بگوید»، بخش مهمی از ماجرای چینش جدول پخش یك شبكه، محتوای تولید شده برای پخش و كیفیت و تنوع آن است و این یعنی هر شبكه تلویزیونی ابتدا باید متناسب با نیازهای مخاطبش برنامه تولید و پس از آن به شیوه‌ای منطقی و متناسب برای این برنامه‌ها زمان پخش تعیین كند.

احسان سالمی / روزنامه‌نگار

 برای فوتبالی‌ها همیشه جا هست!

با نگاهی به وضعیت جدول پخش شبكه ورزش در یك هفته 
(به عنوان مثال از اول آبان 
تا 8 آبان 98) می‌توان به یك الگوی تقریبا ثابت در جدول پخش این شبكه پی برد. جدول پخش شبكه ورزش در ساعات ابتدایی و انتهایی هر روز، معمولا بر مبنای پخش مسابقات ورزشی خارجی طراحی شده است. برنامه‌ای كه همیشه یك پای آن پخش مسابقات فوتبال خارجی است و از این نظر برای آنها كه دغدغه تماشای بازی‌های مهم لیگ‌های اروپایی یا رقابت‌های تداركاتی تیم‌های مهم فوتبال در سطح ملی را دارند، شبكه ورزش همیشه گزینه‌های خوبی برای ارائه دارد.
البته این شبكه برای علاقه‌مندان به فوتبال خارجی برنامه‌های دیگری نیز دارد كه بدون شك مهم‌ترین آنها برنامه «فوتبال 120» است. برنامه‌ای كه پس از مدتی جای خود را در میان دوستداران فوتبال خارجی باز كرد تا حالا به اصلی‌ترین برنامه تلویزیون در زمینه تجزیه و تحلیل بازی‌های مهم لیگ‌های اروپایی و دیگر كشورهای خارجی تبدیل شود. 
در كنار پخش رقابت‌های مهم خارجی، این شبكه در زمینه پخش مسابقات داخلی لیگ برتر فوتبال و تجزیه و تحلیل این رقابت‌ها از طریق برنامه «شب‌های فوتبالی» نیز فعال است تا شبكه ورزش تبدیل به انتخابی خوب و مطمئن برای علاقه‌مندان به فوتبال شود.
 از دوچرخه‌سواری تا صخره‌نوردی در یك جا
قطعا یكی از بزرگ‌ترین محاسن فعالیت شبكه ورزش آن است كه می‌تواند پاسخگوی نیازهای طرفداران ورزش‌هایی باشد كه كمتر به آن توجه می‌شود. به عنوان مثال با مرور جدول پخش یك هفته این شبكه در تاریخ‌هایی كه پیش از این ذكر شد، می‌توان هم برنامه‌هایی همچون «كوه‌گشت» - كه به شكل تخصصی به اتفاقات و رویدادهای كوهنوردی و صعودهای ورزشی می‌پردازد - را مشاهده كرد و هم برنامه‌ای مثل تكواندوی ایرانی - كه به بازنگری اخبار هفتگی تكواندو، نمایش اتفاقات جذاب و دیدنی و گاهی طنز از حاشیه رقابت‌های تكواندوی كشور و بررسی عملكرد تكواندوكاران كشور در رقابت‌های بین‌المللی می‌پردازد- اختصاص دارد.
پخش مسابقات ورزشی دوچرخه‌سواری (قهرمانی جهان انگلیس - 2019)، مسابقات ووشوی قهرمانی جهان 2019 - چین، اتومبیلرانی (قهرمانی اروپا اسپانیا - 2019)، موتورسواری (موتورسواری سرعت سوئد - 2019)، بدمینتون (بدمینتون آزاد چین - 2019)، جودو (مسابقات جودو جایزه بزرگ برزیل - 2019)، تیراندازی (مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی - 2019) نیز نمونه‌های دیگری از تلاش‌های این شبكه در یك هفته كاری برای جلب نظر مخاطبان سایر رشته‌های ورزشی است.
 سهم حداقلی برای مستندهای ورزشی
با مرور جدول پخش یك هفته‌ای شبكه ورزش در تاریخ‌های ذكر شده، می‌توان به فقدان جدی پخش مستندهای ورزشی در این شبكه پی برد، به‌طوری كه در این بازه زمانی فقط یك مستند ورزشی در جدول پخش شبكه ورزش قرار گرفته است. هر چند شاید براساس دسته‌بندی فعالیت‌های شبكه‌های مختلف سیما و ماموریت‌های تعریف شده برای هر شبكه، مساله پخش مستندهای ورزشی به شبكه تخصصی مستند سیما سپرده شده باشد، ولی واقعیت آن است كه مخاطب شبكه ورزش انتظار دارد در جدول پخش این شبكه در كنار مسابقات ورزشی و برنامه‌های تخصصی حوزه‌های مختلف، نگاهی هم به تازه‌ترین مستندهای ورزشی داخلی و خارجی داشته باشد. مستندهایی كه پخش آنها می‌تواند تنوع سبد محصولات شبكه ورزش سیما را بیش از پیش خوش رنگ و لعاب كند.

جای خالی «خانم ورزش » 
شبكه ورزش ابتكارات جالبی در زمینه راه‌اندازی برنامه‌های كاربردی ورزشی داشته كه در نوع خود قابل تقدیر است. به عنوان مثال، راه‌اندازی برنامه «آقای ورزش» با محوریت مشاغل مختلف به آموزش حركات ورزشی به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حین كار و همچنین ورزش‌های صحیح در جهت حفظ و تقویت عضلات می‌پردازد یا در نمونه‌ای دیگر با برنامه «امروز ورزش كنیم» به تشویق خانواده‌ها برای تحرك بیشتر و رفتن به بوستان‌ها و انجام حركات ورزشی صبحگاهی می‌پردازد. همچنین با برنامه «باشگاه خونگی» نیز به آموزش حركات ورزشی، نرمش و همچنین تناسب اندام برای آن دسته از افرادی می‌پردازد كه اكثر وقت خود را در خانه سپری می‌كنند. هرچند مورد آخر در دو نوبت ورزش بانوان و آقایان پخش می‌شود، اما با مرور جدول پخش یك هفته این شبكه می‌توان به نبود جدی برنامه‌ای ورزشی ویژه بانوان پی برد. برنامه‌هایی كه به شكل تخصصی به آسیب‌شناسی ورزش بانوان، موانع و مشكلات آن بپردازد و بتواند كم‌كاری شبكه‌های دیگر را در این حوزه پوشش بدهد.

ضمیمه کلیک