نسخه Pdf

پدرِ آن دیگری

پدرِ آن دیگری

نویسنده: پرینوش صنیعی نوبت چاپ: چاپ اول 1383 انتشارات: روزبهان

پرینوش صنیعی، رمان‌نویس ایرانی است كه در رشته ادبیات تحصیل كرده اما به‌واسطه تجربیات و آموخته‌هایش روان‌شناسی تدریس می‌كند. او متولد 1328 است و هم اكنون در اسپانیا زندگی می‌كند. صنیعی در كنار تدریس بیشتر به‌عنوان محقق شناخته می‌شود تا نویسنده، اما با دو رمان سهم من 1382 و پدر آن دیگری بین اهالی كتاب شناخته و معروف شد. رمان رنج همبستگی، به‌عنوان كتاب سومش درباره زندگی لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده‌ای بود كه جزو نوادر محسوب می‌شدند. رمان‌های صنیعی به مسائل خانوادگی می‌پردازند كه مشكل آفرین‌اند. او به مشكلات خانوادگی و پیچیدگی‌هایش از دید آدم‌های داخل خانواده نگاه می‌كند و به همین خاطر در به تصویر كشیدن آنها موفق است. ضمن این‌كه راه‌حل‌هایی هم برای بن بست‌های به وجود آمده پیشنهاد می‌دهد. زنده یاد یدا... صمدی سال 1396 یک فیلم سینمایی از روی این كتاب ساخت كه دیده شد.
رمان پدر آن دیگری، قصه كودك شش ساله‌ای است كه حرف نمی‌زند و خانواده از این بابت رنج می‌برد. هر چقدر مادر آرش، پسری كه فرزند سوم است و اصطلاحا لال است، دلسوز و همراه فرزندش است، پدر آرش هیچ كمكی به او برای حرف زدن نمی‌كند و كارش سركوفت زدن به اوست. آرش دائما با خواهر و برادر درسخوانش مقایسه می‌شود و نسبت خنگ بودن به او می‌دهند. حرف نزدن آرش بین مادر و پدر و روابط‌شان با بچه‌ها هم فاصله می‌اندازد. تا این‌كه مادربزرگ مادری آرش به كمكش می‌آید و اتفاقات جدیدی پیش می‌آید.
از آنجا كه این كتاب به آموزش و تربیت درون خانواده اهمیت ویژه‌ای داده، خواندنش به مادران و پدران توصیه می‌شود. طرح و توصیه مواردی مثل مقایسه بین فرزندان، اهمیت حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مدیریت روابط عاطفی درون خانواده، یك دل بودن مادر و پدر در مقابل مسائل تربیتی نكات مهمی است كه در این كتاب مطرح شده است.