انهدام پهپاد متجاوز توسط ارتش

انهدام پهپاد متجاوز توسط ارتش


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: بامداد جمعه، یك فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبكه یكپارچه قرارگاه پدافند هوایی كشور منهدم شد.
سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد گفت: این اقدام قاطع و شلیك موشك در واكنش به تجاوز یك فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی كشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماكن حساس با هوشیاری كامل شبكه یكپارچه پدافند هوایی كشور منهدم شد.
صباحی‌فرد تاكید كرد: ما بارها اخطار داده‌ایم كه شبكه یكپارچه پدافند هوایی كشور با آمادگی كامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی كشور پاسخ خواهد داد.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در ماهشهر با شلیك موشك این پهپاد ناشناس را ساقط كرده كه لاشه آن در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط كرد.
استاندار خوزستان ادامه داد: هم‌اینك لاشه این پهپاد توسط نیروهای نظامی و امنیتی از میان نیزارها خارج شده و كارشناسان تحقیقات درباره آن را آغاز كرده‌اند.
براساس گزارش فارس، انهدام پهپاد ناشناس توسط سامانه پدافندی بومی مرصاد انجام شده است.  سامانه پدافند هوایی «مرصاد» در حقیقت نسخه بومی سامانه آمریكایی  MIM-23 هاوك است كه با مهندسی معكوس در داخل كشور، تولید شده است و از آن می‌توان به‌عنوان اولین گام‌های كشورمان برای ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی یاد كرد. سامانه پدافندی هاوك پیش از انقلاب ستون فقرات و سامانه اصلی پدافند هوایی كشور بود كه پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز در دفاع هوایی از مناطق عملیاتی، تاسیسات نفتی و شهرها، ركوردهای خوبی از خود به جای گذاشت.
سامانه پدافند هوایی مرصاد از ۳ بخش اصلی موشك و لانچر، رادار كشف و رادار درگیری تشكیل شده است كه در نسخه‌های اولیه تمام این محصولات مهندسی معكوس سامانه پدافندی هاوك بود.