نسخه Pdf

برنامه مردانه ماشین‏سواری

برنامه تلویزیونی دست فرمون، یكی از برنامه‏هایی است كه دیده نشده‎اند

برنامه مردانه ماشین‏سواری

لیلا شوقی / خبرنگار

  پای همه روی پدال گاز است. به یكباره ماشین‏های رنگارنگ گاز می‏دهند، دوربین لانگ شات می‏گیرد و جاده خالی برای لحظه‏ای در قاب تلویزیون دیده می‎شود. بعد این ماشین‏ها هستند كه در آرایشی زیبا، در كنار هم قرار می‏گیرند. 
كامبیز دیرباز با موتور گاز می‏دهد و ظاهر می‏شود. این تبلیغ برنامه «دست فرمون» است. برنامه‏ای كه این شب‌ها 
از شبکه نسیم پخش می‎شود.
مشخصات برنامه تلویزیونی: دست فرمون در ردیف برنامه‎های سرگمی و مسابقه‎ای قرار دارد. عشاق رانندگی كه دست فرمون خوبی هم دارند، می‌توانند در این برنامه شركت كنند. این برنامه درواقع یك برنامه تلویزیونی مسابقه‎ای در رانندگی است. طراح آن بهنام صفاریان است و مسعود صنم كارگردان كار و محمود محمودی هم تهیه‎كننده مسابقه دست فرمون است. 
زمان پخش برنامه: هشتم مهرماه بود این برنامه اعلام كرد دوستداران رانندگی و رالی به عنوان شركت‎كننده در برنامه ثبت‎نام كنند. برنامه اما 
از 25 آبان  روی آنتن رفت و تا به حال، تا نگارش این گزارش، شش برنامه از آن پخش شده است. سه روز ابتدایی هفته، ساعت 23 و شبكه نسیم، برنامه دست فرمون پخش می‎شود.
چند دقیقه: حدود یك ساعت، زمان پخش برنامه زمان می‎برد. دقیق‌تر اما بدون درنظر گرفتن تبلیغات و میان برنامه‎ها، 53 تا 57 دقیقه‏ای برنامه دست فرمون، زمان آنتن را می‎گیرد. هرچند در برخی از قسمت‎ها، زمان برنامه بیشتر هم می‎شود.

مرور
مجری برنامه: كامبیز دیرباز، مجری - بازیگر برنامه است. البته به نظر نمی‌آید از توانایی‌های بازیگری‌اش تا شش برنامه‌ای كه تا به حال پخش شده، استفاده كرده باشد. بار برنامه اما بیشتر بر دوش بهنام صفاریان است كه طراح و كارشناس برنامه است و اوست كه رقابت را داوری می‎كند.
خط زمان: برنامه با ورود دوربین در استودیو و با سلام و علیك سه چهار دقیقه‏ای دیرباز شروع می‏شود. بعد با نشستن مهمانان معروف پشت رل پیكان ادامه و با تعریف كردن خاطره‌ها و خوشمزگی‌های مهمان به اوج می‏رسد. اتفاقاتی كه پنج، شش دقیقه‏ای وقت برنامه را می‎گیرد. بعد از این زمان، پیكان، از خیابان‎های شهر به استودیو راه پیدا می‏كند و مهمان هم از پشت رل بیرون می‏آید. خوش و بش دیرباز با مهمان، دو سه دقیقه‏ای زمان می‎برد. تا اینجای كار، مخاطبان، 8 تا 10 دقیقه از برنامه را تماشا كرده‎اند. آشنایی با شركت‏كننده‎های برنامه هم سه چهار دقیقه‎ای زمان می‎برد. بخش اول مسابقه در استودیو برگزار می‏شود. قسمتی كه صفاریان زمان می‏گیرد و شركت‏كننده‎ها هم لاستیك‏ها را تعویض می‎كنند. تا دقیقه 16 تا 20 برنامه، مسابقه تعویض چهار‌چرخ ماشین است. رتبه‌بندی هم در این قسمت از برنامه انجام می‎شود. دقیقه 20 برنامه شركت‏كننده‎ها داخل پیست می‎روند و از موانع عبور می‏كنند. تا 
دقیقه 40 برنامه، چهار شركت‏كننده با هم رقابت می‎كنند. تا اواخر برنامه هم برنده‎ها اعلام می‎شوند. دو نفر اول مسابقه به مرحله بعد نیمه‏نهایی راه پیدا می‎كنند. البته بعد از مسابقه چهار نفر شركت‏كننده، مهمان برنامه هم در مسابقه رالی و موانع شركت می‎كند و زمان او هم به همه اعلام می‏‎شود.

نقاط قوت
 تا به حال در تلویزیون برنامه‌ای كه تخصصی، به موضوع رانندگی بپردازد، پخش نشده است.
 می‌توان گفت برنامه تلویزیونی دست‌فرمون، برنامه پر هیجانی است؛ بنابراین فرقی ندارد كه به عنوان مخاطب پشت رل نشسته‎اید  یا در حال تماشای برنامه‏اید، آدرنالین خونتان بالا می‏رود. اگر بخواهیم به هیجان این برنامه نمره‎ای دهیم، از 5، عدد 3.5 می‏تواند مناسب باشد.
آدم معروف‎ها، بازیگران، خواننده‎ها و ورزشكاران، خارج از نقش اجتماعی كه به خاطرش معروف شده‏اند، پشت فرمان می‏نشینند و رانندگی می‏كنند. قانونمندی و حس نوستالژی و بیان خاطراتش از ماشین محبوب، پیكان می‎تواند جالب باشد. تا به حال، مهدی فخیم‏زاده، پژمان بازغی، كامران تفتی، حمیدرضا پگاه، مجید واشقانی و كمال كامیابی‏نیا، مهمانان برنامه بوده‌اند، كسانی كه البته سابقه هیجان و انجام كارهای خارق‌العاده در زندگی شخصی هم داشته‌اند.

​​​​​​​نقاط ضعف
هیجان، عامل جذب این برنامه است، اما ریتم هیجان در خیلی از مواقع می‎افتد. درواقع نمودار هیجان برنامه، مدام بالا و پایین می‏رود.
اجرای كامبیز دیرباز، برای برنامه‎ای هیجانی مناسب نیست. دیرباز خود از عشاق رانندگی و موتورسواری است و هیجان در خونش است اما اجرای تمیزی ندارد. در بسیاری از مواقع به نفراتی كه از دور مسابقه بیرون افتادند، دلداری می‎دهد، اتفاقی كه حداقل در یك برنامه تلویزیونی كه تمی هیجانی دارد و با رانندگی و سرعت حتی خشن به نظر می‏آید، لطیف و لوس می‏شود.
دیرباز بعد از هر آیتم هیجانی، از توجه به راهنمایی و رانندگی و این كه این كار خطرناك است و در جاده انجام ندهید، می‎گوید. 
شش قسمت از پخش برنامه گذشته است و هنوز هیچ راننده خانمی در مسابقه شركت نكرده یا شركت داده نشده است، این در حالی است كه در مشخصات برنامه آمده كه هم خانم‎ها و آقایان می‎توانند در برنامه شركت كنند و البته سن و سال هم برای شركت در این برنامه مهم نیست. هر‌كسی با هر سنی هم می‎تواند پشت رل بنشیند! این شاید خود بدآموزی 
داشته باشد برای برنامه‌ای كه مدام از توجه به علائم راهنمایی و رانندگی 
می‎گوید.

ضمیمه قاب کوچک