ساده خط‌خطی، رادیوی دیدنی

پایان ضبط نمایش مشترک رادیو و تلویزیون

ساده خط‌خطی، رادیوی دیدنی

جشن پایان ضبط سری اول مجموعه نمایشی «ساده خط خطی» به کارگردانی میرطاهر مظلومی با حضور حمید شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی، علی اکبر کاظمی قائم مقام شبکه نسیم، حمید رضا افتخاری مدیر رادیو نمایش، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد و ابراهیم کبابیان مشاور اجرایی معاونت صدا در استودیو هشت رادیو نمایش عصر روز گذشته برگزار شد. در این مراسم که بازیگران و عوامل نمایش و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند، پیش از ورود مهمانان شاهد تمرین گروه نمایش بودیم و به محض ورود مهمانان در حضور آنها بخش‌هایی از قسمت پایانی این نمایش ضبط شد. میرطاهر مظلومی نیز ابتدای مراسم، متنی را برای حضار قرائت کرد. همچنین شاه آبادی، معاونت صدا و کاظمی قائم مقام شبکه نسیم نیز در گفت و گو با جام جم به نکات مهمی اشاره کرد که در ادامه گزارش می خوانید:


 رنگارنگی قومی در ساده خط خطی
میرطاهر مظلومی، در ابتدای مراسم متنی را برای مهمانان قرائت کرد. وی گفت: امروز خدا را شاکرم که این فرصت را به من داد تا آزمونی سخت را به واسطه همکارانم پشت سر بگذارم. در این بزنگاه همگی بسیار آموختیم، چرا که در سر، سودای روش‌نو و تازه ای را می‌پرورانیم که تحقق یافتن آن به چند عامل بستگی داشت. مهم‌ترین و بنیادی‌ترین آن بازیگر به عنوان عنصر اصلی ساختار درام بود. نمی‌دانستم همکاران خوب من آیا ظرفیت پذیرش آزمون را خواهند داشت. البته ظرفیت‌های ناپیدایی هم در درام رادیویی وجود دارد که می‌توان به جرات گفت تا امروز از آن غفلت شده، اما به توانمندی ارائه دهندگان نیز بستگی دارد. من این ظرفیت گم و پیدا را در این مجموعه دیدم و نوع سختی از ارائه کار را از بازیگران با ظرفیت مجموعه خواستم که می‌توانم بگویم دوستان من سربلند بودند. البته در این چارچوب روش واقعگرایانه به دور از هر گونه فشارها و تاکیدات و بازی‌های غلو شده بود. طنز و شوخی‌های کلامی و موقعیت‌های تازه شخصیت‌های با نمک، همگی از درون دغدغه‌مندی جامعه امروز روایت شد. در این نمایش سعی کردم شادابی و آرامش را به بازیگران تزریق کنم تا آنها بتوانند بدون استرس، خلاقانه در صحنه‌ها حضور داشته باشند، البته خلق کردن درست یک کار در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد که باآگاهی و دانش کافی سراغ بازآفرینی می‌رویم. در تمام مراحل تولید این اثر از نقطه آغازین و شکل گیری، همیشه این دغدغه را داشتم که رنگارنگی قومی و فرهنگی کشورم با حفظ حرمت‌ها و ویژگی‌های منحصر به‌فرد فرهنگ و قومیتی در اثر باشد. تاکید داشتیم کار به دور از هر گونه شوخی زننده و توهین به فرهنگ،  قوم،  زبان و لهجه شکل بگیرد؛ مخاطب را در چارچوبی طنز و شیرین به سمت معضلات اجتماعی سوق بدهیم‌. در این مسیر آقای افتخاری، مدیر رادیو نمایش بسیار حمایت کردند. شبکه نسیم در بازشناسی مجدد نمایش رادیو با لنزهایشان تصاویر بکر را ثبت کردند و شبکه نسیم با رادیو نما ثابت کرد هنوز به عنوان رسانه‌ای گرم و تاثیر گذار میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.
 از ظرفیت تصویری برای رادیو استفاده کنیم
پس از متنی که کارگردان درباره این نمایش ایراد کرد، شاه آبادی معاونت صدا نیز با بیان این‌که هنرمندان از آن دسته هستند که دل‌شان برای دیگران می‌تپد و غم‌شان با غم مردم است، افزود: در همین چند روزی که نمایش پخش شد گزارش‌هایی از استقبال خوب مردم دریافت کردیم. اگر‌چه ما همچنان اندر خم این کوچه هستیم و پخش نمایش رادیویی از تلویزیون مخالفانی هم دارد ولی باید از این ظرفیت تصویری استفاده کنیم و این یک گام جدی برای جبران عقب ماندگی‌هاست. وی همچنین ادامه داد: امروز عرصه طنز برای عده‌ای با برخی از هنجارشکنی‌ها همراه شده است. یا روی محورهای ایمانی کار می‌کنند. یا روی محور سیاست کار می‌کنند و از هنجارها عبور می‌کنند یا اخلاق را کنار می‌گذارند. طنز جایگاه و مولفه‌هایی دارد که نیاز ندارد به خطوط قرمز و هنجارها نزدیک شویم. خوشبختانه رادیو هرگاه به طنز نزدیک شده است همه این هنجارها را رعایت کرده است و این افتخاری برای رادیوست. تولیدکنندگان توجه داشته باشند همگام تولید کار قطعاتی را برای فضای مجازی هم تولید کنند چرا که قلب یک طنز ظرفیت آن را بیشتر می‌کند. همه ویژگی نمایش به تصویرسازی مخاطب و تخیل اوست اما در شرایطی زندگی می‌کنیم که موضوعات مهمی عرصه را بر مردم تنگ کرده است. در موضوعاتی که در چند وقت اخیر شاهد بودیم مهم این است که اقدامی برای آرامش بیشتر مردم انجام دهیم. شبکه‌های خارجی را ببینید، به مشکلات مردم ایران اشاره می‌کنند اما اشاره نمی‌کنند که نوعی هماهنگی بین مردم ایران وجود دارد.
 تقدیر از هنرمندان و مراسم کیک خوری
در ادامه نیز قائم مقام شبکه نسیم که به نیابت از مدیر این شبکه در مراسم حضور داشت، نکاتی را درباره پخش این نمایش از شبکه نسیم بیان کرد و در بخشی از مراسم هم عکس‌هایی از هنرمندان این برنامه در قالب شاسی طراحی شده بود که به انتخاب تصادفی صورت گرفته از‌سوی معاون صدا،  انتخاب و از هنرمندان تقدیر شد و در انتها نیز اهالی رادیو به همراه معاون صدا کیک بزرگی را که در قالب رادیو طراحی شده بود، بریدند و هر کدام از هنرمندان پیشکسوت رادیو و هنرمندان مجموعه ساده خط خطی با حضور در جایگاه کیک رادیویی را بریدند و به‌این گونه برای پایان این نمایش جشنی برگزار شد. پس از مراسم هم بخش‌هایی از نمایش در حضور مهمانان ضبط شد.