رادیو باید صدای مردم باشد

رادیو باید صدای مردم باشد

حمید شاه آبادی معاون صدا در گفت و گو با جام جم در خصوص ویژگی‌های نمایش «ساده خط خطی» عنوان کرد: به عقیده من اثر خوبی است و توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند.معمولا شنیدن در رادیو همراه با تعامل در انجام کارهای دیگر و فرصت‌های دیگر است. از این رو باید رعایت کنیم و قطعات را کوتاه تر ارائه دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد موافق پخش نمایش رادیویی از تلویزیون است هم توضیح داد: واقعیت این است که این دیدگاه برای خودش موافقین و مخالفینی دارد. در شرایط کنونی بسیار کار ضروری است. پیش از این برای نمایش «مهاجرین خاک سرخ» که این اتفاق افتاد، چیزی نزدیک به 8 تا 10درصد به شنوندگان رادیو افزوده شد. در این چند سال گذشته وجود درگاه‌های انتشار جدید این انقطاع را ایجاد کرده و از این رو کارکرد نمایشی رادیویی ضعیف شده و از این رو برای جبران این انقطاع چاره ای جز این نداریم که از ظرفیت‌های تلویزیون استفاده کنیم. اتفاقا از وجهی برای بیننده‌ها و شنونده‌های ما این اتفاق جذابیت داشت، اما نکته مهم دراین زمینه کوتاه تر شدن نمایش‌های رادیویی است.
معاون صدا در ادامه در پاسخ به این سوال که در شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه، مخاطب نیاز به شنیدن چه برنامه‌هایی دارد،   گفت: در انتخاب رادیو مخاطب نیاز به یک هم صحبت دارد. بنابراین شما در انتخاب یک هم صحبت نیاز به مطرح شدن دغدغه‌های خود دارید. رادیو باید دغدغه مردم را بیان کند. امروز نیاز مخاطب را مجموعه ای از مسائل آموزشی، سرگرمی و طنز و حتی مسابقه حول محورهای روزمره و به ویژه سبک زندگی تشکیل می دهد. بحث دیگر قالب ارائه است که ما قالب‌های گفت و گو محور و گفتار محور برنامه‌هایمان حتما باید جذابیت‌های خاص داشته باشد و پیام مستقیم در این فضاها قطعا نمی تواند جوابگو باشد. باید مصادیق آسیب‌های موجود در جامعه را بیاوریم و وضعیت موجود را ترسیم کنیم تا مخاطب خودش را در درون آن داستان حس کند. بنابراین باید کاری کنیم تا فضای رادیو با دو دهه قبل متفاوت باشد. چون با توجه به حق انتخاب مخاطبان برای این‌که ما را انتخاب کنند، باید خیلی تلاش کنیم. ضمن این‌که در این میان انتخاب سوژه خیلی مهم است و هنرمندان رادیو کار بسیار سختی را در پیش دارند.