پاداش سكوت

پاداش سكوت


 جمعه‌ها تحریریه روزنامه خلوت و ساكت است و تقریبا نیمی از همكاران به رسم شیفت‌های یك هفته در میان، حضور ندارند. به دلیل همین سكوت، معمولا آن چیزی كه بیش از روزهای دیگر در تحریریه شنیده می‌شود، صدای كیبورد و فرآیند تایپ دوستان و همكاران روزنامه‌نگار است. احتمالا در دوره‌های مطبوعاتی و روزنامه نگاری پیش از ما، سكوت جمعه‌ها از این هم بیشتر بوده و در نبود رایانه، تنها وضعیت حاكم، نوشتن یادداشت و گزارش و خبر با قلم روی كاغذ بوده كه طبیعتا كمترین صدای ممكن را داشت. الغرض این‌كه، اگرچه همواره جای خالی دوستان و همكارانی كه در استراحت و مرخصی به سر می‌برند و مثل جمعه‌های یك هفته در میان، شیفتشان نیست، احساس می‌شود و همه شور و هیجان و پویایی یك تحریریه به حضور انبوه همكاران است، اما گاهی هم سكوت، كارساز است و انگار معنویت بیش از حدی به فضای رسانه‌ای می‌دهد و حتی باعث تمركز بیشتری هم برای نوشتن می‌شود.
اما برویم ببینیم نتیجه این سكوت و آرامش نسبی تحریریه در یك روز جمعه ای، چه بود و قرار است چه پاداشی از این سكوت، نصیب شما خوانندگان عزیز و محترم شود.
در همین صفحه پیش رو محمدصادق علیزاده، دبیر گروه ــ كه وقتی سیدصابر محمدی نیست ــ دقیقا نمی‌داند با چه كسی كل‌كل كند ــ اصلا یكی از دلایل سكوت بیش از حد تحریریه در برخی جمعه‌ها نبود همكار خوش‌ قلممان محمدی است ــ رفته سراغ رمانی به نام «به سپیدی یك رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی؛ رمانی تاریخی ــ مذهبی كه بخشی از زندگی و سفر حضرت معصومه‌(س) به خراسان را روایت می‌كند. مناسبت این پرداخت، وفات حضرت معصومه‌(س) است.
همكار خوب و كاربلد دیگر گروه آذر مهاجر هم در صفحه 10 دست روی سوال خوبی گذاشته و برای همین رفته گفت‌وگویی با كورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری انجام داده است. اما قضیه چیست؟ تقدیر از حسین پارسایی در اختتامیه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد. آقای پارسایی اگرچه سبقه‌ای در كارگردانی تئاترهای مذهبی و مسجدی دارد، اما در سال‌های اخیر سردمدار روی صحنه بردن تئاترهای اشرافی و از ما بهتران همچون الیورتوئیست و بینوایان است؛ بنابراین این تقدیر در چنین زمانی كمی بحث انگیز است و با فضای ساده و بی‌ریای تئاتر مسجد سازگاری ندارد.
همكار خوب سینمایی ما ساناز قنبری هم در صفحه 11 مصاحبه‌ای مفصل با اشكان رهگذر، كارگردان پویانمایی سینمایی آخرین داستان انجام داده است؛ اثری كه قصه ضحاك در شاهنامه را روایت می‌كند و بعضی از مهم‌ترین چهره‌های سینمایی ایران همچون حامد بهداد، لیلا حاتمی، مجید مظفری، بیتا فرهی و... در آن صداپیشگی كرده‌اند.