دقیق، بی‌صدا و بدون حرف

رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه از بایدهای کار فرهنگی در این کشور می‌گوید

دقیق، بی‌صدا و بدون حرف

کار فرهنگی از ضرورت‌های هرجامعه است؛ چه جامعه ای که ثبات و امنیت و آرامش اجتماعی و سیاسی دارد و چه جامعه‌ای که به دلایلی از این ثبات و آرامش و امنیت به دور است و فاصله دارد. اتفاقا ضرورت کار فرهنگی در این جامعه دوم، بیش از آن جامعه اول احساس می شود و توجه درست به مسائل فرهنگی و اجرای دقیق آن، می تواند موجبات بهبود و ثبات شرایط جامعه را فراهم کند.

به گزارش جام‌جم، حجت الاسلام مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه در یازدهمین نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های فعالیت فرهنگی در سوریه بیان كرد: در ابتدای آغاز بحث سوریه، در جلسه‌ای كاملا خصوصی حضرت آقا نظر تمامی دست‌اندر‌كاران امور بین‌الملل را خواستند و در خصوص این‌كه شخصی در آن طرف دنیا اعلام كرده بشاراسد باید از سوریه برود جویا شد و بحث مفصلی درگرفت، نتیجه این مذاكره جمعی با حضور حضرت آقا این بود كه آمریكا غلط كرده كه می‌گوید كسی بماند یا برود، زمانی او می‌رود كه مردمش بگویند و در سایه یك نظم اجتماعی داخلی اتفاق بیفتد!
 حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی با طرح سؤالات بسیاری درخصوص جنگ سوریه ادامه داد: جایگاه اخوان‌المسلمین با مردم سوریه و انقلاب علیه بشار چیست؟ رابطه وهابی‌ها وسلفی‌ها با اخوانی‌ها چیست؟ آیا اخوان‌المسلمین در تركیه، سوریه، مصر، اردن و قطر یكی هستند؟ اخوان تركیه با اخوان سوریه یكی است؟ آیا وهابی‌ها با اخوانی‌ها رابطه مثبت دارند؟ تمام سران وهابیت حكم به كفر اخوان‌المسلمین دادند؛ قتل اخوانی را جایز می‌دانند، بلكه واجب می‌دانند. چه اتفاقی افتاده در سوریه كه برای مقابله با قضیه بشار اسد همه با هم شدند؟ آیا در سوریه اصرار بر حجاب و چادر هست كه غرب مخالف آن باشد و در ازای آن طرح فتنه كنند، آیا رابطه‌ای بین این همه انسان كشی و امور دینی یا عدم رعایت مسائل آن در ارتباط با شروع فتنه بوده است؟
وی درخصوص علت آغاز جنگ در سوریه اظهار کرد: در كنفرانس اتحادیه جهان عرب، پس از سخنرانی بشار اسد، شخص ملك عبدا...، رئیس جمهور جوان سوریه رابه اتاقی دعوت كرد. بعد از 45 دقیقه مشاهده كردیم بشاراسد باعصبانیت بسیار از آن اتاق خارج شد و برای همه مردم سؤال ایجاد شدكه چه اتفاقی در اتاق افتاده كه وی این‌گونه عصبانی است؟ ملك عبدا... در آن جلسه به بشار اسد گفته بود پدر تو از بالاترین سیاستمداران جهان عرب بوده و با ما رفیق بود. ما در تمام جلسات باهم رفت و آمد داشتیم. گرچه نظرات مختلف بسیاری داشتیم، اما پدرت با ما همراه بود. اینجا سه پیشنهاد را مطرح می‌كنم تا یكی از آنها را انتخاب كنی؛ پیشنهاد اول این‌كه ایران و حزب‌ا... را از سوریه به بیرون پرت كن و آن را به كشوری مثل سریلانكا یا... تبدیل كن كه سفارتخانه مختصری دارند.
همه‌چیز گردن خودت!
حجت‌الاسلام مصطفی رنجبرشیرازی افزود: پیشنهاد دوم این است كه مثلا صد میلیارد دلار به تو می‌دهم كه ده میلیارد آن را تا آخر هفته و باقی پول را بسته به میزان پیش‌گذاشتن قدم‌هایت به حسابت می‌ریزم به شرطی كه سوریه را رهاكنی و در یك جزیره كه من برای تو می‌خرم در هر كشوری كه بخواهی تا زمانی كه ما آل‌سعود حاكم در منطقه هستیم تو هم بمانی و اگر هر زمان مشكلی پیش آمد با تلفن ویژه من تماس بگیر و فقط خواسته‌ات را بازگوكن؛ بشار اسد پرسید اگر انجام ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟ ملك عبدا... در پاسخ گفت هر اتفاقی حادث شود، گردن خودت است.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه اظهار كرد: سوریه به‌دلیل حمایت از كریدور مقاومت و به علت حمایت لجستیك از مقاومت و همچنین دكترین مقابله با یهود و اسرائیل امروز باید تاوان این مصیبت بزرگ را پس دهد. ایران با حضور مستشاری خود در كشور سوریه، خون پاك‌ترین عزیزان خودش ر ا در دفاع مظلوم در سوریه داد.
شیعیان در خط مقدم نبرد
وی در ادامه جلسه درخصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی در كشور سوریه توضیح داد: از دستاوردهای جمهوری اسلامی در سوریه می‌توان به چند مورد اشاره كرد؛ به عنوان مثال غرب و آمریكا تصمیم به براندازی دولت مقاومت در سوریه گرفت، حمایت جمهوری اسلامی ایران این تصمیم ظالمانه را منتفی كرد. چند سال در لبنان رئیس‌جمهور انتخاب نشد. آقای سیدحسن نصرا... پدر مقاومت در لبنان به یك كلمه بیشتر اشاره نكرد؛ دولتی را كه من تایید نكنم، لبنان او را نخواهد پذیرفت و در نهایت
آقای میشل عون رئیس‌جمهور شد و امروز نیز فتنه جدید استعفای رئیس‌الوزرای لبنان به‌زودی حل خواهد شد، اما به لطف حق، بدون اراده مقاومت در لبنان حركتی
نخواهد شد.
در ادامه جلسه رایزن سابق فرهنگی ایران در پاسخ به سؤال یكی از حضار درباره چگونگی انجام كار فرهنگی در سوریه بیان كرد: مظلوم‌ترین كسانی كه در سوریه از مقاومت و دولت سوریه حمایت كردند، شیعیان بودند كه بیشترین شهید را هم داشتند، اما امروز كسی به آنها رسیدگی جدی نكرده است و اگر دیگر مردم رنجدیده را یاری كنیم باز نیازمند یك بررسی مشترك با دولتمردان سوریه و عزیزان عرصه مقاومت هستیم.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه با تاكید بر این مطلب گفت: همان‌طور كه اشاره كردم در كشور سوریه نظم پیوسته‌تری نسبت به داخل كشور ما حاكم است.
همه چیز باید از بالا هماهنگ باشد. اگر كسی می‌خواهد در سوریه كار فرهنگی انجام دهد طبق خواسته دولتمردان سوریه نباید وارد حوزه دین شود. این كشور ظرفیت خیلی بالایی برای انجام كار فرهنگی دارد، اما
نیاز به یك حركت دقیق راهبردی بی‌صدا،
بدون رسانه و بدون حرف است و فقط عمل
می‌خواهد.