تعیین مالیات  با معیار حدس و گمان

پژمان بازغی از پرداخت مالیات هنرمندان می‌گوید

تعیین مالیات با معیار حدس و گمان

هنرمندان باید مالیات بپردازند یا نه؟ این سوالی است كه طی یكی دو هفته گذشته حواشی بسیاری ایجاد كرده و هنرمندان و مسؤولان هم درباره اش اظهار نظرهای متفاوتی داشته‌اند.
هر چند با دستور مستقیم محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور قرار شد معافیت مالیاتی هنرمندان پابرجا بماند، اما حالا پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون كه اجرای برنامه پرمخاطبی چون «كودك شو» را هم در كارنامه خود دارد، روز گذشته اظهار‌نظرهای جالبی درباره این موضوع كرده است.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با پرداخت مالیات از سوی هنرمندان موافقت و در كنار این موضوع اما و اگرهایی را مطرح كرده است.
بازغی گفت: من موافق دریافت مالیات از هنرمندان هستم، ولی در مقابل باید درباره مصارف و جزئیات مالی منابع مالیاتی توضیح داده شود و موضوع شفاف باشد، این‌كه مالیات یكی از منابع درآمد بودجه‌ای دولت باشد هیچ مشكلی ندارم كه البته در همه دنیا نیز این موضوع رایج است.
بازغی با تاكید بر این‌كه شهروندان باید در برابر پرداخت مالیات خدماتی دریافت كنند، بیان كرد: مشكل من این است كه اكنون مالیات می‌پردازم، اما واقعا هیچ خدماتی در قبالش نمی‌گیرم؛ شما بروید و وضعیت من بازیگر را ببینید چنان‌كه نه بیمه‌ای دارم و نه مشمول بازنشستگی می‌شوم و نه سندیكا و صنف حمایتی و غیره‌ای است كه مرا تحت پوشش
قرار دهد.
این بازیگر كه دل پری از مالیاتی كه به تازگی پرداخته، دارد، به اتفاقاتی كه در اداره مالیات برایش رخ داده، اشاره كرده و گفت: این‌گونه مالیات‌دادن بدون ارائه خدمات دولتی، موضوع را غیرواقعی می‌كند.
 من دو روز اداره مالیات بودم و رسما
۲۰میلیون تومان گرفتند بدون این‌كه بپرسند میزان درآمد من چقدر است! وقتی هم سؤال می‌كنم چرا این رقم؟ می‌گو‌یند حدس ما این است كه درآمدتان بالاست.
این بازیگر با انتقاد بر نبود طرحی مشخص بر دریافت مالیات گفت: تلویزیون ۱۷درصد مالیات را از تهیه‌كننده كسر می‌كند و دوباره اداره مالیات ۳۰درصد دیگر می‌گیرد؛ بنابراین حداقل ساز و كار فعلی اخذ مالیات از ما درست نیست. دولت الكی در ذهن مردم شبهه ایجاد نكند و ما را مقابل مردم قرار ندهد. من درحال حاضر ۳۰درصد مالیات می‌دهم، اما ما را با این بحث‌ها مقابل مردم قرار می‌دهند، درحالی‌كه این حواشی درست نیست.