حاشیه‌های«لاله» به كجا ختم می‌شود؟

حاشیه‌های«لاله» به كجا ختم می‌شود؟

فیلم پرحاشیه و پرهزینه «لاله» به شرط تأیید از سوی اعضای هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، بهمن امسال رونمایی می‌شود تا شاید به ابهامات میلیاردی این پروژه هم پاسخی داده شود.
این خبر را مهر منتشر كرده و ادامه داده، فیلم سینمایی «لاله» به كارگردانی اسدا... نیك‌نژاد فرم شركت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پركرده تا به شرط تأیید هیأت انتخاب این جشنواره مورد قضاوت اصحاب رسانه و سینمادوستان قرار بگیرد.
فیلم سینمایی لاله تیر ۹۱ به كارگردانی اسدا... نیك‌نژاد كلید خورد و با برآورد بودجه‌ای معادل 5/2 میلیارد تومان و انتشار خبر تأمین آن از سوی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان مجری طرح، از همان ابتدا با چالش و ابهام رو به رو شد.
این جنجال در درازمدت رنگ سیاسی هم به خود گرفت و با تغییر دولت و به دستور حجت‌ا... ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی، تصمیم‌گیری درباره سرانجام آن به حكمیت گذاشته شد. آن زمان علیرضا رضاداد، مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی به عنوان حَكم مسؤول رسیدگی به امور این فیلم سینمایی شد و در نهایت رای به تعلیق این پروژه سینمایی داده شد.
فیلمبرداری این اثر سینمایی كه یكی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌ها در پروسه تولید بود، اسفند ۹۱ با تهیه‌كنندگی پروانه پرتو آغاز و اعلام شد که داستان این فیلم بر‌اساس زندگی لاله صدیق، نخستین زن قهرمان ایرانی رالی نوشته شده است.
اما بعد از گذشت چندماه از آغاز فیلمبرداری و زمانی كه اعلام شد بیش از
 شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی مدیران وقت مركز گسترش برای این فیلم بودجه صرف شده است، در مهر ۹۲ فیلمبرداری فیلم با شكایت كارگردان مبنی بر این‌كه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ مالكیتی نسبت به این فیلم ندارد، متوقف شد و ادامه فیلمبرداری لاله به بعد از تعیین مالكیت اصلی آن موكول شد. با وجود همین حواشی و نیز تصمیم مدیران سینمایی وقت مبنی‌بر تعلیق این پروژه سینمایی، پرونده تولید تا سال ۹۷ بسته ماند و در نهایت با تغییر تهیه‌كننده ادامه فیلم باردیگر جلوی دوربین رفت.
برای از سرگیری فیلمبرداری لاله، تورج منصوری به‌عنوان تهیه‌كننده جدید انتخاب شد و همزمان مدیران تازه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در توافقی با تورج منصوری، ابهامات درباره مالكیت آن را نیز رفع كردند تا لاله به‌طور كامل محصول این مركز شود.
این توافقات تازه در حالی صورت گرفت كه تنها ۴۰ درصد از فیلمبرداری این پروژه باقی مانده بود كه بعد از شش سال تعویق لاله دوباره جلوی دوربین رفت.
حال باید دید نمایش پرحاشیه‌ترین فیلم سینمای ایران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چه بازخوردهایی را به همراه خواهد داشت. آیا پاسخ درخوری به بلاتكلیفی نزدیك به هفت ساله بودجه میلیاردی این فیلم و نیز ابهامات و شایعه‌های مطرح شده درباره هدررفت بخشی از این بودجه، همزمان با رونمایی آن در جشنواره فجر داده خواهد شد؟