خنده در   زیر زمین

«زیر همکف» سریال تازه بهمن گودرزی از جمعه روی آنتن شبكه یك می‌رود

خنده در زیر زمین

«زندگی قانون‌های زیادی داره ولی به نظر من مهم‌ترینش اینه كه راحت، نه بگی و هیچ‌وقت از نه گفتن نترسی. موافقین؟ نه؟» این خلاصه قصه‌ای است كه از سریال «زیر همكف» منتشر شده است. سریالی كه با تمام شدن مجموعه «به رنگ خاك» قرار است از فردا شب روی آنتن برود. این سریال 22 قسمتی به تهیه‌كنندگی رضا جودی و كارگردانی بهمن گودرزی، كاری از گروه فیلم و سریال شبكه یك سیماست و از جمعه تا چهارشنبه در قسمت‌های 45 دقیقه‌ای پس از بخش خبری ساعت 21 پخش می‌شود. در این سریال كه برای مدتی هم «چند راه» نام داشت، بازیگرانی مثل هومن شاهی، بهادر مالكی، سامان دارابی، ویدا جوان، نگین معتضدی، عزت‌ا... مهرآوران، محمود جعفری و... بازی می‌كنند. از جودی تهیه‌کننده این سریال به تازگی سریال فوق ‌لیسانسه‌ها روی آنتن شبکه سه بوده و بهمن گودرزی هم سریال‌هایی مثل ششمین نفر و سفر در خانه را برای تلویزیون کارگردانی کرده است. در گفت‌وگو با تهیه‌كننده زیرهمكف و بازیگر آن ، بیشتر با جزئیات سریال تازه شبكه یك آشنا شدیم. سریالی که به گفته جودی برای خانواده‌ها ساخته شده است و به مشکلات جوانان می‌پردازد.

از كی و كجا؟
این سریال كه اواخر آبان 97 تصویربرداری آن شروع شده و تا میانه اسفند پارسال ادامه داشت، از جمعه 22 آذر روی آنتن شبكه یك می‌رود و به این ترتیب هر هفته از جمعه تا چهارشنبه بعد از خبر 21 پخش می‌شود. پنجشنبه‌ها هم خلاصه قسمت‌های نمایش داده شده آن روی آنتن می‌رود. بازپخش آن هم ساعت یك و 30 دقیقه، 9 و 45 دقیقه و 15 روز بعد خواهد بود.


به دنبال خوشبختی در «زیر همكف»
فیلمنامه زیرهمكف را مهدی حمزه و احسان لطفیان نوشته‌اند و كارگردانی آن را هم بهمن گودرزی برعهده دارد. كارگردانی كه در سینما غالبا آثار كمدی مثل ما خیلی با حالیم، ثبت با سند برابر است، آتیش بازی، شیش و بش و به دنبال خوشبختی است روی پرده برده و در تلویزیون با ساخت سریال‌های ششمین نفر و سفر در خانه، گونه‌های متنوع‌تری را تجربه كرده است. رضا جودی، تهیه‌كننده این سریال هم از تهیه‌كنندگان قدیمی سیماست كه سریال‌هایی چون اغما، صاحبدلان، سی‌امین روز، عبور از پاییز، پشت كوه‌های بلند و... را تهیه‌ كرده و پخش سریال‌ فوق‌لیسانسه‌ها به تهیه‌كنندگی او به تازگی از شبكه سه سیما تمام شده است.



سامان دارابی: فرهاد بیگدلی‌ام

سامان دارابی، بازیگر تئاتر و سریال‌هایی مثل گسل و به رنگ خاك، در زیر همكف نقش فرهاد بیگدلی را بازی می‌كند كه در مقابل او بازیگرانی مثل نگین معتضدی، هومن شاهی و... بازی دارند. این بازیگر در گفت‌وگو با جام‌جم از نقشش بیشتر می‌گوید.
یك شخصیت صاف و ساده
او عنوان می‌كند: فرهاد، باجناق نقشی است كه آقای شاهی آن را ایفا می‌كند. همسر فرهاد با بازی نگین معتضدی از او جدا شده اما آنها برای مدتی به دلیل ازدواج خواهر همسرش با بازی ویدا جوان مجبور می‌شوند دوباره كنار یكدیگر قرار بگیرند و این شرایط و سوتی‌هایی كه او می‌دهد لحظه‌های كمدی را در قصه به وجود می‌آورد كه امیدوارم خوب از آب درآمده باشد. به طور كلی فرهاد، یك شخصیت روراست، صاف و صادقی است كه به همسرش علاقه دارد و برای خانواده مایه می‌گذارد.
چرا من؟
بازیگر نقش «شوكت» در سریال «گسل» درباره پذیرش بازی در زیر همكف بیان می‌كند: آقای مرادی، مدیرتولید سریال با من تماس گرفت و بعد با تهیه‌كننده صحبت كردم. آقای جودی سریال گسل را با بازی من دیده بود‌، خیلی به من لطف داشت و مایل بودند این نقش را بازی كنم. آن زمان 9 تا 10 قسمت سریال نوشته شده بود؛ من حدود قسمت 9 وارد داستان می‌شدم و نزدیك 20 قسمت دیگر حضور داشتم اما مدت سریال كوتاه‌تر از آن چیزی شد كه تصور می‌كردیم؛ الان فقط می‌دانم كه این شخصیت از میانه‌های سریال وارد قصه می‌شود.
تجربه خوب
او درباره تجربه همكاری با بهمن گودرزی، كارگردان این سریال هم می‌گوید: آقای گودرزی من را در تئاتر دیده بود اما پیش از زیر همكف تجربه همكاری با ایشان را نداشتم و بعد از این كار با هم رفیق شدیم و تجربه خیلی خوبی در كنارشان داشتم.


سریال كوتاه شد؟
پیشتر در خبرها آمده بود، این سریال در 34 قسمت ساخته می‌شود اما حالا تعداد قسمت‌های آن 22 اعلام شده است. این اتفاق شائبه حذف شدن برخی قسمت‌های سریال را ایجاد می‌كند اما جودی در این‌باره می‌گوید: چیزی حذف نشده است.
 قرار بود كار قسمت‌های بیشتری داشته باشد اما تصمیم گرفته شد با 22 قسمت تمام شود.


این معضلات همیشگی
جودی درباره قصه این سریال و پیش‌بینی‌اش در مورد موفقیت آن در پخش به جام‌جم می‌گوید: برای این سریال هم مثل دیگر كارها زحمت كشیده است و احتمال می‌دهم با استقبال خانواده‌ها مواجه شود چون قصه‌ای دارد كه به مشكلات جوانان و خانواده‌ها می‌پردازد. این سریال پارسال ساخته شده است اما موضوعاتی كه درباره آن حرف می‌زند، تازه به نظر می‌رسد. یعنی اگر امسال هم می‌گفتند این سریال را بسازید باز می‌دیدیم جوانان همین معضلات را دارند؛ مشكلاتی مثل كار، خانه،‌ تهیه جهیزیه و ازدواج.


ساكنان «زیر همكف»
هومن شاهی، بهادر مالكی، عزت‌ا... مهرآوران، محمود جعفری، نادر داهیم، پریسا مقتدی، یزدان فتوحی، ویدا جوان، پریسا گل‌دوست، نگین معتضدی، ‌سمیرا حسینی و سامان دارابی از بازیگران این مجموعه هستند.


حاتمی رفت، جوان آمد
خاطره حاتمی یكی از بازیگران این سریال بود كه به گفته جودی بعد از حدود ده قسمت از ادامه بازی در «زیر همكف» كناره‌گیری كرد. این تهیه‌كننده در آن زمان دلیل جدایی این بازیگر از گروه را برای برنا چنین توضیح داده بود: دلیل جدایی این بازیگر را بهتر است از خودش جویا شوید و ما به دلیل جدایی حاتمی از گروه ترجیح دادیم بازیگر دیگری را جایگزین كنیم و همه صحنه‌هایی را كه حاتمی در آن حضور داشته، دوباره تصویربرداری خواهیم كرد. او حالا به جام‌جم می‌گوید: بعد از جدا شدن خانم حاتمی از گروه، ویدا جوان جایگزین او شد و ما مجبور شدیم صحنه‌هایی كه این بازیگر در آن حضور داشت را كنار بگذاریم و با بازیگر تازه دوباره تصویربرداری كنیم.


چرا هومن شاهی؟
هومن شاهی، خواننده برنامه خندوانه در این سریال یكی از نقش‌های اصلی را بازی می‌كند و یكی از دو جوانی است كه بهادر مالكی نقش آن دیگری را بازی می‌كند. این دو كه پسرخاله همدیگر هستند، قصه را در كنار دیگر شخصیت‌های قصه پیش می‌برند. جودی در مورد انتخاب این خواننده برای ایفای نقش در زیر همكف به ما می‌گوید: آقای شاهی هم در تلویزیون و هم در شبكه‌های مجازی به عنوان خواننده فعال بود و ما هم به دنبال چهره تازه برای بازیگری در این سریال بودیم و با بررسی‌های فراوان به ایشان رسیدیم.


كمدی نیست
بهادر مالكی یا همان گوینده عروسك فامیل دور در مجموعه كلاه‌قرمزی، در كارنامه سینمایی‌اش بازی در آثار كمدی و درام را دارد اما وزنه حضور او در فیلم‌های كمدی چون طبقه حساس و ما همه با هم هستیم، بیشتر سنگینی می‌كند. هم این موضوع و هم حضور او مقابل هومن شاهی كه او هم سبك طنازانه‌ای در اجرای ترانه‌هایش دارد و در برنامه‌ای چون خندوانه اجرا داشته است، باعث می‌شود گمان كنیم زیر همكف قرار است یك سریال كمدی باشد، اما تهیه‌كننده آن به جام‌جم می‌گوید: زیر همكف كمدی نیست بلكه بیشتر می‌توان آن را یك كار با فضای گرم و شیرین دانست.