شعبه دوم ثبت شرکت‌ها در فرهنگ

برگزاری یک جشنواره با حمایت بیسکویت مادر باعث شد چند رویداد فرهنگی را مرور کنیم که با حمایت مراکز خصوصی برگزار می‌شود

شعبه دوم ثبت شرکت‌ها در فرهنگ

در حالی امروز اسامی اعضای شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «مهر مادر» معرفی شدند که چندین سال است موضوع سرمایه گذاران فیلم‌ها و جشنواره‌های هنری و فرهنگی به یکی از اصلی ترین و جالب ترین بحث‌ها تبدیل شده است. البته بحث ورود سرمایه‌های بخش خصوصی اعم از بانک‌ها، شهرداری، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و... به سینمای ایران و کلا حوزه فرهنگ موضوع تازه ای نیست. در شرایط کنونی که هزینه تولید فیلم‌های سینمایی یا جشنواره‌های فرهنگی سر به فلک می کشد و بودجه‌های دولتی در عرصه فرهنگ روز به روز کوچک تر می شود، توجه به فرهنگ و ورود حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ می‌تواند روحی تازه در آن بدمد، اما باید به این نکته هم توجه داشت که ارتباط تعاملی بین این نهادها چگونه باید باشد؟ بخش خصوصی تا چه حد‌ می‌تواند در حوزه فرهنگ نقش حمایتی داشته باشد؟ اهمیت آن تا کجاست و این‌که چقدر می‌تواند در رشد و پویایی حوزه فرهنگ و هنر یاری رسان باشد. در این بین آنچه مسلم است این که حوزه فرهنگ نقش انکار ناپذیری در فرهنگسازی جامعه دارد و به مردم الگوی رفتاری جامعه را ارائه می دهد. با این نگاه باید ببینیم کسی یا نهادی که در این حوزه سرمایه گذاری می‌کند، چقدر تخصص و آگاهی دارد، چرا که بارها دیده شده بعضا اشخاص یا نهادهایی که از بخش خصوصی به حوزه فرهنگی ورود کرده اند چون الفبای این حوزه را نمی شناختند در نهایت ضد فرهنگ عمل کرده اند. درباره ورود سرمایه بخش خصوصی به حوزه فرهنگ البته نکاتی هم قابل توجه است. نخست این‌که قطعا سرمایه‌گذاری فرهنگی برای بخش خصوصی نه تنها زیان‌آور نیست، بلکه سوددهی هم دارد و بخش خصوصی علاوه بر کسب درآمد و کمک به آثاری با محتوای غنی باید از مافیاگری و شائبه‌های مالی در عرصه فرهنگ و هنر هم دوری کند. با این تفاسیر اگر می خواهیم فرهنگ و هنر ایران به حیات و بالندگی خود ادامه دهد، باید درهایش را به روی سرمایه گذاران جدید باز کنیم. حالا این‌که چه افراد و گروه‌هایی در سالهای اخیر روی جشنواره‌ها و آثار فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نکته‌ای است که توجه به آن می‌تواند چینش گروه‌های فعال در صحنه و سمت و سویی که حوزه فرهنگ در آینده پیش‌رو دارد را تا حدود زیادی مشخص کند. انتشار اسامی شورای سیاستگذاری یک جشنواره فرهنگی باعث شد تا مروری به بعضی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از این دست داشته باشیم که با حمایت بخش خصوصی و پشتیبانی مراکز و نهادهای اقتصادی انجام شده است.

 جشنواره مهر مادر
 اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره روز گذشته معرفی شد. آن‌طور که گفته می شود این جشنواره از حرکت‌های فرهنگی و هنری و سینمایی است که توسط بخش خصوصی تامین شده و هیچ بار اقتصادی آن روی دوش دولت نیست! این جشنواره محدود به آثار سینمایی نیست و بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد. این جشنواره توسط شرکت صنعتی ویتانا راه‌اندازی شده است که خیلی‌ها این مرکز صنعتی را با بیسکویت ویتانا می‌شناسند.
 ورود ایکس‌ویژنی
 به موسیقی
مادیران یکی از برندهای داخلی است که در حوزه ماشین‌های اداری و به تازگی، تلویزیون، در سیستم اقتصادی کشور فعالیت می‌کند. برند ایکس‌ویژن از زیربرندهای این هلدینگ اقتصادی است. نکته جالب آنکه این شرکت هم اخیرا وارد فاز حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری شده است. «افسانه چشم‌هایت» نخستین آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی است که مادیران با شعار «این شنیدن دیدنی است» از انتشار آن حمایت کرده. تولید و ساخت این آلبوم در مجتمع ایران‌مال انجام شده که با حاشیه‌هایی همراه بود. بعضی رسانه‌ها به این مساله نقد داشتند که هنرمند پیش و بیش از آنکه در خدمت سرمایه باشد باید در خدمت مردم باشد و شجریان و قربانی با این کار بیشتر خود را در حد تیزر تبلیغاتی تنزل داده‌اند.
 فیلم سینمایی «ایده اصلی»
 فیلم «ایده اصلی» که در جشنواره سی‌و‌هفتم فیلم فجر در بخش مسابقه حضور داشت دومین تجربه کارگردانی آزیتا موگویی است. این فیلم که با حضور پرتعداد چهره‌های شاخص سینما، بهرام رادان، مریلا زارعی،‌هانیه توسلی، پژمان جمشیدی و مهرداد صدیقیان تولید شده است درباره یک مزایده در جزیره هندورابی است. یکی از نکات قابل توجه، سرمایه‌گذاری یک شرکت گردشگری وابسته به بانک شهر در این پروژه سینمایی است. شرکت گردشگری «شهر آیین» به همراه آزیتا موگویی و مهدی کریمی تفرشی با حمایت منطقه آزاد کیش سرمایه‌گذاری در این فیلم سینمایی پر زرق و برق را برعهده داشته‌اند. شرکت توسعه گردشگری شهر آیین (سهامی خاص) به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه مورخ 24/6/1393 تحت شماره 460313 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر‌تجاری تهران به ثبت رسیده است. این شرکت از شرکت‌های تابعه بانک شهر است و وظیفه اصلی آن ایجاد تحول در صنعت گردشگری است.
 فردوسی‌پور
و کافه‌بازار و فیلیمو
 برنامه اینترنتی ال‌کلاسیکو که اخیرا به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور منتشر شد از دیگر تولیداتی است که به طور مستقیم و سرمایه‌گذاری سه برند کافه‌بازار، فیلیمو و نماوا تولید و منتشر شد. به طور مشخص با این برنامه اینترنتی، فروشگاه اینترنتی کافه‌بازار هم وارد فضای برنامه‌سازی شد. در کنار کافه‌بازار، برندهای فیلیمو و نماوا هم حضور داشتند که از قبل با تولیدات شبکه نمایش خانگی، سهمی برای تولیدات فرهنگی و تصویری خودشان باز کرده بودند.
 عرض اندام سامانه‌های ویدئویی درخواستی
 نماوا یک سامانه نمایش درخواستی (VOD) اشتراکی ایرانی آنلاین برای پخش فیلم و سریال است که مردم توسط آن به سریال‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی دسترسی خواهند داشت. این سامانه در اواخر سال۹۲ و اوایل سال۹۳ توسط شرکت اینترنتی شاتل راه‌اندازی شده که در ابتدا تمرکز آن بر‌روی مشترکان شاتل بود ولی مشترکان دیگر شرکت‌های اینترنتی هم می توانستند از آن استفاده کنند. هرچند این سامانه دیرتر از برندهایی مانند فیلیمو به فضای برنامه‌سازی وارد شد اما در نهایت موفق گردید در سال جاری اولین سریال اختصاصی خود را تحت عنوان «سال‌های دور از خانه» منتشر کند. سریالی که به دلیل بازی روی بعضی خط قرمزها با انتقادات رسانه‌ها مواجه شد.
 جشنواره فیلم 180 ثانیه ای
 بانک پاسارگاد هم از دیگر برندهایی است که در چند سال اخیر ورود جدی به حوزه فرهنگ و هنر داشته است. به جز ورود جدی این بانک در حراجی‌های تجسمی و خریدهایی که انجام می‌دهد، این بانک چند سالی است یک جشنواره فیلم هم راه‌اندازی کرده است. سه سال است که بانک پاسارگاد اقدام به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای پاسارگاد کرده. آن‌طور که اعلام شده هدف اصلی این بانک در برگزاری این جشنواره، ایجاد فرصت برای ارائه ایده‌ها و نگاه‌های مختلف فیلمسازان و علاقه‌مندان به این رشته به محورهای اصلی جشنواره است.
مسئولان بانک پاسارگاد ورود این بنگاه اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر را به دلیل مسئولیت‌‎های اجتماعی عنوان می‌کنند که متوجه بنگاه‌های اقتصادی است. بانک پاسارگاد به جز اینها در حوزه سینما و سرمایه‌گذاری ساخت فیلم‌های سینمایی هم حضوری جدی دارد.
 آپارات و فیلیمو
 احتمالا در ماه‌های اخیر نام سریال شبکه نمایش خانگی نهنگ آبی به گوش‌تان خورده باشد.
این مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی فریدون جیرانی، نویسندگی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان تولید شده. به جز اینها اما بخشی از سرمایه ساخت این سریال توسط فیلیمو تامین شده است که یکی از چند برند جدی حوزه سامانه‌های ویدئوی درخواستی محسوب می‌شود؛ اولین سامانه نمایش درخواستی (VOD) اشتراکی ایرانی که در بهمن ۱۳۹۳ آغاز به کار نمود.
فیلیمو از زیرمجموعه‌های هلدینگ صباایده محسوب می‌شود که برندهای دیگری مانند آپارات را هم تحت اختیار خود دارد. برندی که مانند فیلیمو وارد حوزه برنامه‌سازی اینترنتی شده و هر از چندی حاشیه‌هایی هم اطراف آن ایجاد می‌شود.
طبق خبری که اخیر ماهنامه پیوست داده این فیلیمو در کنار نماوا، آپارات و سرویس ویدئوی کافه‌بازار اخیرا با سازمان تنظیم مقررات صوت وتصویر فراگیر برای دریافت مجوز از این سازمان و ادامه فعالیت به یک توافق اولیه رسیده‌اند.