عروج بـادیگارد

ویژه نامه سینمایی به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی

عروج بـادیگارد

سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی نه تنها با سینما بیگانه نبود، بلكه علاقه و تاكید بسیاری بر ساخت فیلم‌هایی مناسب درباره جریان مقاومت داشت و به تاثیرگذاری حوزه فرهنگ و هنر، اذعان داشت. نقل است که چهره و شخصیت حاج حیدر ذبیحی در بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا نیز تا حدود زیادی متاثر از شخصیت سردار قاسم سلیمانی به عنوان بادیگارد و مدافع حرم و حریم و مهین بود. در این ویژه نامه یک صفحه ای سینمایی، ضمن انعکاس واکنش سینماگران به شهادت مظلومانه سردار، در گفت و گو با محمد خزاعی، تهیه کننده به وقت شام، به ارتباط حاج قاسم و سینما و حمایت های او از حوزه فرهنگ و هنر پرداخته ایم.

سردار و سینما
یكی از بارزترین حمایت‌های سردار، مربوط به ساخت فیلم به وقت شام و كمك‌هایی بود كه به ابراهیم حاتمی‌كیا انجام داد. ایشان پس از تماشای به وقت شام، گفت: «اولا واقعا باید از آقای حاتمی‌كیا تشكر كنم كه خط‌شكنی كردند و یك كار بسیار ارزشمندی را انجام دادند. ایشان با هنرمندی خاصی توانستند در واقع گوشه‌هایی از آن واقعیت تلخ را نشان بدهند.
من فكر می‌كنم خدمت بزرگی كردند با این كارشان به همه كسانی كه مظلومانه و غریبانه دفاع كردند. این [فیلم] را وقتی مردم ببینند به حقیقتی كه در واقع آن خطر بزرگی كه اسلام و تشیع و همه انسانیت را تهدید می‌كرد، بیشتر پی می‌برند، لذا به این دلیل عرض می‌كنم كه ایشان خدمت بزرگی كرد، یك فیلمسازی نبود، یك آگاه‌سازی بود.
به فكر متعالی ایشان واقعا تعظیم می‌كنم، كار بزرگی كردند و همه كسانی كه ایشان را در این مسیر حمایت كردند؛ چه برادران سازمان اوج، چه كسان دیگری كه دست‌اندركار بودند، چه كسانی كه در منطقه یا در اقداماتی كه درواقع در راستای این فیلم بود، انجام دادند، كار بسیار شایسته و ارزشمندی است. من فكر می‌كنم این [فیلم] یكی از دیدنی‌ترین فیلم‌هایی است كه تا حالا تقریبا می‌توان گفت كه در بخشی از ابعاد، صددرصد نزدیك به واقعیت [بود]، در واقع می‌توان گفت یك مستند واقعی است.
پس از این فیلم تصور می‌كنم برای این‌كه بتوان این خط را شكست و كارگردانان و نویسندگان متعهدی
ــ  نه‌تنها از ایران، [بلكه] از دنیا ــ سرازیر بشوند برای نشر و در واقع توسعه و تكثیر و تدوین این نوع حركت‌هایی كه وجود داشت؛ این مظلومیت و ظلم را. آن چیزی كه در واقع از صحنه فیلم برای من تداعی صحنه‌های گوناگون را می‌كرد: [اوّل] همین صحنه سربریدن بود، در واقع سربریدن‌های جمعی، كه من به‌كرّات در عراق و در سوریه [و] در جاهای گوناگون شاهدش بودم. دوم، صحنه آوارگی و مظلومیتی [بود] كه ملت‌های عراق و سوریه با خون گلوی خودشان آن را حس كردند. این فیلم به‌رغم این‌كه من خب، این صحنه‌ها را دیده بودم ولی خودم را به‌گریه انداخت و چون این مظلومیت یك واقعیتی است كه وجود دارد و صحنه‌های بسیار سخت‌تر از این هم در این دو تا كشور به‌وقوع پیوسته [است]. البته الان در افغانستان هم در جهت دیگری در حال انجام است. من از طرف همه مجاهدین و شهدا و رزمند‌ه‌های مظلوم این صحنه، از آقای حاتمی‌كیا و همه كسانی كه ایشان را در این صحنه كمك كردند، تشكر می‌كنم. در واقع [با این كار] از مدافعین حرم دفاع كردند.»
یكی دیگر از مصداق‌های علنی حمایت سردار شهید سلیمانی از حوزه فرهنگ و هنر و سینما، حضورشان در اولین روز فیلمبرداری فیلم 23 نفر بود و اصلا این فیلم را او بود كه كلید زد. روز جمعه 13 مهر سال گذشته بود كه حاج‌قاسم سلیمانی سرصحنه فیلم 23 نفر حاضر شد و حمایت معنوی خود را از ساخت فیلمی درباره 23 نوجوان ایرانی كه سال‌ها در اسارت رژیم بعث عراق بودند، اعلام كرد. حضور سردار، شور و انرژی فراوانی به سازندگان این فیلم و به ویژه بازیگران نوجوان فیلم داد. این بازیگران نوجوان در مصاحبه‌های مختلف به حمایت معنوی سردار سلیمانی اشاره كردند، از جمله سه نفر از این بازیگران اخیرا در برنامه سلام صبح بخیر گفتند كه دیدار با سردار سلیمانی و 23 نفر اصلی انرژی عجیبی به ما داد.
اما خود سردار سلیمانی در حاشیه حضور سر صحنه 23 نفر هم صحبت‌های مهم و تاثیرگذار و راهگشایی داشت كه بخشی از آن به این شرح است: «به نظرم اگر بتوانیم تكه‌های پیراهن آن ۲۳ نفر را پیدا كنیم و گَرد پای آنها یا همین تكه‌های پیراهن را بر بدن فرزندانمان بزنیم و آن غیرت، نشاط و معنویتی كه آنها‌ وقت اعزام به جبهه داشتند، بسیار خوب است. یك وقتی آخر جنگ من خیلی از رزمنده‌ها را می‌دیدم كه می‌رفتند از جای كفش بچه‌هایی كه بالای سد می‌رفتند در خاكریز، در سنگر، خاك جمع می‌كردند و توشه می‌كردند و خیلی‌ها آن را آوردند.»
سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی همچنین در آن روز گفته بود: «اكسیر غیرت، معنویت، شهامت، شجاعت و دینداری علاج اصلی خانواده‌ها، ملت، كشور و جوان‌های ماست ...».