جریان مقاومت خاموش نخواهد شد

گفت‌وگو با محمد خزاعی، تهیه‌كننده سینما

جریان مقاومت خاموش نخواهد شد

«گمان نمی‌كردیم كه دیدار چهل روز قبلمان در آن خانه قدیمی به خاطره‌ای یگانه بدل شود كه دیگر در این دنیا برایمان تكرار نخواهد شد، از كارهایی كه در گذشته كرده بودیم گزارش دادیم، تشویقمان كردی، اما بزرگوارانه غفلت‌هایمان را به رویمان نیاوردی.
حال ما ماندیم و نصایحی كه به ما كردی و برجان ما امانت گذاشتی و عهدی كه بستیم با شما كه میثاق ابدی با تو ای سردار دل‌هاست. از كنار رفقای شهیدت ما را دعا كن و باز هم هوای ما را داشته باش ای فرمانده سپاه شهدا.»
این دلنوشته اختصاصی محمد خزاعی، تهیه‌كننده سینما و فیلم‌هایی نظیر به وقت شام و امپراطور جهنم، خطاب به سردار شهید قاسم سلیمانی است. اما راستش دلمان نیامد به همین نوشته دریافتی بسنده كنیم، برای همین گپ و گفتی هم با او درباره سردار قاسم سلیمانی و حمایت‌های ایشان از ساخت فیلم به وقت شام و نقش موثر سردار شهید در حمایت از حوزه فرهنگ و هنر داشتیم.
هنگام تولید «به وقت شام» - فیلمی ضد داعشی به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا- صحبت‌هایی درباره حمایت‌ها و كمك‌های معنوی سردار سلیمانی مطرح شده بود. كمی در این خصوص توضیح می‌دهید؟
زمانی كه من به عنوان تهیه‌كننده به پروژه ملحق شده بودم، زمانی بود كه آقای حاتمی كیا قبل از آن به سوریه رفته و با حمایت حاج قاسم سلیمانی خیلی از مناطق سوریه را دیده و با خیلی‌ها مصاحبه كرده و فیلم گرفته بود. بعد و از لابه‌لای همین مصاحبه‌ها و تحقیقات آقای حاتمی‌كیا فیلم به وقت شام شكل گرفت. یادم است همان موقع گاهی به آقای حاتمی‌كیا می‌گفتم شاید این كار به جشنواره فیلم فجر سال 96 نرسد، اما ایشان می‌گفت اصرار آقای حاج قاسم سلیمانی این است كه این كار باید امسال آماده شود. آقای حاتمی‌كیا می‌گفت من یك قولی به آقای حاج قاسم سلیمانی دادم و مساله داعش در سال بعد (سال 97) تغییر خواهد كرد. همین‌طور هم شد و اواخر آن سال به‌تدریج موضوع داعش تمام شد و حاج قاسم سلیمانی اعلام كرد كه كار داعش به پایان رسیده است. قطعا به وقت شام مدیون حمایت‌های معنوی حاج قاسم سلیمانی است. وقتی ساخت فیلم تمام شد، ایشان در یك نمایش خصوصی آمدند و فیلم را دیدند و خیلی ابراز علاقه كردند، چه به سازنده فیلم آقای حاتمی‌كیا چه به ما كه از عوامل كار بودیم، چه به دوستانی كه در سازمان اوج بودند از جمله آقای احسان محمدحسنی خسته نباشید گفتند. همچنین ایشان در دیدار دیگری به رسم یادبود به هركدام از ما انگشتری متبرك از كربلا را هدیه دادند و به خاطر ساخت فیلم به وقت شام از ما تشكر كردند. آقای حاج قاسم سلیمانی در حوزه فرهنگ، آثاری كه در حوزه سینمای انقلاب و مقاومت ساخته می‌شد را رصد می‌كردند. خیلی وقت‌ها امكان نمایش خصوصی برایشان ایجاد می‌شد و ایشان این فیلم‌ها را می‌دیدند، برخی اوقات هم كه نیاز بود با سازندگان آن آثار دیدار و گفت‌وگو می‌كردند. ایشان تصمیمات جدی داشتند كه درباره مقاومت در منطقه، آثار قابل اعتنایی در سینما تولید شود. ایشان دوست داشتند درباره اتفاقاتی كه در عراق، سوریه و ... افتاده و درباره عملیات‌ و رشادت‌های مدافعان حرم و مسائل استراتژیك، فیلم‌های خوبی ساخته شود. خیلی از فیلم‌های مستند خوبی هم كه در این زمینه تولید شده است، با حمایت سردار سلیمانی ساخته شد. نمی‌توان گفت سردار حاج قاسم سلیمانی، تنها یك فرمانده نظامی بود، بلكه ایشان در حوزه فرهنگ نیز فعالیت جدی داشت و فرماندهی می‌كرد و مشاوره می‌داد تا حوزه فرهنگ و هنر، تولیدات بهتری را در این زمینه داشته باشد.
به عنوان تهیه‌كننده دو فیلم به وقت شام (ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا) و امپراطور جهنم (به كارگردانی پرویز شیخ‌طادی)، چقدر تلاش كردید آثاری به عنوان ادای دین به تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و یاران او بسازید و از این طریق به جریان مقاومت بپردازید؟
ما نمی‌توانیم بگوییم با این آثار، به كسانی كه در حوزه مقاومت فعالیت می‌كنند، واقعا ادای دین كرده‌ایم. اینها كمترین كارهایی است كه می‌شد در حوزه سینما انجام داد. بحث مقاومت، منحصر به مرزهای داخلی ما نیست و همه كشورهای منطقه درگیر این جریان هستند و كارهایشان را در این زمینه ادامه می‌دهند. حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر كشور هم در این خصوص فعالیت می‌كنند. در زمینه سینما هم با برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تلاش می‌كردیم این حوزه را سروسامان دهیم و با فیلمسازان كشورهای مختلف منطقه و جهان رایزنی كنیم كه فیلم‌هایی درباره جریان مقاومت می‌سازند. در این سال‌ها لشكر بسیار بزرگی به نام مقاومت در منطقه و سراسر دنیا شكل گرفته است و همه اینها تلاش می‌كنند نمایشگر جریان مقاومت باشند. وظیفه ما وظیفه فرهنگی و هنری و تصویری است تا آثار قابل اعتنایی در این خصوص بسازیم. البته بیشتر این تلاش‌ها در حوزه سینمای مستند بود و در سینمای داستانی، فیلم‌های كمی ساخته شده است. به نظرم تنها فیلمی كه در این زمینه تلاش وافر و كافی داشت به وقت شام بود كه تنها گوشه‌ای از اتفاقاتی كه در سوریه افتاد را به تصویر كشید. این فیلم و نمونه‌های دیگر، تنها ادای دین‌های ناچیزی درباره رشادت‌های رزمنده‌های جریان مقاومت و شهدای گمنامی هستند كه در این سال‌ها جنگیدند و تلاش كردند كه كشور و مرزهای مقاومت در منطقه و دنیا حفظ شود. این افراد با جانفشانی طی این سال‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی، آمریكا و دیگر مستكبران، مقاومت و مقابله كردند كه حق حاكمیت كشورها را به رسمیت نمی‌شناسند. قطعا حاج قاسم سلیمانی‌های دیگری در راه خواهند بود و می‌آیند و مسیر این بزرگوار را ادامه خواهند داد. جریان مقاومت، جریانی است كه هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد. نهالی كه امروز كاشته شد، روز به روز بزرگ‌تر خواهد شد و خون این بزرگان به‌ویژه حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و تمام شهدای مقاومت در این سال‌ها، این درخت را آبیاری و مقاوم‌تر خواهد كرد. كاروان مقاومت مدت‌هاست كه راه افتاده است و قطعا نیاز است بزرگانی در این مسیر جانفشانی كنند تا زمان پیروزی حق علیه باطل. یكی از بارزترین نمونه‌های این مسیر، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. دعا كنیم كه همه ما لیاقت داشته باشیم با بصیرت در جریان مقاومت، چه در كاروان فرهنگی و چه در كاروان اصلی، باقی بمانیم و بتوانیم فعالیت كنیم.