جهادی‌ترین سردار

جهادی‌ترین سردار

نوروز همین امسال بود كه بار دیگر پایش به خوزستان باز شد، جایی كه روزگاری صحنه نبردش با دشمن دژخیم بود و این بار به صحنه مبارزه او با سیل ویرانگر تبدیل شد. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در روزهایی كه آب بسیاری از شهرها و روستاهای خوزستان را احاطه كرده بود، بدون اطلاع قبلی در این استان حضور یافت. حضوری 48 ساعته كه به رفع بسیاری از مشكلات مردم سیل‌زده كمك كرد و بركت‌های آن هنوز ادامه دارد.
مصطفی منیعات، مسؤول قرارگاه جهادی حضرت ابوالفضل (ع) شادگان كسی است كه در ایام سیل موظف بود فعالیت‌های بسیاری از جهادگران این شهرستان را مدیریت كند. او در گفت‌وگو با ما از روزهایی تعریف می‌كند كه از 220 روستای شادگان، حدود 80 روستا زیر آب بودند و این شهرستان با مشكل كمبود ماشین‌آلات سنگین مانند لودر، بیل مكانیكی و كمپرسی مواجه بود. اما این مشكل با حضور سردار سلیمانی و دستور ایشان برای انتقال بخش از لوازم و ابزار نیروهای حشدالشعبی عراق به استان خوزستان، برطرف شد.
حاج قاسم كه به مناطق سیل‌زده خوزستان آمد، از موكب‌ها و دیگر مجموعه‌های فعال در مراسم اربعین به طور جدی خواست كه حداقل یك ماه در منطقه حضور داشته باشند و از همه ظرفیت‌ها و امكانات خود برای رفع مشكلات مردم استفاده كنند. به گفته منیعات، بعد از این درخواست ایشان موج عظیمی از بسته‌های معیشتی، خوراك، پوشاك و اقلام بهداشتی به منطق فرستاده شود.  مسؤول قرارگاه جهادی حضرت ابوالفضل (ع) شادگان همچنین تعریف می‌كند كه شهید سردار سلیمانی در همان دو شبانه‌روزی كه در مناطق سیل‌زده حضور داشت، بیمارستانی صحرایی را در شهرستان شادگان برپا كرد و دستور داد با مجوز فرمانده كل سپاه، دكل‌های مخابراتی منطقه تقویت شود.
آرامش حاصل از حضور سردار
ایجاد وحدت، یكپارچگی و آرامش در میان اهالی مناطق سیل‌زده، از جمله بركت‌های حضور شهید سردار سلیمانی در مناطق سیل‌زده خوزستان بود. این نكته‌ای است كه صادق مفرد، مسؤول مركز مطالعات و هدایت حركت‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی با ما در میان می‌گذارد. او نیز از جمله جهادگرانی است كه در ایام وقوع سیل در شهرستان شادگان حضور داشت. مفرد حال و هوای آن روزها را این‌طور تعریف می‌كند: مردم خوزستان به دلیل وقوع حادثه سیل خوزستان كه درست چند ماه بعد از شدت گرفتن ریزگردها اتفاق افتاده بود، بسیار ناراحت بودند و حتی پیش سردار سلیمانی نیز از كمبودهای موجود گلایه كردند. اما وقتی ایشان در منطقه حضور پیدا كردند و با مردم آسیب‌دیده هم‌كلام شدند، آرامش خاصی در میان مردم سیل‌زده ایجاد شد.
او نیز معتقد است درخواست شهید سلیمانی از موكب‌داران اربعین برای حضور در مناطق سیل‌زده باعث شد جمعیت قابل توجهی از فعالان جهادی به خاطر ارادت قلبی به ایشان در شهرها و روستاهای سیل‌زده حضور پیدا كنند؛ جمعیتی كه به گفته مفرد، همچنان در منطقه حضور دارند و حتی در حادثه آب‌گرفتگی اخیر استان خوزستان نیز به كمك مردم آمدند.
صمیمی همچون سلیمانی
شهید قاسم سلیمانی با لباس شخصی و بدون هیچ تشریفات خاصی به مناطق سیل‌زده رفته بود. او در این بازدید سرزده از مناطق سیل‌زده آن‌قدر با مردم ساده و صمیمی برخورد می‌كرد كه حتی در منزل یكی از شهروندان شادگان بدون برقراری هیچ یك از ضوابط امنیتی شام خورد.
آن‌طور كه مسؤول قرارگاه جهادی حضرت ابوالفضل (ع) برایمان تعریف می‌كند، حضور بی‌شیله و پیله سردار سلیمانی باعث شده است كه اكنون مردم شهرستان شادگان همگی در حزن و اندوه ناشی از فراغ این شخصیت بزرگ فروبروند. به‌طوری که  دیروز فقط چهار مراسم عزاداری از سوی فعالان جهادی در این شهرستان برگزار شد و در بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دسته‌های عزاداری به راه افتاده بودند. همچنین به گفته او، بسیاری از شیوخ عشایر و بزرگان اقوام مختلف نیز در تلاش هستند چند مراسم یادبود دیگر برای  شهید سردار سلیمانی برگزار كنند. اكنون ایران در غم از دست دادن مردی بزرگ است كه عمر خود را صرف جهاد در راه خدا كرد. این روزها ایرانیان به‌خصوص مردم مناطق سیل‌زده‌ای كه شهید سردار سلیمانی همین چند ماه پیش بدون هیچ چشمداشتی به یاری‌شان شتافت، رخت عزای او را بر تن كرده‌اند.