مردمی‌ترین سوگواری ‌برای مردمی‌ترین سردار

ایران در سوگ سردار شهید قاسم سلیمانی سیاهپوش شده، سرداری كه این روزها بزرگ و كوچك در هر شهر و دهی به یادش اشك می‌ریزند

مردمی‌ترین سوگواری ‌برای مردمی‌ترین سردار

خبر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده رشید سپاه قدس ایران مثل توفانی میان جامعه ایران پیچیده است، مثل هر بار دیگر مردم ایران منتظر نمانده‌اند و پرچم عزا را برافراشته‌اند،‌ دارند سوگواری می‌كنند بی‌آن‌كه منتظر بمانند. محبوبیت این سردار رشید در میان جامعه فراتر از نهادی به نام سپاه و جناح‌های سیاسی است،‌ اتفاقی كه تا پیش از این سابقه‌ای نمی‌توان از آن یافت. نشانه‌‌های این سوگواری جمعی اما بسیار است، از راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در شهرهای مختلف بگیرید تا نایاب شدن حجله‌‌ها برای اجاره در تهران. این شور جمعی در یك ماتم عمومی از میزان شگفت وفاق عمومی در برهه‌هایی همچون وضعیت حساس كنونی جامعه خبر می‌دهد. هستند جامعه‌شناسانی كه معتقدند با همه غم معیشت مردمان این روزهای ایران وقتی حرف از تمامیت ارضی پیش می‌آید، وقتی غرور ملی ایرانی خدشه‌دار می‌شود آنها پای آب و خاك این سرزمین ایستاده‌اند. نكته‌ای كه باید قدر دانسته شود، این‌كه در روزگاری كه دشمنان آن سوی مرزها مترصد نا‌امنی داخل هستند و چنین پیش‌آمدی را بهانه‌ای برای عقده‌های خود كرده‌اند مردم ایران نه‌تنها همپای آنها نیستند، بلكه در یك صف مشترك همراه با سردارانشان ایستاده‌اند و رخت سیاه عزا به تن كرده‌اند.

صبح روز تعطیل جمعه است. خبر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی دیگر گمانه‌زنی‌های معمول در شبكه‌های اجتماعی نیست، از موج پیام تسلیت‌های مقامات ایرانی بگیرید تا انتشار عكس‌هایی كه آرام‌آرام مهر تایید خورده‌اند همه نشان از آن دارد كه سردار رشید سپاه اسلام و ایران به درجه رفیع شهادت نائل شده است.
از همین ساعت‌ها كه پا به كوچه‌ و خیابان بگذارید متوجه حجم تغییرات شكل گرفته می‌شوید. پرچم سیاه عزا در سردر خانه‌ها آرام‌آرام جا گرفته، مردمان سیاهپوش شهر به چشم دیده می‌شوند و تجمعاتی هم بیرون از حلقه نماز جمعه دارد شكل می‌گیرد. كرمان كه غوغایی به پاست. از جلوی در منزل حاج‌قاسم تا مصلی شهر كرمان همه جا غوغاست. بیت الزهرا منزل شخصی سردار سلیمانی است كه در زمان جنگ مكانی برای رزمندگان در هشت دفاع مقدس بود و پس از آن نیز هرساله سردار سلیمانی در این مكان در جمع سوگواران شهادت حضرت فاطمه(س) حضور داشت و برای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم عزاداری برپا می‌كرد. از همان ابتدای صبح جمعه تصاویر و فیلم عزاداری كرمانی‌ها در شبكه‌های مجازی دست به دست می‌شود. رخت عزا تنها بر تن كرمانی‌ها نیست. مردمان خرم‌آباد و تبریز و مشهد دسته‌های سینه‌زنی به راه انداخته‌اند. بلوچ‌ها حجله گذاشتند و كوچه‌های تهران سیاهپوش شده است.
صف پرده‌نویسی و نایاب شدن حجله
نیازی به رصد آنچنانی نیست، ‌همان مسیر همیشگی را كه چشم‌چشم می‌كنم متوجه عزای عمومی امروز می‌شوم. بسیاری از محله‌های تهران پر شده است از حجله‌های عزا. خیلی زود برای اجاره یك حجله به‌دنبال شماره تلفن می‌گردم. جالب این‌كه برای هیچ‌كدام از آنها حجله‌ای برای اجاره نمانده است. محبوبیت شگفت حاج‌قاسم سلیمانی میان بدنه جامعه آنقدر زیاد است كه برای آنها هیچ شكی باقی نمانده است كه صاحب عزا هستند. یكی از كاربران توییتر نوشته «از ساعت ١٠ صبح بابت اجاره حجله به ده جا زنگ زدیم همه می‌گویند بابت حاج‌قاسم مردم همه را اجاره كردند و هیچ حجله‌ای نمانده است. فقط چند ساعت بعد از خبر شهادت برای بزرگداشت خود مردم دست به كار شدند. اصلش هم همین است، هر كوچه و خیابان خود مردم ستاد پاسداشت شدند.» بالاخره یكی از پیگیری‌ها به سرانجام رسیده است. آن طرف خط صدای خسته‌ای به من می‌گوید هنوز چنین چیزی را در طول هفت سالی كه این كار را دارد، ندیده است. او می‌گوید ما 35 حجله‌ برای اجاره داریم كه همه را در كمتر از یك‌ساعت اجاره دادیم. او می‌گوید حتی در واقعه پلاسكو كه موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردمی هم شده بود چنین چیزی را ندیده است. محمد هر چند‌ هفت سالی است كه مشغول این كار است، اما به نقل از پدرش كه مدت بیشتری در این حرفه بوده است می‌گوید چنین شوری را پدرم تنها در روزهای داغ انقلاب به یاد دارد. این‌كه مردم پیش از هر مقام دیگری خود را صاحب عزا می‌دانستند. این ماجرا محدود به حجله‌های عزا نیست.  آن‌طور كه معلوم است درخواست برای چاپ بنر هم افزایش داشته است، احمد كه در یك كارگاه چاپ بنر كار می‌كند به ما می‌گوید:  از صبح خیلی‌ها برای چاپ بنر تسلیت ویژه شهادت سردار سلیمانی با كارگاه آنها تماس گرفته‌اند و آن‌طور كه او می‌گوید نسبت به روزهای عادی تقاضا برای چاپ بنر تسلیت حدود 20درصد افزایش داشته است.  
پیشنهاد تغییر نام بزرگراه همت
 مردم خیلی زود از مرحله ابتدایی سوگواری كه همان ناباوری و شوك است بیرون آمده‌اند. در ساحت یك كشور 80 میلیونی به شكلی جمعی دارند همدیگر را تسكین می‌دهند. سوگشان تنیده به خشم هست، اما حالا وقت سوگواری است، باید از آن در شأن سردار شهیدشان عبور كنند. در میانه این تسكین‌ها هم منتظر طرح و لایحه و اجازه نیستند.  محمد‌مهدی همت، فرزند شهید ابراهیم همت پیشنهاد تغییر نام بزرگراه همت به شهید حاج‌قاسم سلیمانی را داده است. پیشنهاد نه به صحن پارلمان شهری كه در صحن عظیم‌تری به نام افكار عمومی به رای گذاشته
شده است.
او در توییت خود نوشته؛ «با مادر و برادر صحبت كردم، به زودی طی یك نامه رسمی از اعضای محترم شورای شهر تقاضا خواهیم كرد تا نام بزرگراه شهید حاج‌محمدابراهیم همت را به بزرگراه شهید حاج‌قاسم سلیمانی تغییر دهند. امروز تمام شهدا قاسم سلیمانی‌اند.»