نسخه Pdf

 فرمان اخراج شیطان

پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکایی رأی مثبت داد

فرمان اخراج شیطان

سرانجام در فاصله ای کمتر از 72 ساعت از شهادت قهرمان جبهه مقاومت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس و همراهان دلاور این دو فرمانده آسمانی، پارلمان عراق طرح اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی را به تصویب رساند. دیروز تا قبل از تشکیل جلسه پارلمان عراق، شاهد کارشکنی برخی نمایندگان عراقی وابسته به واشنگتن و ریاض برای جلوگیری از تشکیل جلسه بررسی اخراج نیروهای آمریکایی بودیم. با این حال در نهایت این گروه‌ها موفق نشدند جلسه را از حد نصاب انداخته و مانع رای گیری نهایی پارلمان شوند. پارلمان عراق به طرحی پنج بندی رای داد که از جمله آنها لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است. این ائتلاف طی سال‌های اخیر در عراق، نه تنها نقشی در مهار و شکست داعش ایفا نکرد، بلکه در عرصه‌های عملیاتی بارها به حامی اصلی تروریست‌های تکفیری و مجرایی برای انتقال آزادانه تروریست‌ها میان عراق و سوریه تبدیل شد. پارلمان عراق به خروج تمامی نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق و لغو نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق و همچنین لغو توافق امنیتی با آمریکا از سوی دولت عراق رأی داده است. همچنین پارلمان بر لزوم منحصر شدن سلاح به دست دولت رأی داده است.



بر این اساس، پارلمان عراق با استناد به ماده ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی و نیز در راستای مسؤولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات ذیل را اتخاذ کرده است:
1- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش حاصل شده است لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر گونه نیرو‌های خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، فعالیت کند.
2- دولت عراق و فرمانده کل نیرو‌های مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسؤولیت و مدت قراردادشان اعلام کند.
3-دولت عراق به نمایندگی وزیر خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده آمریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت برود.
4-این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست.
شکایت عراق از آمریکا به سازمان ملل
فراتر از این موارد، دولت عراق بابت نقض حاکمیت این کشور توسط ایالات متحده در ماجرای تروریستی اخیر در بغداد، شکایتی را خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد تنطیم و ارسال کرده است. عراق در این خصوص به طور رسمی شکایت خود را علیه آمریکا به ثبت رسانده است. پیش از این نیز وزارت خارجه عراق «ماتیو لوتر» سفیر آمریکا در بغداد را احضار و اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق توصیف کرد.
مقامات آمریکایی که به شدت نگران برگزاری جلسه پارلمان و نتیجه و خروجی این نشست بودند، دیروز صبح با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند تا اطلاع بعدی و تا زمان کاهش تهدیدات، فعالیت‌های خود را به مراقبت از نیروها و مواضع خود محدود کرده و آموزش نیروهای عراقی و دیگر فعالیت‌هایش در عراق را تعلیق می‌کند! این در حالی است که پس از تصویب خروج نیروهای آمریکایی از عراق توسط پارلمان این کشور، دیگر واژه ای به نام تا اطلاع بعدی محلی از اعراب ندارد. فراتر از اقدام اخیر پارلمان، مقتدی صدر رهبر ائتلاف سائرون خواستار تعطیلی سفارت ایالات متحده در عراق شده است. به نظر می رسد این پیشنهاد نیز مورد اقبال بسیاری از گروه‌ها و فراتر از آنها ملت عراق قرار گیرد.
آمریکا از کدام مناطق باید بیرون برود؟
کرکوک، اربیل، موصل، بغداد، صلاح الدین و الانبار مناطقی هستند که هشت پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی شامل عین الاسد، تاجی، ویکتوری، بلد،الحبانیه، K1، اربیل و القیاره در آن‌ها قرار دارند. در این میان، پایگاه عین الاسد در الانبار و تاجی در بغداد از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای اشغالگران آمریکایی برخوردار بوده است. مقامات ارشد آمریکایی بارها در پایگاه عین الاسد با نیروهای خود در عراق دیدار کرده و با توجه به تسلط این پایگاه بر داعش، دستور همراهی عملیاتی با تروریستهای تکفیری را به این نیروها مخابره کرده اند.
بند مهم مصوبه اخیر پارلمان عراق
بدون شک، یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین بند مورد توجه پارلمان عراق در مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی، بند مربوط به «فوریت این اقدام» و لزوم اجرایی شدن آن از زمان تصویب است. به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی و مهره‌های واشنگتن، دیگر نمی‌توانند برای بقا در عراق به مفاد توافقنامه امنیتی بغداد – واشنگتن ( که در سال 2008 به تصویب رسید) استناد کنند. آنچه مسلم است اینکه توافقنامه امنیتی بغداد مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا سال 2011 میلادی ( و نه بعد از آن) بوده است. فراتر از آن، تصمیم جدید پارلمان عراق به لحاظ قانونی، بر کلیه مصوبات گذشته (که در ذیل توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن ) آمده است غلبه داشته و ملغی کننده دوباره مصوبات منقضی شده قبلی در خصوص زمان‌بر بودن خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.
طنین فریاد مرگ بر آمریکا
در پارلمان عراق
یکی از موضوعاتی که در نشست فوق‌العاده دیروز پارلمان عراق مورد توجه اکثر مخاطبان و تحلیلگران حوزه منطقه و روابط بین‌الملل قرار گرفت، شعار نمایندگان علیه ایالات متحده و تاکید بر ادامه راه شهدای اخیر و سابق مقاومت بود. نمایندگان پارلمان عراق لحظاتی قبل از آغاز جلسه رأی‌گیری برای تصویب طرح اخراج نیرو‌های خارجی از این کشور، شعار ضد آمریکایی «کلا کلا آمریکا.. بغداد حرة حرة. . آمریکا اطلعی بره» (آمریکا برو بیرون و عراق آزاد است) سر دادند. پس از تصویب اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیز نمایندگان فریاد «کلا کلا یا صهیون - کلا کلا امریکا- نعم نعم للعراق - نعم نعم للشهدا» سر دادند.
موضوع بعدی، به نقش مهم عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد عراق در جلسه تاریخی دیروز پارلمان این کشور مربوط می‌شود. عادل عبدالمهدی در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیرو‌های خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیرو‌های خارجی عراق را ترک کنند. حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق بر مبنای مبارزه با داعش و آموزش نیرو‌های عراقی است. وی گفت نوع نگاه آمریکا به عراق در رابطه با سیاست‌هایش در قبال ایران، محکوم است. با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در قبال عراق موافق نیستیم. آمریکا بابت هدف قرار دادن مراکز حشد الشعبی در القائم عذر خواهی نکرد. ایران با تروریسم مبارزه و از نیرو‌های امنیتی عراق حمایت کرد. حشد الشعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است.»
اولین سیلی به صورت ترامپ
بدون شک اقدام اخیر پارلمان عراق و جسارت و شجاعتی که ملت‌های مسلمان منطقه از مدت‌ها قبل انتظار آن را می‌کشیدند، برخاسته و منبعث از خون پاک همه شهدای مقاومت، خصوصاً شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس محسوب می‌شود. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، واشنگتن و متحدان آن شاهد ضربات سخت‌تری از سوی محور مقاومت و خون‌خواهان سردار بزرگ دل‌ها خواهند بود. شاید اکنون که ترامپ و پمپئو در سردرگمی و بهت ناشی از رأی اخیر پارلمان عراق به سر می‌برند، متوجه یک حقیقت بزرگ شده باشند: اینکه «شهید سلیمانی» پس از شهادت خود نیز در کسوت یک «فرمانده همیشه زنده» در مقابل کاخ سفید ایستاده است....