نسخه Pdf

در ستایش چغندر!

دستور پخت سوپ لبو

در ستایش چغندر!

فصل زمستان طبع سردی دارد و باید غذاهایی با طبع گرم مزاج خورد تا بدن را گرم كرده و در مقابل بیماری‌ها ایمن كند. انواع سوپ‌ها و آش‌ها از دسته غذاهای پیشنهادی برای این فصل است. در این شماره از چاردیواری به سوپ لبو پرداخته‌ایم. این سوپ علاوه بر خوشمزه، خوشرنگ و ارزان بودن، معجزه‌ای برای سلامتی و مبارزه با انواع بیماری هاست.

مواد اولیه برای 4 نفر
 چغندر نیم كیلو (1000 تومان)
 هویج متوسط 2 عدد (500 تومان)
 پیاز متوسط یك عدد (500 تومان)
  كرفس یك ساقه (500 تومان)
 شیر یك لیوان (1000 تومان)
 آب مرغ یا گوشت به میزان لازم
  نمك و فلفل سیاه به میزان لازم
 روغن به میزان لازم

 طرز تهیه
روغن را در قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت می‌گذاریم سپس پیاز را پوست كنده، شسته، خرد كرده و به روغن اضافه می‌كنیم و تفت می‌دهیم. وقتی پیاز كمی سرخ و سبك شد، كرفس و هویج را شسته، خرد كرده و به پیاز اضافه می‌كنیم و تفت می‌دهیم تا خامی آنها گرفته شود. در این مرحله آب مرغ یا گوشت را همراه با نمك و فلفل سیاه به مواد اضافه می‌كنیم. چغندرها را پوست كنده، خوب شسته، خرد كرده و به مواد اضافه می‌كنیم. ابتدا حرارت را زیاد می‌كنیم و وقتی سوپ جوش آمد حرارت را كم كرده و در قابلمه را می‌گذاریم. وقتی از پخت مواد مطمئن شدیم، شعله را خاموش می‌كنیم و بعد از كمی خنك شدن، سوپ را در غذاساز ریخته و میكس كرده و دوباره درون قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا گرم شود. (نباید دوباره بجوشد؛ فقط باید گرم شود) در آخرین مرحله شیر را اضافه كرده و بعد از كمی هم زدن و مخلوط شدن شیر با سوپ، آن را در ظرف مناسبی ریخته و سرو می‌كنیم. اگر خامه هم اضافه كنیم خیلی خوشمزه‌تر می‌شود. 

نکات آشپزی
​​​​​​​در صورت تمایل می‌توانیم هنگام طبخ این سوپ از پودر زنجبیل یا پودر سیر استفاده كنیم. با این كار طبع سوپ گرم شده و خاصیت بیشتری پیدا می‌كند.
ضمیمه چار دیواری