فناوری جدید شارژ بی‌سیم محققان ایرانی

در نمایشگاه محصولات فناورانه سی‌ای‌اس ۲۰۲۰ رونمایی شد

فناوری جدید شارژ بی‌سیم محققان ایرانی

یك شركت نوپای (استارت‌آپ) كالیفرنیایی با استفاده از فناوری ساخت محققان ایرانی، سامانه‌هایی برای شارژ بی‌سیم ساخته كه سه نمونه از آنها در نمایشگاه سی‌ای‌اس 2020 (CES2020) نمایش داده شد.
به گزارش مهر و به نقل از the Verge، فناوری واقعی انتقال بی‌سیم برق بدون سیم یا پد شارژ، چالش بزرگی در صنعت فناوری به حساب می‌آمد. اما اكنون شركت نوپای گورو (Guru) شیوه‌ای ارزان و ساده برای این چالش یافته است.
آنها یك سامانه‌ شارژ بی‌سیم ساخته‌اند كه الكتریسیته را با امواج رادیویی با فركانس بالا منتقل می‌كند. در حقیقت الكتریسیته به شكل موج میلی متری منتقل می‌شود.
شركت نوپای گورو در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال سه نمونه اولیه از محصولات شارژ خود را به نمایش گذاشت. این محصولات با همكاری تولید كنندگان دستگاه‌های الكترونیك توسعه خواهند یافت.
این سه نمونه اولیه شامل یك سامانه‌ شارژ رومیزی است كه می‌تواند به‌طور بی‌سیم هر ابزار دیجیتال را از فاصله چند سانتی‌متری شارژ كند. نمونه دیگر یك كاشی سقفی است كه قابلیت شارژ وسیعی دارد و در نهایت نمونه سوم ربات متحركی است كه می‌تواند در فضایی بزرگ حركت كند و ابزارهای الكترونیك كوچك و هوشمند خانگی مانند حسگرهای اینترنت اشیا و دوربین‌ها را شارژ كند. این شركت تا به امروز ۱۵ میلیون دلار سرمایه جمع آوری كرده است. گروهی از مهندسان الكترونیك، فیزیك كاربردی و كارشناسان مدارهای یكپارچه در سال 1396/ ۲۰۱۷ شركت نوپای گورو را تاسیس كرده‌اند. ریشه این فناوری نیز از آزمایشگاه علی حاجی میری آغاز شد. طی دهه گذشته حاجی میری همراه بهروز عبیری و فلوریان بون نوعی از سامانه‌‌های فركانس رادیویی را ساختند كه قابلیت ارسال انرژی به فواصل دور را دارد. آنها با توسعه این فناوری و دریافت سرمایه فناوری خود را بهبود دادند.
آنها با همكاری كایروس ونچرز و دریافت سرمایه از دانشگاه كلتك و منابع دیگر چند نسل نوآورانه از سامانه‌‌های فركانس رادیویی نوین خود را ساختند.
تیمور بروتوس قالی از همكاران شركت نوپای گورو می‌گوید: مردم باید با آسودگی خاطر بتوانند از دستگاه‌های خود استفاده كنند و نگران شارژ آن نباشند. گورو می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای تبدیل این فناوری به استاندارد جهانی را فراهم كند.