رابطه یادگیری و اعتیاد

محققان راهكارهایی را توسعه می‌دهند كه انواع اعتیاد را از طریق یادگیری كاهش دهند

رابطه یادگیری و اعتیاد



امروزه بسیاری از خانواده‌ها درگیر مساله اعتیاد هستند و تاكنون راه‌حل قطعی برای درمان آن ارائه نشده است. آیا می‌توان از طریق یادگیری میزان اعتیاد را كاهش داد. یادگیری به چه صورت رخ می‌دهد؟ اگر قرار به درمان اعتیاد از طریق یادگیری باشد، مغز به چه صورت ایفای نقش خواهد كرد؟
برای یادگیری، توجهی بیش از قبل به جهان نیاز است. باید یاد گرفت كدام منظره، صدا و احساس در محیط از اهمیت بیشتری برخوردار است تا بدانیم انسان و حیوانات چگونه این جزئیات را ردیابی می‌كنند.
در ابتدایی‌ترین شكل، یادگیری از طریق بازخورد صورت می‌گیرد. برای مثال، اگر سردرد دارید و دارو مصرف می‌كنید، انتظار دارید سردرد شما به‌واسطه داروی مصرفی كاهش یابد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دفعه بعد كه دچار سردرد شدید، آن دارو را مصرف خواهید كرد، در غیر این‌صورت سراغ داروی دیگری می‌روید.
روان‌شناسان و متخصصان علوم اعصاب این جنبه از یادگیری را به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده و آن را در قسمت‌های خاصی از مغز بررسی و ردیابی كرده‌اند. زیست‌شناسان دانشگاه استنفورد در مجله ساینس گزارشی ارائه كرده‌اند مبنی براین‌كه بخشی از مغز به نام تالاموس همچون نوعی دروازه‌بان عمل می‌كند. به این صورت‌كه می‌تواند جزئیات یك وضعیت را شناسایی و ردیابی كند.
برای بررسی این مورد، محققان به تعدادی موش، بوهای خاصی ارائه كردند و زمینه‌ای فراهم كردند تا هریك از بوها را با نتایح خوب و بد مرتبط کنند. یكی از بوها نشان می‌داد یك جرعه آب در حال ورود است، درحالی‌كه دیگری نشان از ورود باد ملایمی داشت. در مرحله بعد، ورود باد با شوك الكتریكی خفیف همراه شد. این تیم دریافتند نورون‌های موجود در هیپوتالاموس این تغییر را ردیابی می‌كند. اولین مرتبه كه هوا و شوك الكتریكی با هم وارد شدند، دوسوم سلول‌های عصبی هیپوتالاموس، به بو پاسخ مثبت و یك‌سوم پاسخ منفی دادند.
در كل به بوی ارائه شده پاسخ مثبت داده شد و با تكرار ورود هوا و شوك الكتریكی، پاسخ سلول‌های عصبی منفی شده و باعث فاصله گرفتن موش از بو شد. نتایج مطالعه پاسخ سلول‌های هیپوتالاموس به بوها نشان داد مغز و به ویژه سلول‌های هیپوتالاموس به چیزی بیشتر پاسخ می‌دهند كه حیات موجود زنده را تهدید كند و براساس پاسخ‌های ارائه شده توسط سلول‌ها، موجود زنده یاد می‌گیرد به سمت چیزی سوق پیدا كند یا از آن فاصله بگیرد.
نتایج حاصل از این بررسی می‌تواند ارائه‌كننده راه‌حل‌هایی باشد كه به‌واسطه آن بتوان انواع اعتیاد را از طریق یادگیری كاهش داد، اما این‌كه این روش چگونه روی انسان اجرا خواهد شد، مساله‌ای است كه باید منتظر بود تا رخ دهد.
منبع: Science Daily