از دل تاریخ روی صحنه سیمرغ

از دل تاریخ روی صحنه سیمرغ


 بعد از اتفاقات اخیر، حالا روزها دوباره آرام آرام به حالت عادی خود
بر می‌گردد. فضای فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنا نیست. در این سیر بازگشت به روزهای عادی خبر رسیده اجرای نمایش «مسكو، فلكه باغشاه» كه قصه‌ای تاریخی مربوط به زمان جنگ جهانی دوم در شوروی سابق را روایت می‌كند، تا 3 بهمن در تماشاخانه سیمرغ تمدید شد.
به گزارش جام‌جم، جنگ های جهانی و اتفاقات مرتبط با آنها هنوز هم موضوع آثار نمایشی و ادبی بسیاری هستند. آنقدر که می توان آثار هنری بسیاری را مرتبط با این موضوعات در سطح جهان یافت.
در ایران هم نمایشنامه‌های متعددی سالانه روی صحنه می‌رود که به این رویدادهای جهانی و تاثیرات آنها می‌پردازند.  البته ناگفته نماند که این آثار در ژانرهای متفاوتی اجرا شده و همیشه هم طرفداران خاص خود را دارند. این موضوع را باید تا حدی زیادی مرهون نمایشنامه‌نویسانی دانست که توانستند از ابعادو نگاه های متفاوتی سراغ این رویداد نامبارک بروند و تبعاتش را به زبان و بیان هنر به دنیا یادآوری کنند.
فلكه باغشاه به نویسندگی نوید عظیمی و كارگردانی عطا كشاورزجود، یك كمدی درام است كه ماجرایی از 26 سال تلاش یك افسر ارشد ك.گ.ب برای رمزگشایی از پرونده سیاستمداری ارشد در حزب حاكم شوروی سابق را در فاصله زمانی پیروزی انقلاب روسیه تا میانه جنگ جهانی دوم روایت می‌كند. مسكو، فلكه باغشاه اثری كمدی درام،‌ در بستری سیاسی تاریخی و سرشار از موقعیت‌های فانتزی و گروتسك است كه با وجود داشتن ساختاری مدرن،‌ از نزدیك شدن به فضاهای سوررئال و ابزورد پرهیز می‌كند.
در این اثر كه اجرای آن به دلیل سه روز تعطیلی و عزای عمومی و استقبال مخاطبان در روزهای گذشته تا 3 بهمن تمدید شده است، پرستو پرواز،‌ عماد جاویدپور، افشین رازی، علی قنبر و هدیه هاشمی نقش‌آفرینی می‌كنند.
در خلاصه داستان مسكو، فلكه باغشاه آمده است: سال۱۹۱۷، در حالی كه انقلاب روسیه در آستانه پیروزی قرار داشت، جمعی از سران بلشویك برای تصمیم‌گیری درباره آینده انقلاب جلسه مهمی را در سن‌پترزبورگ برگزار می‌كنند. اما این جلسه لو می‌رود و جاسوسان تزار نیكلای دوم اقدام به بمبگذاری در آن می‌كنند.
در اثر این اتفاق، همه افراد حاضر در محل جلسه كشته می‌شوند، به جز یك نفر و او كسی نیست جز میخائیل میخائیلویچ پرشوین بزرگ‌ كه بعدها به چهره‌ای مهم در عرصه سیاست شوروی تبدیل می‌شود. در حالی كه ۲۶ سال از آن حادثه گذشته است و اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی در جبهه‌های استالینگراد با آلمان نازی می‌جنگد، سرهنگ ایلیانوف، افسر ارشد ك.گ.ب با پرونده‌ای سرخرنگ راهی مسكو می‌شود. به نظر می‌رسد او به راز حادثه پی برده و حقیقت ماجرای بمبگذاری سن‌پترزبورگ و تنها بازمانده آن را دریافته است.