بیراهه‌هایی برای لاغر شدن

بیراهه‌هایی برای لاغر شدن

 برخی از شما چاق هستید ... تا اینجای كار هیچ مشكلی نیست .ژنتیك ما یكسان نیست و روش زندگی ما هم یكسان نبوده است .مشكل از جایی شروع می‌شود كه برخی از شما اعتماد به نفس، اراده و قدرت برنامه ریزی برای غلبه بر چاقی تان ندارید. همانند فردی كه پول ندارد و اعتماد به نفس و خلاقیت پول درآوردن ندارد یا اصلا باور نمی‌كند اغلب پولدارها، میلیاردها تومان پول و سرمایه را با فرمول‌های صحیح كسب و كار خودشان به دست آورده اند و كسی پول هنگفتی به آنها نبخشیده است.
این افراد شكارهای خوب و آماده‌ای هستند كه به راحتی در دام شیادان و كلاهبرداران و دزدها می‌افتند.در مواردی، شركت‌های مضاربه‌ای مانند
گلدكوئیست، كلاهبرداری‌های اینترنتی و اخیرا قمارهای آنلاین فوتبالی زندگی این افراد را تباه كرده است و سال‌ها در رویای سرمایه دار شدن سرمایه‌های نقدی و فكری خود را از بین برده‌اند.
داستان برای افراد چاق هم همین گونه است؛ این افراد به دنبال معجزه هستند. انواع داروهای لاغری را با قیمت‌های ارزان و گران امتحان می‌كنند. خود را زیر تیغ انواع جراحی‌های غیر ضروری، انواع دستگاه‌های لاغری، وان جلبك، مصرف شیشه یا داروهای لاغری مشابه شیشه قرار می‌دهند . همچنین ریاضت‌های مقطعی و گاهی طولانی، رژیم‌های تك‌خوری، رژیم آب یا آبمیوه و رژیم شیر را تحمل می‌كنند. در كنار این موارد، برخی باشگاه‌های ورزشی به بهانه ورزش شخص را جذب می‌كنند و بعد از مدتی خود ورزش تبدیل به حاشیه می‌شود واصل ماجرا می‌شود فروش صدها هزار تومان مكمل ورزشی.
برخی از این روش‌ها كه البته هیچ كدام معجزه نمی‌كنند، ممكن است در مقاطعی موجب دلگرمی یا دلخوشی شود ولی در طولانی مدت خود فرد به پوچ بودن آن اعتراف می‌كند.
رژیم‌هایی هم هستند كه در ظاهر با سختی زیاد در كوتاه مدت،اثرات كوتاه‌مدت قوی و موثری بر لاغری دارند مانند رژیم اتكینز یا كتوژنیك كه تا حدی علمی نیز هستند.ولی در طولانی مدت هم باعث چاقی بیشتر می‌شوند و هم عوارض فیزیولوژیك دارند. البته این دو رژیم در اصل برای كاهش تشنج در افراد دچار صرع و تشنج و برخی اختلالات عصبی طراحی شده و بسیار علمی و موثر است ولی بعدا اثرات مقطعی آن در كاهش وزن نیز
نمایان شد .
 پس راه حل موثر كدام است؟
برای اینجانب كه 18 سال به صورت تمام وقت در موضوع تناسب اندام فعالیت كرده ام به صورت قطع و یقین ثابت شده است كه هیچ راهی برای رسیدن به تناسب اندام پایدار به جز اصلاح عادات و رفتار زندگی وجود ندارد و این مهم میسر نمی‌شود مگر با تدوین یك برنامه‌ریزی غذایی و حركتی متناسب با سن و شغل و فرهنگ زندگی توسط یك مشاور قابل اطمینان كه در جایگاه یك مربی یا راهنما ما را قدم به قدم راهنمایی كند تا با یك برنامه مشخص قدم به قدم این مسیر پیموده شود و سیستم حركتی
و غذایی یك فرد خوش‌اندام در یك فرد چاق نهادینه شود. به بیان دیگر، خوش‌اندام شدن فضیلتی است كه مانند همه فضیلت‌های دیگر با برنامه‌ریزی باید كسب شود.