تمسخر دموکراسی

ترامپ به جلسه استیضاح رسید؛ متهمی که برای قضات و ‌شهود تعیین تکلیف می‌کند

تمسخر دموکراسی

استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا وارد مرحله تازه‌ای شده است. سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه، هر یک براساس اهداف و رویکرد سیاسی خود برخورد و مواجهه متفاوتی با نحوه طرح موضوع استیضاح و شیوه رأی‌گیری در سنا دارند؛ اما این مواجهه متفاوت، ‌تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. براساس شواهد و مستنداتی که کمیته‌های قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز نسبت به آن صحه گذاشته‌اند، رئیس جمهور ایالات متحده در تماس تلفنی با زلانسکی، رئیس جمهور اوکراین، امنیت ملی کشورش را قربانی زد و بند با یک مقامات اروپایی کرده است. ترامپ در مکالمه تلفنی با رئیس جمهور اوکراین رسماً ارائه کمک‌های مالی به کی یف را منوط با ارائه پرونده‌های تخلف اقتصادی بایدن و فرزندش در این کشور اروپایی کرده است. با این حال ساختار سیاسی ایالات متحده و میزان قدرت رئیس جمهور در این کشور به گونه‌ای است که حتی با فرض تخلفات صریح و غیر قابل انکار، ‌فرد مستقر در رأس معادلات سیاسی این کشور کم‌ترین ترسی از برکناری توسط کنگره ندارد. مروری بر سه استیضاح رسمی صورت گرفته در آمریکا این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.

اندرو جانسون، هفدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب دموکرات بین سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۹ میلادی بود. او در حقیقت،‌ نخستین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بود که از سوی کنگره استیضاح شد. در ماه مارس سال ۱۸۶۷، جمهوریخواهان رادیکال توانستند اکثریت نسبی کرسی‌ها را در مجلس سنا در دست بگیرند. آنها تصمیم گرفتند با تصویب برخی قوانین محدود کننده، ‌قدرت مانور جانسون را محدود کنند. آنها در فضای منازعات داخلی، ‌طرح خود را برای بازسازی تصویب کردند و به اجرا درآوردند که بر اساس آن در ایالت‌های جنوبی حکومت نظامی اعلام شد. آنها همچنین با تصویب قوانینی، محدودیت‌های جدیدی برای رئیس‌جمهور ایجاد کردند و وقتی جانسون، ادوین استنتون، وزیر جنگ کابینه (که مورد حمایت جمهوریخواهان بود) را برکنار کرد، جانسون به سوءاستفاده از قدرت متهم شد و مورد استیضاح قرار گرفت. با این حال جانسون در سنا تبرئه شد و تا دو سال دیگر، حضوری فعال در کاخ سفید داشت.
من یک دروغگو هستم!
استیضاح دیگری که در 8 اکتبر سال 1998 مور توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفت، ‌به بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا مربوط می‌شود. شرح جزئیات اتهام کلینتون گواهی دروغ و انسداد عدالت بود. پیش‌زمینه اتهامات کلینتون، رسوایی جنسی او در دهه ۹۰ میلادی بود. صورت مسأله از این قرار بود که مونیکا لوینسکی(که در آن زمان به عنوان کارآموز در کاخ سفید مشغول کار و فعالیت بود) شهادت داد با کلینتون رابطه جنسی داشته‌است و کلینتون شهادت داد هیچ‌گونه رابطه جنسی با لوینسکی نداشته‌است، اما در نهایت در برنامه‌ای تلویزیونی اعتراف کرد با لویسنکی رابطه داشته‌است.به عبارت بهتر،‌ کلینتون رسما اتهام دروغگویی را پذیرفت. کنت استار، مسوول تحقیق در مورد پرونده جنسی کلینتون پس از اعتراف رئیس جمهور اسبق آمریکا نسبت به دروغ، گزارش خود را به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ارائه کرده و مدعی شد برای ۱۱ تخلف قابل استیضاح شواهدی دارد. مجلس نمایندگان که در کنترل حزب رقیب کلینتون یعنی جمهوریخواهان بود، با ۲۲۸رأی در مقابل ۲۰۶رأی، پرونده کلینتون را به مجلس سنا فرستاد. با این حال بیل کلینتون اطمینان داشت جمهوریخواهان سنا قدرت برکناری وی از قدرت را  (با استناد به این‌که در اقلیت سنا بودند) ندارند! در نهایت نیز استیضاح کلینتون با 45 رای مثبت و 55 رای منفی به پایان رسید و وی در کاخ سفید  باقی ماند. براساس نتیجه حاصل شده در سنا، دموکرات‌ها با وجود اذعان صریح کلینتون نسبت به دروغی که به شهروندان آمریکایی گفته است، به بقای کلینتون در قدرت رأی دادند.
و اکنون ترامپ
دونالد ترامپ، سومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست که پرونده استیضاح وی به جریان افتاده و به سنا ارسال شده است. اگرچه اکثریت نسبی مجلس نمایندگان آمریکا دو اتهام خیانت به امنیت ملی در ماجرای اوکراین گیت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره را تأیید کرده و پرونده‌ها و مستندات محکم موجود را به سنا فرستاده‌اند، اما ترامپ و همراهانش کمترین نگرانی و دغدغه‌ای نسبت به رأی نهایی سناتورها ندارند. هم اکنون 46سناتور دموکرات در مجلس سنا حضور دارند و 54 سناتور دیگر(اکثریت سنا) به حزب جمهوریخواه تعلق دارند. با توجه به این‌که لازم است حداقل دو سوم اعضای سنا(67نفر) برای برکناری ترامپ از قدرت به استیضاح رأی مثبت دهند، ‌عملاً اخراج او از کاخ سفید منتفی است!‌ با این حال، اصلی‌ترین دغدغه ترامپ، مدیریت جلسه استیضاح توسط هم حزبی های خود در سناست. ترامپ به سناتورهایی مانند تام‌کاتن و تد کروز، مأموریت داده است به هر شکل ممکن، مانع افشای مستندات کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان در پرونده اوکراین گیت شوند. فراتر از آن، ترامپ اعلام کرده است از قدرت و اختیارات وی‍ژه خود بهره برده و مانع حضور برخی افراد مؤثر در این پرونده (جهات ادای شهادت در سنا) می‌شود. یکی از این افراد جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکاست که اسناد زیادی در خصوص خیانت رودی جولیانی، وکیل ویژه ترامپ در پرونده اوکراین گیت دارد. ترامپ به عنوان متهم پرونده، می‌تواند با استناد به اختیارات ویژه خود، تعیین کند شهادت چه کسانی در جلسه استیضاح به ضرر منافع ملی آمریکاست!آری!‌ نه تنها در زمان حال، بلکه در طول تاریخ آمریکا نیز این متهمان هستند که برای قضات و ‌شهود تعیین تکلیف‌می‌کنند.