پرواز بی‌بازگشت به آسمان

كوبی برایانت، اسطوره بسكتبال در حادثه سقوط بالگرد كشته شد

پرواز بی‌بازگشت به آسمان

 حدود دو سال پیش بود كه كوبی برایانت به همراه دخترش جیانا در برنامه جیمی كیمل حاضر شد و در مورد خیلی از موضوعات صحبت كرد. برای آنهایی كه كوبی را می‌شناختند اصلا جای تعجبی نداشت كه چرا این اسطوره دنیای بسكتبال با دخترش به این برنامه رفته بود. در بسیاری از تصاویر و ویدئوهایی كه از برایانت در درون و بیرون زمین بسكتبال پخش می‌شد، جیانا حضور پررنگی داشت. كوبی در همان برنامه گفت از میان دخترانش، جیانا بیش از همه بسكتبال را دوست دارد و تصور می‌كند در آینده پا جا پای او بگذارد. اما آینده‌ای كه كوبی و جیانا منتظر آمدن آن بودند، هیچ وقت نرسید و صبح روز 26 ژانویه 2020 سرنوشت مشتركی را برای این پدر و دختر رقم زد.  صبح روز یكشنبه برایانت با بالگرد شخصی‌اش عازم منطقه اورنج كانتی در جنوب كالیفرنیا بود تا فرزندش را به آكادمی بسكتبال خودش موسوم به «مامبا» برساند. اما چند دقیقه بعد این بالگرد پیشرفته با تمام سرنشینانش در نزدیكی جاده لاس ویرجن در نزدیكی كالاباساس سقوط كرد و تمام سرنشینان آن كشته شدند.  
اسطوره تكرارنشدنی بسكتبال
كوبی برایانت از زمان ورود حرفه‌ای‌اش به دنیای بسكتبال تا روز خداحافظی از این ورزش، افتخارات و ركوردهای بی نظیری از خودش به‌جا گذاشت. او سال ۱۹۹۶ وقتی ۱۸ ساله بود با این كه معدل خوبی داشت اما قید حضور در دانشگاه را زد تا وارد تیم محبوب خود لس آنجلس لیكرز شود. او در نخستین بازی تیمش توانست ۲۵‌امتیاز  بگیر‌د تا به عنوان جوان‌ترین بازیكن NBA شناخته شود. كوبی برایانت از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ به مدت ۲۰ سال در تیم لس آنجلس لیكرز بازی كرد و توانست پنج قهرمانی با این تیم به دست آورد. او همراه تیم ملی بسكتبال آمریكا نیز در دو المپیك 2008 پكن و 2012 لندن حضور داشت و به مقام قهرمانی رسید.
او تا همین دو روز پیش نیز با كسب ۳۳هزار و ۶۴۳ امتیاز، سومین بازیكن امتیازآور NBA بود. اما لبرون جیمز در بازی دو روز پیش خود توانست 29‌امتیاز كسب  كند و از كوبی سبقت بگیرد. نكته جالب اینجاست كه آخرین توییت برایانت هم مربوط به همین خبر بود و به جیمز به دلیل چنین موفقیتی تبریك گفت. او حتی در آخرین بازی خود در دنیای بسكتبال نیز خبرساز شد و توانست در یك بازی 60 امتیاز به دست آورده و به یك ركورد منحصربه فرد برسد.
واكنش‌ها به مرگ كوبی
به دنبال اعلام این خبر، افراد مشهور، ورزشكاران و باشگاه‌ها به درگذشت ستاره سابق تیم لیكرز واكنش نشان دادند. یوسین بولت، قهرمان رشته دو و میدانی با منتشر كردن عكسی از خود و برایانت در پیست دو و میدانی نوشت: هنوز نمی‌توانم باور كنم. ایكر كاسیاس كه در شوك این خبر بود، نوشت: یكی از بهترین‌های تاریخ جهان ورزش بود. چیز دیگری نمی‌توان گفت. بسكتبال و دنیای ورزش عزادار شدند.
باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا، میلان، رم و پاری سن ژرمن هم واكنش نشان دادند و ابراز همدردی كردند. كریم عبدالجبار كه امتیاز آورترین بسكتبالیست تاریخ NBA است نیز یك ویدئو از خود در توییترش منتشر كرد و گفت: همه از كوبی به عنوان یك ورزشكار فوق‌العاده یاد می‌كنند؛ اما برای من همیشه فراتر از یك ورزشكار خواهد بود.
آكادمی اسكار كه به برایانت برای انیمیشن كوتاه بسكتبال عزیز جایزه داده بود، در توییترش نوشت: شك داشتند كه این كودك می‌تواند وارد NBA شود و او نشان داد كه اشتباه كرده‌اند. شك داشتند كه می‌تواند قهرمان لیگ شود و او نشان داد كه اشتباه كرده‌اند. شك داشتند كه می‌تواند فیلم بسازد اما توانست جایزه اسكار را كسب كند. برایانت مانند همه هنرمندان نشان داد هر كسی به او شك داشت اشتباه كرده است. شكیل اونیل، بسكتبالیست بازنشسته آمریكایی و یكی از دوستان ستاره سابق لس آنجلس لیكرز نوشت: كلمه‌ای برای توصیف این اتفاق تلخ وجود ندارد. من برادرزاده‌ام جیجی و برادرم كوبی را از دست دادم. دوستت دارم و همیشه در یادم خواهی ماند. لیونل مسی هم از این حادثه تلخ ابراز تاسف و با خانواده و دوستان اسطوره جهان بسكتبال همدردی كرد و نوشت: یك نابغه
از بین مان رفت.



اسکار با الهام از بسکتبال
او در دوران بازنشستگی نیز به افتخارآفرینی خود ادامه داد؛ البته این بار در جایی خارج از زمین بسكتبال.
او بازنشستگی خود را با شعری با عنوان « بسكتبال عزیز » اعلام كرد. او بعد از مدتی با الهام از همین شعر یك فیلم كوتاه و زیبای پنج دقیقه و ۲۰ ثانیه‌ای ساخت كه به اسكار ارسال شد و توانست جایزه بهترین فیلم كوتاه پویانمایی در اسكار ۲۰۱۸ را از آن خود كند.