نسخه Pdf

پرسش قضایی

پرسش قضایی

 با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله درخواست مهریه از پدرشوهر،  قرار قاطع دعوا، تقسیم اموال و اسناد دستنوشته، مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده‌اند. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.


    درخواست مهریه از پدرشوهر
چند سال قبل ازدواج كردم و حالا به خاطر اختلافاتی كه با همسرم دارم، می‌خواهم از او جدا شوم. مهریه‌ام را اجرا گذاشته‌ام و او تقاضای اعسار داده است. این در حالی است كه پدر شوهرم وضع مالی خوبی دارد. می‌توانم مهریه‌ام را از او طلب كنم؟
بر اساس قانون پدر شوهر هرقدر هم كه متمول باشد، تكلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد. مهریه تعهدی است كه از سوی شوهر در قبال همسر منعقد می‌شود و این تعهد هیچ ارتباطی به اطرافیان شوهر ندارد. اگر مرد توانایی پرداخت مال را نداشته باشد، می‌تواند با دادخواست ناتوانی از پرداخت، از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه را داشته باشد. البته گاهی اوقات در عقد نكاح و سند ازدواج پدرشوهر پرداخت مهریه را تقبل می‌كند. اگر این اتفاق بیفتد زن می‌تواند به دلیل تعهد پدرشوهرش، مهریه را از او دریافت كند. اگر شوهر فوت كند، زن می‌تواند مهریه خود را از ارث همسرش بردارد. در صورتی كه پدرشوهر یا
 هر شخص دیگری كه شوهر از او ارث می‌برد، فوت كند و ارثی به شوهر برسد، زن می‌تواند از مقدار ارث رسیده به شوهر مهریه خود را وصول كند.
    قرار قاطع دعوا
منظور از قرار قاطع دادگاه چیست؟
قراری كه دعوا را در حدود موضوع خود خاتمه دهد و دادرس با صدور آن به نوعی فارغ از رسیدگی می‌شود، قرار قاطع گویند. این نوع قرار‌ها بدون ورود به ماهیت دعوا صادر می‌‌شود و پرونده را از دادگاه خارج می‌كند. قرار رد دادخواست، قرار ابطال دادخواست، قرار رد دعوا، قرار سقوط دعوا و قرار عدم استماع دعوا، قرارهای قاطع دعوا هستند.
    اسناد دستنوشته
معامله‌ای با فردی انجام داده‌ام و مفاد به صورت دستنوشته بوده است. حالا فرد آن را انكار كرده است. او می‌تواند سند دستنوشته را انكار كند؟
اسناد و دستنوشته‌های عادی قابل‌انكار و تردید هستند؛ به همین دلیل برای انجام معاملات و تنظیم سند، در مرحله اثبات اصالت، بسیارخطاپذیرند. با توجه به این‌كه موارد بسیاری از این‌گونه نوشته‌ها جعل می‌شود، اثبات اصالت نوشته عادی توسط كارشناسان بسیار مشكل است. لازم است افراد از دستنوشته اجتناب كنند و جایی كه دسترسی به دفاتر اسناد رسمی نباشد، در تنظیم سند عادی حتما دو نفر شاهد بگیرند.