با این مواد غذایی به جنگ آلزایمر بروید

با این مواد غذایی به جنگ آلزایمر بروید

یاسمین مشرف سلامت


 علاوه بر راه‌هایی كه با ورزش دادن مغز به سالم نگهداشتن آن كمك می‌كنند، توجه به رژیم غذایی نیز در كاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر نقش اساسی دارد. با چند ماده غذایی مفید برای مقابله با آلزایمر آشنا شوید.
    انواع توت‌ها: توت‌ها به دلیل سرشار بودن از فلاونوئیدها از نظر فوایدی كه برای مغز دارند میوه شماره یك هستند. در یك مطالعه 20 ساله روی افرادی كه میوه‌های مختلف مصرف می‌كردند، محققان دریافتند كسانی كه توت بیشتری مصرف كرده بودند كمترین میزان كاهش عملكرد شناختی را داشتند. بنابراین اگر این گروه از میوه‌ها را به رژیم غذایی تان اضافه كنید، مغزتان از شما سپاسگزار خواهد بود.
    سبزیجات سبز: سبزیجات به دلیل داشتن مواد مغذی مانند فولات، فلاونوئیدها، ویتامین E
و كاروتنوئیدها برای سلامت مغز مفید هستند. سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، كلم برگ و كاهو بهترین گزینه برای كاهش سطح پیری مغز به شمار می‌آیند. 
     آجیل: مصرف مشتی آجیل خام یا بوداده كه حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است به عنوان میان‌وعده، به عملكرد مغز كمك زیادی می‌كند. تركیباتی همچون چربی‌های سالم، فیبر و 
آنتی اكسیدان‌ها كه در آجیل وجود دارند نیز برای سلامت مغز مفید هستند. 
    لوبیاها: اگر لوبیا بخشی از رژیم غذایی شما نیست، بهتر است آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه كنید. لوبیاها سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین B هستند كه برای سلامت مغز اهمیت زیادی دارند و به فعالیت ذهنی خوب كمك می‌كند. محققان مصرف لوبیا را سه بار در هفته برای كاهش خطر ابتلا به آلزایمر توصیه می‌كنند.
    كافئین: كافئین به‌طور كلی و قهوه به طور خاص دارای مزایایی برای علمكرد شناختی مغز هستند. مصرف كافئین به‌ویژه خطر پیشرفت از اختلال خفیف شناختی به زوال عقل را به میزان چشمگیری كاهش می‌دهد. مطالعات همچنین فواید كافئین را در حافظه كلی، حافظه مكانی و حافظه كاری نشان داده‌اند. 
    شكلات تیره: مصرف شكلات تیره می‌تواند یكی از خوشمزه ترین راه‌ها برای كاهش خطر ابتلا به زوال عقل باشد. طبق بررسی‌هایی كه در سال 2017 انجام شد، كاكائو و شكلات تیره در كاهش خطر پایین آمدن عملكرد شناختی نقش دارند.
    دارچین: مطالعات متعدد نشان داده است دارچین در پاكسازی مغز موش‌ها از یك پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر نقش دارد و در بهبود حافظه و دیگر كاركردهای شناختی مغز موثر است. فواید آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی دارچین كه با كاهش فشار خون همراه است هم با سلامت بهتر مغز گره خورده است.
منبع: verywellhealth