فراموش شده ام!

عباس محبی در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح كرد

فراموش شده ام!

از زمانی كه برای نخستین بار همكاری‌اش را با رادیو آغاز كرد، 30 سال می‌گذرد. او در این سه‌دهه در برنامه‌های مختلف رادیویی حضور داشته و سعی كرده شخصیت‌هایی را خلق كند كه ماندگار شوند. از جمله شخصیت جانعلی در «صبح جمعه با شما». عباس محبی در كنار تئاتر و رادیو، در چند سریال و فیلم سینمایی هم ایفای نقش كرد اما مدتی است كه به قول خودش در هیچ فیلم و سریالی حضور نداشته و عمده فعالیتش در رادیوست. از این رو گفت‌وگوی كوتاهی با وی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید.

  دلیل این كه سال هاست در هیچ اثر نمایشی تصویری حضور ندارید، چیست؟ پیشنهاد نمی‌شود  یا شما نمی‌پذیرید؟
 به قول دوستان، محترمانه‌اش این است كه ما دیگر بازنشسته شده‌ایم. در صورتی كه هنر و به خصوص بازیگری بازنشستگی ندارد. اتفاقا خاطره‌ای از همین موضوع دارم. خاطرم هست روزی در خدمت استاد انتظامی بودم كه در این باره صحبت می‌كردیم. استاد گفت: اگر من یك سناریویی بخوانم و به دلم بنشیند و بدانم كار خوبی است، حتی اگر نقش یك جنازه هم باشد وصیت می‌كنم از جنازه من در آن سكانس‌ها استفاده كنند. در نتیجه جنازه من هم بازی می‌كند، اما هنوز نمرده‌ایم و زنده هستیم ولی برای عده‌ای مرده به حساب می‌آییم.
 پس این بی‌مهری از جانب برخی از كارگردان‌ها و تهیه‌كننده‌هاست؟
 به هر حال اگر به سن و سال من مربوط باشد كه فراموشم كرده‌اند و پیشنهاد نمی‌دهند كه باید بگویم ما بازیگرانی داریم كه با وجود كهولت سن همچنان فعالیت می‌كنند. اما شاید برخی مناسبت‌های پیچیده و ارتباطات در این زمینه اهمیت دارد كه من خوشبختانه یا متاسفانه سواد آن را ندارم! من اصولا وارد برخی مسائل نمی‌شوم و قطعا دلیل این كه فراموش شده‌ام همین است.
 چه مدتی است كه در سریال یا فیلمی بازی نكرده‌اید؟
 البته به عنوان مهمان در برنامه‌های تلویزیونی دعوت می‌شوم. اما مدت هاست كه هیچ پیشنهادی نداشتم.
  این موضوع چقدر به تغییر ساختار برنامه‌ها برمی‌گردد؟ چون در گذشته برنامه‌هایی ساخته می‌شد كه بازیگرانی مثل شما مدام در آنها حضور داشتند.
 شاید نوع برنامه سازی به قول شما تغییر كرده و كارهایی كه ما در تلویزیون بازی می‌كردیم، دیگر ساخته نمی‌شوند. اما مردم از من خیلی سوال می‌كنند چرا نیستم و هیچ فعالیتی در تلویزیون ندارم. این نشان‌دهنده این موضوع است كه ما هنوز هم مخاطبانی داریم كه دوست دارند بازی ما را ببینند. حتی نسل جوان هم سراغ پیشكسوتان بازیگری را می‌گیرند و منحصر به مخاطبان دهه‌های گذشته نیست. بنابراین ای‌كاش دوستان ما را هم ببینند و به ما مثل گذشته اعتماد كرده و از ما در كارهایشان دعوت به همكاری كنند. البته سال‌هاست سازمان صداوسیما درگیر مشكلات مالی است و به همین دلیل وقتی طرحی را ارائه می‌كنیم، حتما باید حامی مالی هم داشته باشیم. به همین دلیل من هم چون این‌گونه ارتباطات را ندارم، كم‌كار شده‌ام. ضمن این كه كار من تهیه‌كنندگی نیست؛ من بازیگرم، من نویسنده‌ام و از این مناسبات هم بی‌اطلاعم.
  گویا این روزها مشغول بازی در نمایش‌های رادیویی هستید؟
 بله. سال‌هاست كه همچنان صبح جمعه با شما را دارم و در واحد نمایش هم گاهی نمایش‌های رادیویی پیشنهاد می‌شود و كار می‌كنم. اما دوست دارم ایده‌هایم هم به نتیجه برسد كه به همان دلایلی كه گفتم هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.