پدیده جدیدی

درباره امیر جدیدی، بازیگری که دیر رسید اما زود درخشید

پدیده جدیدی

 سال نو كه بیاید عمر بازیگری امیر جدیدی می‌شود ده سال؛‌ او فقط به تعداد انگشتان دو دست در دنیای بازیگری فعالیت كرده و رنگین‌كمانی از نقش‌های متنوع ارائه كرده و البته حسابی هم قدر دیده است.
ماجرای ورود امیر جدیدی به دنیای بازیگری برای خیلی‌هایمان هیجان‌انگیز است و هر سال كه می‌گذرد از این جشنواره فجر تا فجر بعدی باز هم هیجان‌انگیز باقی می‌ماند چون جدیدی همین طور دارد از خودش استعداد بروز می‌دهد و نقش‌های متنوع را هنرمندانه به نمایش می‌‌گذارد. همین امسال او در جشنواره فیلم فجر، فیلم روز صفر را دارد و نقش یك مامور امنیتی را در این فیلم بازی كرده است. این كه جدیدی هر بار با یك شخصیت جدید در آثار سینمایی ظاهر می‌شود و می‌تواند طیفی از آدم‌های متفاوت را به نمایش بگذارد، یك سوی ماجراست و سوی دیگرش باورپذیری این نقش‌هاست. بدون تردید ایفای نقش یك مامور امنیتی دقیقا راه رفتن روی مرزهای باریك بین كلیشه و واقعگرایی چنین نقشی است اما نه تنها تماشاگران بلكه منتقدان هم بازی جدیدی را در این نقشا ستوده‌اند و او را یكی از نامزد سمیرغ سی‌و هشتم می‌دانند. هر چند او در جشنواره سی و ششم برای تنگه ابوقریب و عرق سرد یك سیمرغ به خانه برده و شاید به نظر برسد كه وقتش رسیده كه پیمان معادی هم برای همه تلاش‌هایش قدر ببینند و بالاخره دستش به سیمرغ بازیگری برسد،‌ لااقل حالا كه در فیلم «درخت گردو» سنگ تمام گذاشته و از رقبایی مانند نوید محمدزاده هم خبری نیست!
 جدیدی روی صحنه تئاتر
القصه، كسی كه تا 25 سالگی در دنیای ورزش و مهندسی سرگرم بود، حالا بازیگر مستعدی است كه نه تنها در سینما كه در تئاتر هم گرد و خاك می‌كند. جدیدی همین امسال در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آمده و با نمایش «شاه ماهی» به كارگردانی رضا بهاروند درخشیده است. كسانی كه شامگاه پنجشنبه به تماشای این نمایش رفتند و تا انتهای آن در سالن ماندند، شاهد بودند كه امیر جدیدی با چه كیفیتی دو ساعت روی صحنه حضور داشته و چه كرده است.
امیر جدیدی اولین بازیگری نیست كه از جهانی دیگر به دنیای هنر پرتاب شده، اولین بازیگری نیست كه با اولین نقش‌هایش مورد توجه قرار گرفته، اولین بازیگری نیست كه خیلی زود دستش به جوایز مهم بازیگری رسیده اما همچنان او و كسانی همچون او مورد تقدیر و تحسین قرار می‌گیرند و ماجرای حضورشان در دنیای بازیگری هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد چون اهل تلاش و پشتكار هستند و مادامی كه بكوشند و در اوج بمانند، چیزی از هیجان و شور داستان ورودشان به بازیگری كاسته نمی‌شود.
 جایزه‌های جدیدی
امیر جدیدی در همین سال‌ها  جایزه هم کم نبرده است از دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر در سال 92 تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در سال 96. او بارها هم نامزد جایزه‌های مختلف بوده از جمله بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره سی‌وچهارم، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در سال 95 و 97  .