به خــانــه بــر می گردند!

جبهه مقاومت چگونه پازل غرب را در منطقه بر هم زد؟

به خــانــه بــر می گردند!

طی روزهای اخیر، اخبار مهمی در خصوص پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا منتشر می شود. پیروزی های گسترده ارتش سوریه در ادلب، بهت و حیرت ریاض و ابوظبی از شکست در عملیات بزرگ بنیان مرصوص یمنی ها، تحرکات جدید آمریکا برای خروج مخفیانه و آرام از عراق و ...جملگی نمادها و مصادیق پیروزی جبهه مقاومت، هم در بعد نظامی و هم در بعد گفتمانی است. به راستی چه اتفاقی در منطقه رخ داده و قواعد بازی در کشورهایی مانند عراق و یمن چگونه تغییر کرده است؟

زهرا ساختمانیان

خروج مخفیانه نیروهای آمریکایی از عراق
انتشار اخبار مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اگرچه با خشم و تکذیب سنتکام و پنتاگون رو به رو شده است، اما شواهد و مستندات موجود نشان می دهد واشنگتن مقدمات خروج  نیروهای خود از عراق را فراهم کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که 
علی الغانمی و بدر الزیادی، دو عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اظهاراتی جداگانه گفتند خروج عملی نیروهای آمریکایی از اراضی عراق آغاز شده است.این دو نماینده همچنین تاکید کردند  به دنبال توقف عملیات ضد تروریستی فرماندهی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در عراق، فرانسه، آلمان و استرالیا از این فرماندهی درخواست کرده اند نیروهایشان را از عراق خارج کنند. در مقابل، ارل براون، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا خبر مربوط به خروج نیروهای این کشور  از عراق را رد و اعلام کرد این خبرها صحت ندارد. با این حال، اظهارات وزیر دفاع عراق در خصوص غیردقیق بودن موارد مطرح شده ( و نه تکذیب آن) نشان می دهد آمریکا اقداماتی را در خصوص خروج نیروهای خود ازعراق صورت 
داده است.
سرلشکر خلبان تحسین الخفاجی، سخنگوی وزارت دفاع عراق در این خصوص می گوید :
اخبار منتشر شده در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق، دقیق نیست. البته آمریکا در برخی پایگاه های نظامی در عراق از تعداد نیروهایش کاسته است ، اما  تاکنون عقب نشینی این نیروها آن گونه که در خبرها آمده از اراضی عراق اتفاق نیفتاده است.
علاوه بر مصوبه پارلمان عراق در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور ،فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز  به طور رسمی ممنوعیت مشارکت نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در عملیات ضد تروریستی در این کشور را اعلام کرده است.
نکته حائر اهمیت این‌که برخی کشورهای عربی نیز که ارتباطات خوبی با کاخ سفید دارند، در پروسه خروج نیروهای آمریکایی از عراق ،در حال ایفای نقش هستند.مصر، یکی از این کشورهاست. رخا حسن، دستیار وزیر خارجه سابق مصر در گفت‌وگو با المانتیور اذعان کرده است :
 مصر به صورت محرمانه در حال تلاش‌های دیپلماتیک برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق است.
مصر کاملا متقاعد شده علت دسته‌بندی‌ها و اختلافات در عراق و کشورهای عربی دخالت کشورهای خارجی به خصوص از نوع نظامی است.
اخراج سخت یا خروج مخفیانه ؟
ایالات متحده آمریکا به خوبی می داند با توجه به جو عمومی حاکم بر عراق، به‌خصوص پس از شهادت سردار سپهبد سلیمانی و شهید  ابومهدی المهندس، باید میان دو گزینه اخراج سخت یا خروج مخفیانه از عراق دست به انتخاب بزند، اما رصد دقیق تحرکات نیروهای آمریکایی، جایی را برای مخفیکاری بیش از حد مقامات کاخ سفید در این ماجرا باقی نگذاشته است! واشنگتن ، بخواهد یا نخواهد، از عراق اخراج شده و باید هر چه 
سریع تر خاک این کشور را ترک کند.در این میان، عین الاسد مهم‌ترین پایگاه هوایی در عراق است که نظامیان آمریکایی در آن حضور دارند؛ پایگاهی که هدف حملات موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 18  دی ماه قرار گرفت. این عملیات در انتقامجویی از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی انجام شد و آمریکایی‌ها هر روز آمار جدیدی را از تلفات خود در این حمله منتشر می کنند.
علی الغانمی،  عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این خصوص می گوید :آمریکایی‌ها اصرار دارند در این دو پایگاه (اربیل و عین الاسد) باقی بمانند، ولی فشار مردم و پارلمان [عراق] بر خروج آنان از تمامی پایگاه‌ها تأکید دارد.
قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق در عراق نیز ضمن تاکید بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق می گوید :
آمریکا به صورت  محرمانه تاریخ  خروج نیروهای  خود از عراق را مشخص کرده ،  اما  ما به این وعده آمریکا اعتماد نداریم.
 تصمیم آمریکا به منافع اسرائیل بستگی دارد. ما بر لزوم خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از عراق بدون هرگونه تاخیر تاکید داریم.
خروج نیروهای اماراتی از یمن 
ماجرا در یمن نیز پیچیده به نظر می رسد! اعلام خروج نیروهای اماراتی از یمن و تصمیم دولت این کشور مبنی بر حمایت از مزدوران غیر اماراتی وابسته به این کشور کوچک عربی، اگرچه امارات را کماکان به مثابه یک بازیگر متجاوز و طغیانگر در یمن حفظ 
می کند، اما نقطه آشکارساز تغییر اجباری قواعد بازی از سوی این کشور محسوب می شود. بدیهی است مقامات اماراتی دقیقا مانند مقامات سعودی، هرگز تصور طولانی شدن جنگ یمن و زمینگیر شدن خود در این جنگ را نمی کردند. 
بازی مشترک سعودی‌ها و اماراتی ها در یمن، بر پایه دو مولفه اصلی بنا نهاده شده بود: یکی کوتاه بودن زمان جنگ یمن و دیگری حضور مستقیم در میدان نبرد علیه انصارا... و ملت یمن. با این حال ارتش ، انصارا... و نیروهای مردمی یمن در ذیل استراتژی و گفتمان  مقاومت ، هر دو مولفه محاسباتی مدنظر ریاض و ابوظبی و فراتر از این دو، ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده اند.بدون شک تغییر بازی امارات و خروج نیروهای این کشور از یمن، معلول آزادی عمل اماراتی ها نبوده و انتخابی سخت در مقابل شرایط بحرانی به وجود آمده برای ابوظبی در منطقه غرب آسیا بوده است؛ضمن آن‌که بسیاری از تحلیلگران معتقدند خروج امارات از یمن، بر ضریب و شدت آسیب پذیری آل سعود در این جنگ خواهد افزود. 

​​​​​​​انتقام سخت در حال تعبیر است 
هنوز طنین سخنان قاطعانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و سردار شهید  سپهبد قاسم سلیمانی در خصوص سرنوشت نیروهای آمریکایی در منطقه، در گوش ترامپ و دیگرمقامات کاخ سفید که امروزه به نماد شکست واشنگتن در غرب آسیا تبدیل شده اند، پیچیده است.در مرداد سال 1397، شهید سردار سلیمانی ، در سخنانی مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده را خطاب قرار داد و تاکید کرد :
ترامپ باید بداند ما ملت شهادت هستیم. این را بدانید اگر جنگی اتفاق بیفتد این نابودی همه امکانات شما و پیروزی ماست که پایان جنگ را رقم خواهد زد؛ پس شما جنگ را شروع کنید باقی ماجرا با ما.
متعاقب شهادت مظلومانه سردار سلیمانی و همرزمانش در عملیات تروریستی نیروهای آمریکایی در بغداد و پس از موشکباران پایگاه عین الاسد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب مختصات و ویژگی اصلی انتقام سخت از ایالات متحده را تبیین فرمودند:بحث انتقام بحث دیگری است.باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود. حضور آنها در این منطقه و در هر جای دیگر دنیا، جز جنگ، اختلاف، فتنه، ویرانی و خراب شدن زیربناها هیچ نتیجه دیگری نداشته است و آنها همین فساد و ویرانگری را برای ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم آرزو و اصرار دارند و مسأله مذاکره و نشستن پشت میز، مقدمه آن دخالت‌ها و حضورهاست، بنابراین حضور آمریکایی‌ها در منطقه باید به پایان برسد.