ماموت‌ها چرا مُردند؟

ماموت‌ها چرا مُردند؟

علت انقراض ماموت‌ها هنوز هم یك راز بزرگ است و محققان در این مورد گمانه‌زنی‌های مختلفی دارند، اما بررسی دی‌ان‌ای این حیوان باعث دستیابی به اطلاعات تازه‌ای در این زمینه شده است.
به گزارش فارس، دی‌ان‌ای‌های شناسایی شده ماموت‌ها از یكی از جزایر نزدیك به سیبری به دست آمده و مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل است. بررسی این دن‌‌ان‌ای‌ها نشان می‌دهد ماموت‌ها قبل از انقراض دچار نارسایی و نقص ژنتیكی شده‌اند. این امر باعث شده تا ماموت‌های نر توان باروری خود را از دست بدهند و توسعه سیستم عصبی آنها با مشكل مواجه شود.
از دیگر مشكلاتی كه برای ماموت‌ها به وجود آمده می‌توان به بالا رفتن قند خون و حتی از دست رفتن توانایی بوكردن در آنها اشاره كرد. مجموعه این مسائل باعث كاهش تولید مثل و زاد و ولد ماموت‌ها و انقراض آنها شده است. ماموت‌های مذكور كه تعداد آنها در ۴۰۰۰ سال قبل بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر بوده سرانجام منقرض شده‌اند.  البته باید توجه داشت كه تغییرات آب و هوایی زمین و گرم‌تر شدن هوا نیز در این زمینه نقش داشته است، زیرا ماموت حیوانی نیست كه بتواند در آب و هوای گرم به زندگی خود ادامه دهد. محققان امیدوارند با بررسی دقیق‌تر دی‌ان‌ای ماموت اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع‌آوری كنند.